Katt och Hamster
(rubriken blev dålig…)
Halloj, idag fick jag hem min guldhamster Brage och nu är min katt helt galen, vilket man såklart kan förstå, Hamstern ser ju ut som en mus i hans ögon ;).
Jag brukar alldid sova med katten i fotändan, men nu är jag rädd att han lyckas ta sig in i Brages Bur när jag sover. Och om jag stänger dörren till mitt rum står han och jamar utanför hela natten…
Vi har just nu brage i gästrummet, men vill helst ha honom i mitt rum.
Helst skulle jag vilja ha Hamstern och katten i samma rum när jag sover
Hur ska jag göra???
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Hur ska katten ta sig in i buren?
Jag har 2 katter och dom är nyfikna på min hamster men har ställt honom högt upp på en byrå där dom inte kommer åt honom.
Har även råttor men dom låter råttorna vara.
Har också både katt och hamster o det fungerar jätte bra! Försten in i huset var hamstern Curry som jag haft i ca 2,5 år och sen i Jannuari (2011) så skaffade vi våran katt, han var då 6 månader. Först så var ju Baloo jätte nyfiken och följde heeeela tiden efter Curry när han var i bollen, Baloo brukar lägga sig framför Curry's Bur o sova. De har blivit rätt bra kompisar. Men ta det försiktigt! Kommer ihåg att jag alltid hade dörren till mitt rum stängd på dagarna då jag inte var hemma. Sen så fick de träffa varandra då och då. Lät bara Baloo nosa lite på Curry genom gallret. Första månaderna så kommer de vara jätte nyfikna på varnandra men det lugnar nog ner sig. Men ta steg för steg. Låt de träffa varandra några minuter per dag. Nu så kan jag ha Curry i buren (när jag inte har buröverdelen över) och Baloo sitter bara på sidan om och kollar på. Men tänk på att Aldrig lita på katten. De kan hugga till i vilken sekund som helst!
Kommer också ihåg att det var absolut förbjudet för Baloo att röra buren. Han brukade lyfta tassen o sätta mot buren, men då sa jag bara ett bestämt Nej! Efter ett tag så lyfte han lite på tassen men sänkte den igen för att han fattade att han inte fick göra så (:
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Ska du ställ hamstern i en hylla eller liknande måste det vara där katten absolut inte kan klättra/hoppa upp. Katten kommer inte åt hamstern i buren men katten kan dra ner buren på golvet.
Jag hade ett liknande problem innan. Hade först Bur med galler o katterna tog tag i gallret med klorna så de höll på att välta buren. Inte så bra om hamstern skadar sig om buren välter eller om buren går itu så katterna äter upp hamstern. Men nu har jag övergått till platback med lock (lufthål i locket). Så nu står buren på golvet. Visst, katterna älskar att sitta o titta på hamstrarna men de kan inte göra dom något.
Mina hamstrar stressas inte direkt av att ha katterna hängande så nära inpå. Men om din hamster skulle bli stressad av det hade jag fortsatt ha den i gästrummet.
Att vänja av katten vid att inte vilja in till dig när den är van vid att få sova där är svårt. Kan gå med massa tålamod. Men kattmänniska som jag är tycker jag det är elakt att kicka ut katten för att du skaffat nytt djur ;)

###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
katten lär sej snart att ham tillhör familjen.
låt katten nosa på buren när du har full koll.
tillslut kan du ha buren där du vill ha den.
Jag har också katt och hamster, men jag har 3 stycken väldigt nyfikna och jaktintresserade katter (okej, den ena är väldigt snäll och bryr sig inte) men jag lämnar ALDRIG dom själva med varandra fast jag har en dunabur. Never för jag litar inte på min katter alls. Jag sitter ändå med blomstersprutan jämt och ständigt och sprutar på dom när dom ändå klättar upp på buren. Ligga brevid och titta får dom, men dom lägger sig på den.
Jag sätter undan henne varje gång jag åker hemifrån in i gadroben för jag inte vill riskera en klo i kakans näsa.. Men dom var värre i början, nu har dom lugnat sig enormt mycket.
Vill säga att det finns katter som aldrig vänjer sig vid hamstrar.
Mina katter tycker fortfarande dom ser ut att vara roliga leksaker (eller mat? :P), speciellt en av katterna.
Eftersom hon aldrig jagat mer än leksaker och insekter så kanske hennes jaktinstinkt inte är på topp, men den finns där.
Jag har en hamster här där katterna får vara och dom är inte lika nyfikna längre men så fort man är där och pysslar om hamstern sitter båda katterna där med stora ögon.
Den hamstern som är här ute står i en hylla där katterna inte får plats så dom kan inte klättra på buren eller så. Men dom kan ställa sig upp på bakbenen och kika.
Mina katter är också för jaktiga för att någonsin se mina hamstrar som annat än byten. Skulle aldrig få för mig att bestraffa dom med blomspruta för det.
Kan tillägga att den som är värst med att vilja äta upp hamstrarna är uppvuxen bland burfåglar som har fått flyga fritt i lägenheten bland katterna. De brydde han sig inte om. Men så fort han fick syn på mina dvärghamstrar gick han in i "killing mode". Kanske guldisar inte är riktigt lika intressanta eftersom de är större? Ingen aning.
Okej, många bra tips!
Hannibal (katten alltså) är absolut ingen 'jaktkatt' utan mer en klump på 8 kg (men han väger bara 1 kg för mycket för sin ras..) ;)
Men när han väl ser någonting så kommer ju jaktinstingterna fram.
Jag har just nu en duna Bur, men pga att jag inte fick något gallertak med när jag köpte den så har jag en spånskiva med hål i uppe på istället. Kommer dock att byta till en samla låda med lock och galler i locket så fort jag kommer till ikea. :)
Hannibal får nog helt enkelt vänja sig vid att få sova någon annanstans i någon vecka framöver nu..
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#8 Eftersom dom sitter på dunaburen och jag inte vet hur bra den orkar vikt så tänker jag inte riskera att gallert rasar ihop och dom landar på henne. Därför, och jag har hållt på och försökt få dom att lyssna på enbart mig men icke. Därför fick det bli så också!
Har du en Bur som inte tål vikten hoppas jag att du aldrig glömmer stänga in hamstern när du inte är hemma. Katter gör som dom vill så fort du inte ser o sprayar vatten på dom.
Jag har löst det så att jag har burar som tål att sittas på (till o med jag kan sitta på dom om jag vill) Ingen katt behöver straffas för att den gör som dess instinkter säger till den och ingen hamster riskerar livet. Problem solved.
Ja men det är ju bra att du har sittsäkra burar du, vad är det för burar då ?
Du behöver inte tro att jag sitter och sprayar vatten på dom den ändå jag gör, för numera behövs det mycker sällan men visst händer det att dom får säg en dusch.
Jag tänker inte påstå att dom straffas utan snarare får en tillsägning för att dom inte lyssnar jag ber dom att gå ner (tro mig, dom är väldigt "lydiga" annars)

De enda burar jag vågar ha i samma rum som katterna är terrarium. Alla andra burar är i ett eget rum. Tycker man läst alldeles för många historier om katter som vält burar, hamstern har rymt och katten har dödat hamster.
Anser såklart att mina katter är hur snälla som helst, men en liten hamster som springer tror jag inte de skulle kunna motstå att jaga.
Då har vi helt olika syn på både katter o hamstrar du och jag har jag märkt :)
Jag har plastbackar med lock. Istället för galler i locket har jag borrat många små hål i hela locket istället. Funkar kanon! Backen är av samma typ som IKEAS samla låda. Fast mina har knäppen som håller fast locket ordentligt. Hittade en likadan på bild jag bifogar. Fast min låda är mycket större o högre så jag får plats med hyllplan o sånt.
Ja det har vi säkert :) Djur är trots allt en känsligt ämne att diskutera oavsett djur,fråga osv.
Ja men det är en sån samla ? för det har jag tänkt skaffa just för en tillökning av en till dvärg.
Den största anledningen att jag inte vill ha dom ovanpå buren tills jag skaffat min samla är för att hon har ett hus som går upp i buren som gör att hon kan ha nästan i gallert, därför vill jag inte riskera en klo i ögat eller i nosen på henne tills jag har köpt ett Hjul som är löst (det jag har nu sitter fast i ställningen så att säga)
Men visst, katter ska ha det så naturligt som möjligt och det håller jag med om och instinkter är instikter. Därimot får mina 3 hålla sina tillbaka tills jag köpt en samla.
Precis :)
Nej min är inte en samla, men jag hade lika väl kunnat köpa en sån. Vet dock inte hur hårt locket sitter på en samla eftersom de väl inte har några "snäppen" som håller fast locket som den på min bild i mitt förra inlägg har?
Jag köpte min på Maxi. Den är något mindre än den största samla men duger fint till två dvärgar. Måtten är L: 72, B: 35, H: 40.
Vet inte hur andra fixar gallerluckor i locket på sina samla men som sagt struntade jag i det o borrade massa hål istället. Känns säkrare när man har katter som sitter på buren. :)
SKa man borra hål i locket måste man bara komma ihåg att inte göra hål där hamstern kan nå upp. Ett litet hål biter de snabbt upp till ett som är stort nog att smita ut genom.
Den här backen har jag stående på golvet och eftersom den har smarta Hjul under är den superlätt att flytta på när man städar tex.
Hade också lite problem med att min katt satt på min hamsters Bur. Men varje gång han la sig på buren så sa jag bestämt ''Nej!'' eller ''Fy'' och sen så puttade jag lite på honom så att han gick ner själv. Det är vääääldigt sällan som han hoppar upp på Currys Bur. Han har nog inte gjort det på flera månader. De har varit tillsammans hela året, har till och med varit borta på semester i några veckor och de var hemma själva. Fast grannarna matade o släppte ut katten.
Har haft hamster längre än katten. Första dagarna fick de inte träffas så mycket. Sen så fick de se varandra genom gallret eller när jag hade Curry i bollen, och nu så bryr sig inte katten så mycket. Men han gillar verkligen att sitta/ligga/sova framför buren ^^
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Så snälla katter ni har. Mina är Sphynxar o är av naturen klåfingrigare än små barn o kan inte låta bli något. Har gett upp uppfostran. En regel finns kvar… Inte vara på bordet medan vi äter. Det lyder dom för det mesta. Men de tar ofta chansen att försöka gömma sig bakom ett mjölkpaket eller något i tron om att de inte syns. Funkar sådär hahah.
Ah det var du som hade den skitsnygga buren som jag blev helt såld på xD Ja fy och nej fungerar inte riktigt här, önskar att det hade gjort det men dom har blivit myycket bättre på att lyssna än vad dom gjorde innan men ibland när kakan är igång och grajjar i buren så är det alldeles för intressant för att lyssna på matte :P
Hehe ja de har sin egna lilla vilja. Tur de är så söta så de kommer undan med sina ofog :P
Ja, dom där runda stora ögonen som säger förlåt när man väl blivit sur är väädligt söta :D
lånar tråden
jag har typ samma problem, min syster har 2 katter som är hemma hos oss typ 1-2 gånger i veckan och nu ännu mer över julen.
de tycker att min lilla Putte är jätte intressant, Algot (den stora katten, 1 år) gillar verkligen putte, han sitter och kelar med hans Bur och putte sitter på insidan och tittar på honom när man tar upp putte så håller jag såklart honom i två händer så de nt kan bita honom, men algot kelar med honom (handen).
när sen den lilla katten, Theodor (½ år) kommer till buren och tittar in, så springer putte och gömmer sig direkt :o och när jag har honom i handen och låter theo hälsa, så typ fräser putte åt honom…
någon som vet vad det är som gör att putte har så delade åsikter om dom ? de tr'äffade honom för första gången samtidigt och ingen av dom har direkt rört honom…. någon som vet? är dt något jag ska göra för att få dom att funka ihop ?
^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)
och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(
Jag har 3 katter varav 1 är HEEELT galen i hamstern. Har dock den i en typ samlalåda så Florita (katten) når inte den. Men så har vi också en degus (släkt med chinchilla fast mindre) den har vi gallerbur till. Florita står vid buren väldigt ofta, men tröttnar snabbt & degusen är van när ngn ställer sig vid buren kommer den fram vid gallret för den tror man ska ge den mat. Det gör degusen med Florita också, men hennes klor är inte SÅ långa så degusen har aldrig blivit skadad.
Katt nummer 2 (Tudor) bryr sig inte ett dugg om hamstern, visst han kollar på den och ser hungrig ut men litar på denna katt till 110% så kan ha hamstern lös i sängen när katten ligger på huvudkudden (som han brukar göra) och katten bara kollar lite på den.
Katt nummer 3 är vår äldsta katt, 12 år. När vi var små & hade hamstrar brukade Melodi (katten) vilja ta dem men vi sa till henne så pass mycket att nuförtiden är hon RÄDD för hamstrarna, vet flera katter som blivit det XD.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus