Hjul dygnet runt
DAGS ATT DISKUTERA :)
Ber er att hålla god ton i tråden. Alla har olika åsikter och det gör ingen till en sämre person.
Jag låter mina hamstrar ha sina Hjul dygnet runt=P
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!

Finns det någon lag om Hjul? Att de ska finnas? Hur länge hasterna ska ha dem?från vilken ålder osv?
Jag har Hjul dygnet runt till mina hamstrar. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

vi har inget Hjul alls, däremot har jag nyss beställt ett Hjul som jag tänkte prova på en av våra energiska hamstrar! kommer dock aldrig ha Hjul i buren dygnet runt då jag personligen inte gillar att se hamstrar "leva" i ett Hjul.
när jag var liten och inte visste bättre hade mina hamstrar alltid ett Hjul, och ofta sprang de hellre i hjulet än kom ut och lekte med mig. så vill jag inte ha det igen.
vi har för tillfället en guldhamster och två vintervita. hade vi haft robbar hade vi kanske haft Hjul hos de dygnet runt, de verkar VÄLDIGT springiga 

#7 Håller helt med dig.
Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Oh, bra att du startade en separat tråd kring detta 
Jag tycker att de hamstrar som kan använda ett Hjul med sunt förnuft och som inte springer hela kvällen/natten gott och väl kan ha ett Hjul i buren. Bra för motionen och så har de något att göra om de inte tycker det är nog att komma ut en sväng.. en del hamstrar är ju mer aktiva än andra 
Men det som jag och TS diskuterade lite innan (i en annan tråd) var huruvida hamstrar behöver ett Hjul i buren för att de rör sig så pass mycket i det vilda?
Det är den frågeställningen som iaf jag vill ha andras åsikter kring! 
Personligen anser jag att det inte går att jämföra de vildas rörelsemönster med de tama djurens, dels för att i det vilda rör sig hamstern för att undkomma fiender. Som sällskapsdjur har de inte samma behov av att undfly faror. De måste även söka mat och hitta ev. partner vilket gör att de även då kan måsta bege sig på små vandringar..
Men de tama djuren får sin mat mer eller mindre serverad. När de är sugen på att föröka sig så hittar de antingen en partner i samma rum eller att vi som ägare helt enkelt sätter ihop dem när vi tycker det är dags.
Jag säger absolut inte att de tama hamstrarna är lata och bortskämda (iaf inte alla hihi)- men även om man försöker tillgodose deras behov så gott man kan utefter hur de lever i det vilda- och även om de Behöver få komma ut ur buren och faktiskt röra på sig; så kan man väl ändå inte säga att ett springhjul eller en motionsboll kan ersätta ett naturligt rörelse mönster? De springer och springer men kommer ingen vart, och då frågar jag mig; "finns det verkligen något annat syfte med hjulet än just Motion?"
Vad anser ni?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Speciellt en av mina hamstrar är väldigt aktiv av sig och han skulle kunna vara ute hur många timmar som helst. Den möjligheten finns ju inte alltid så därför får han springa varje kväll i hjulet. Så att han får den extra motionen.
Men jag håller nog med #9 en hel del om att hjulets syfte är just motion. Att jämföra med att dom rör sig mycket i det vilda säger ju inte att de alltid ska ha tillgång till ett Hjul. För det blir ju ändå inte som i det naturliga och det enda hjulet ger är extra motion.
Däremot är det ju viktigt att hamstrarna får motionera. Och att dom får komma utanför sin Bur dagligen. Och beroende på hamstern så kan ett Hjul vara bra att komplettera med.
Först prövade jag med att ha hjulet framme när Lakrits motionerade utanför buren. Men resultatet på det blev att han då sprang i hjulet och sprang inte runt och undersökte allt annat. Jag brukar ibland lägga ut lite mat här och där som han springer runt och samlar upp, men det skiter han totalt i när hjulet är framme.
Och det känns ju inte så naturligt heller. Så därför begränsar jag mina hamstrars tillgång till Hjul.
Min har sitt Hjul stor del av sin tid i buren men brukar ta ut det innan jag går och lägger mig eller när jag märker att hon springer för mkt. Rosie lägger till med ovanor annars som t.ex käka upp buren eller nå liknande och jag kan inte leka med henne hela hennes vakna tid, så just därför får hon ha Hjul.
Min uppfattning om vad de tycker om Hjul är faktiskt att de tycker de är kul. Dock kan det bli för mkt av de goda och de kan bli nästan maniska.
Sedan tycker jag att de bör få ha Hjul ibland för att få motionera lite, tror knappast det är bra för en hamster att bara sitta i en Bur 23 h och sedan springa på golvet i en timme. på tok för lite motion!
// Pabblo
Har hjulet i på dagarna och han springer kanske en halvtimme på kvällen :)
Har just nu två guldhamstrar, ingen av dom har Hjul just nu den ena för att han är ung och den andra för att han är över 3 år gammal.Men har haft Hjul inne i buren hela tiden till alla dom andra hamstrarna jag haft och alla dom har sprungit för mycket i hjulet,det ända dom gjort nästan.
Så funderar på att fixa en utehage som dom kan springa i när dom är ute och ha ett Hjul där istället, så att dom inte kan bli så maniska som dom andra hamstrarna jag haft.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag har bara Hjul till en av mina hamstrar då han inte blir nöjd hur mycket han än får vara ute, men han springer bara 1-2 timmar/dygn i sitt Hjul.
Jag tycker annars inte om Hjul, då jag tycker det känns att den bara får motion och inte hjärnaktivitet. Vilket den får båda av när den är ute och springer på golvet, hagen eller i sängen.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag har Hjul hela tiden till min guldhamster. Han älskar sitt Hjul och blir väldigt ledsen om jag tar ut det. Han tycker tyvärr inte alls om att springa lös utan vill ha sitt Hjul..
Men han springer inte som en galning hela tiden utan han springer lite och sen hoppar han ut ur hjulet och tar ett varv runt det och hoppar in igen och springer.. och ibland blir det ett varv i hela buren. Lite olika. sitter och gungar i hjulet och tvättar sig ibland, osv
När han var yngre och lite mindre så sprang han så fort det bara gick i hjulet och kastade sig ut och eftersom han hade hög fart så snurrade ju hjulet vidare och då kastade han sig in igen men efter att han slagit i hjulet ett par gånger så la han ner den extrem sporten (hjulet har en pinne tvärs över för extra stadga och han hann inte alltid in/ut före den kom.. vilket var hans plan då)
Jag har Hjul dygnet runt till mina hamstrar. Jag har hjulet redan när hamstrarna flyttar till buren för att dom ska få bekanta sig med det lite, dock trodde jag inte att mina nya hamstrar skulle lära sig nöjet med ett Hjul tidigt, för det tog flera månader för min förra hamster. :) Dom springer inte så mycket i det, men lagom mycket för motion och så. Jag låter mina hamstrar stå i ett annat rum om natten, eftersom att jag måste ha det helt tyst omkring mig när jag ska sova. Jag har dock ett tillräckligt stort Hjul för att dom ska kunna växa utan att få problem med ryggen.
//Caroline

Jag har inga Hjul eller bollar men tänkte skaffa nån sån och prova om hamstrarna gillar det. De var för unga förut men nu är de "vuxna" så kan ju få va kul att ha en extra leksak och få lite mer motion.
De brukar få springa lös i rummet 1-2 gånger/dag (oftast kväll och ibland morgon) i nån timme varje gång ungefär men händer att de inte blir tillräckligt nöjda med det fastän jag försöker aktivera dem på olika sätt. Så ett Hjul eller så kanske är lösningen.
#9 Frågan är mera om den sortens motion räcker. Boll, komma ut och springa.
Hamstrar är motionskrävande djur, enligt min åsikt. De vill ha mycket energi för att få bra. Åjo. Lunis-fuwnis nöjer sig minsann inte med att springa på golvet, det har jag testat. Hon springer runt, runt i buren och försöker klättra på burtaket. Tycker så synd om henne, man märker att hon inte får utlopp för energin. Får hon däremot ett Hjul springer hon i det, iochförsig ganska mycket men hon äter och sover och dricker och så, så det är ingen fara. Hon blir genast lättare att hålla i och springer inte bara runt utan kan faktiskt lägga sig i handen och gosa. Inte ens min hund är så energikrävande. Puwfi-luwfi däremot, kräver ingen motion alls. Jag brukar låta honom springa på golvet men han bara sätter sig i ett hörn och somnar, Hjul är inte heller någon favorit. Han bryr sig väl helt enkelt inte. Jag tror att det är individuellt.
Och om du nu inte delar åsikt med mig när jag säger att hamstrar springer i det vilda så därför behöver de inte det i fångenskap så är det lätt att dra en parallel till hundarnas luktsinnne. Det har de för att hitta mat. I fångenskap behövs det inte, eftersom de ändå får torrfoder serverat i en matskål några gånger per dag. Ändå blir vissa hundar olyckliga och understimulerade om de inte får utlopp för sin lust att söka.
Har i hjulet hela tiden men min Ville springer inte på dagen (när han är vaken) av någon anledning :P så så brukar jag ta ut honom ist, så han får springa fritt i mitt rum och lite i bollen eftersom han älskar det. Han är väkdigt livlig och älskar att springa, så han behöver sitt Hjul enligt mig.
Kul att höra hur ni andra gör.
Själv har jag alltid haft Hjul till mina hamstrar, fast jag funderar på att ta ut det då jag aldrig ser Tutte springa i det längre, så det verkar bara ta onödig plats.
Sen ang. hjulberoende anser jag personligen inte man kan skylla det enbart på hjulet, utan det beror på andra saker om hamstern blir beroende av hjulet. Jag tror inte heller det blir bättre för hamstern om man bara tar ut hjulet, snarare värre…
Jag har bara Hjul till min lilla Liebe nu efterssom hon blir så rastlös & börjar gnaga på gallret istället, vilket jag inte tycker är bra på någon som helst nivå, då använder jag hellre Hjul till henne än att hon gnager på gallret. :)
Dante & Birk bor i en plastlåda som är ihopsatt med en gallerbur, men dom gnager inte på gallret.
Och Angie & Ayline bor i en samla, så dom har andra saker att roa sig med :).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
De flesta av mina hamstrar är för unga för att ens ha Hjul, men de som har åldern inna har numera Hjul i buren. Innan erbjöd jag bara Hjul en stund i buren eller i samband med att de va ute på golvet.
Jag hade ingen större anledning direkt att sätta in Hjul egentligen mer än att jag ändå höll på att inreda nya burar och då blev det att jag även slänge in Hjul till de som får springa i Hjul. Mina använder dom absolut inte överdrivet mycket eftersom de får stora ytor att springa av sig på varje kväll (hamstersäkrade rum eller stooor hage med massa kul i). Efter kvällsrundan sover mina en stund. Sen när de vaknar igen kan de springa en stund i hjulet men tröttnar rätt snabbt. Jag kommer aldrig använda Hjul somm substitut mot motion utanför buren. Bara som komplement. Tänk så mycket mer stimulerande det är att få springa runt och undersöka saker mot att springa på samma ställe i samma gamla Hjul hela tiden :-S
Boll använder jag inte. Ska de ändå springa på golvet vill jag att de åtminstone ska kunna undersöka sakerna de springer förbi, känna dofter ordentligt osv.