Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 934 ggr
RedBullen
0

Rastlös hamster med ungar...

Min hamsterhona fick 6 st små friska ungar den 30/12. De är nu 2 dagar gamla och alla lever än sålänge men mamma hamster är väldigt rastlös. Hon har börjat gnaga galler och bita på vattenflaskan, igår hade hon lyckats få av pipen på flaskan så allt vatten runnit ut i buren.
Jag vill heller inte släppa ut henne mer än 15-20 min om dagen då jag är rädd att ungarna blir kalla och hungriga om hon är ute längre. Jag har nu lagt en filt över buren för att skydda henne mot allt som händer runt omkring men det verkar inte hjälpa.

Har gömt maten i stängda toarullar, gömt bäddmaterial på olika ställen,hängt en kräckerstång i burtaket och satt in en hängmatta men hon är ändå inte nöjd.

Vad kan jag mer hitta på åt henne?

Bruden-Mbuti
0

lägg maten nära boet så hon slipper lämna de små.

ge mat så hon inte behöver dricka så mkt tex gurka,välling,gröt osv.

en orsak till hennes rastlöshet kan vara att hon känner sej otrygg och vill hitta ett nytt ställe för henne och ungarna.

eller så vet hon redan om en plats som hon vill ta dom till.

RedBullen
0

Skålen med färkmat står precis bredvid boet och torrfodret ligger i toarullen, den flyttar hon på själv och som Färskmat har hon gurka, risgrynsgröt, majs, ärtor, Barnmat och sallad.

Finns det något man kan göra åt det? Ska jag prova att sätta in ett annat hus på en annan plats i buren och se om hon flyttar dom dit?

Bruden-Mbuti
0

nä stör henne inte då tar det längre tid tills hon accepterar att vara i buren med ungarna.

låt hon vara ifred ett tag å se om hon lugnar ner sej.

UlrikaD
0

Låt henne var helt ifred istället. Ta inte ut henne, hitta inte på saker åt henne. Hennes energi ska vara till 100% fokuserad på bebisarna.

När det inte finns någonting annat att göra så kommer hon att lägga sig hos dem istället. Nu händer det ju saker och då vill hon hellre göra annat. Det kan tyvärr sluta med att hon går ifrån dem helt.

Det bästa är att man gör iordning buren två till tre dagar innan födseln och sen inte ändrar någonting där alls sen. Utan från det att hon har fött så får hon vara ifred helt enkelt.

Jag släpper inte ut mina mammor förrän bebisarna öppnat ögonen i stort sett.

Tazzar
0

Försök att inte bry dig om hur hon är utan lämna dem ifred, som de andra också säger.

Blir du ändå orolig, så om du har möjlighet, lämna rummet helt och stäng dörren, alternativt flytta hamsterburen till ett lugnt rum du inte befinner dig på så mycket.

Men inte mer än så. För det låter lite som att ni stressar upp varandra.

Det är även så att, om du befinner dig i samma rum men inte gör någonting med dem, och sitter där och oroar dig. Då pumpar det runt adrenalin i dig vilket hamstermamman känner på doften - och blir orolig.
Adrenalin kan även betyda att ett rovdjur sitter och spanar, och då kan hon t.om bli skräckslagen.