Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5282 ggr
Cazzos
0

Biter på buren

Hej!

Jag passar min kompis hamster Kira i nån vecka eller två nu, och ägaren till Kira har sagt att jag ska smörja in ställena hon biter på med matolja (hon biter mycket på buren).

Jag vet inte om jag orkar sitta och smörja in matolja så fort hon börjar bita på buren. Hon gör det oftast på natten och det är då vi primater vill sova gott.

När hon biter på buren så låter det som en väckarklocka som inte vill sluta ringa. Sist hon höll på o bita på buren i typ en halvtimme så blev jag så frustrerad och började gråta. Klockan var halv 1 på natten då och jag kom försent till skolan morgonen därpå..

Matolja funkar helt ok, men hon slickar gärna bort det för att sen efter den äckliga smaken (Kira gillar dvs inte smaken av matolja) försvunnit så är det fritt fram att gnaga igen.

Hon slutar inte om jag slår på buren, hon bara står på bakbenen och tittar tomt på mig och sen fortsätter hon. Och jag vill inte ligga och slå på buren hela tiden, det känns taskigt mot henne.

Hon har en stor pinne i buren, ett trähus och en toarulle. Vad mer kan jag egentligen göra?

Cazzos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stället där hon biter mest på (på den vita plasthakens två krokar som sitter fast inne i buren)

Cazzos
1

Gigantisk pinne & toarulle (hennes lilla trähus är på höger sida utanför bilden…)

liinnea
1

Precis där biter min hamster också! Jag har tejpat fast själva spännet med silvertejp, alltså utanpå buren så den inte ska "ploppa" upp eller nått.. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det, jag har lagt in en bit från en äggkarton, toarullar, papper, mjölkpaket och pinne, men ingenting funkar.. tyvärr..

Cazzos
0

Jag har tagit bort båda dom vita plast"hakorna" och smörjt in med olja..

Det verkar som att vad man än gör så hjälper det inte! Blir så sur Obestämd

Buren är precis nedanför sängen och jag funderar på att flytta ut henne till vardagsrummet men jag är osäker..

Gnolis
0

Min gör precis likadant när hon är uttråkad. Jag vaknar och rör runt i buren så hon får samla in maten o pappret igen och så är hon lugn i 15min sen väcker hon mig igen och så håller vi på i 1-1,5h. Tricket är ju att aktivera dem mer på kvällen. Även om det känns elakt så tycker jag det är bättre att väcka henne så hon får ha lite kul än att hon ska sitta i buren hela natten när jag vill sova… Väcker henne kl 19 varje dag. Har henne lite i sängen, soffan, hallen, motionsboll. Sätter in henne i buren igen vid tolvtiden…då är hon hyffsat lugn på natten sen..

Novis10
0

Är det en saltsten i bakrunden?
Du vet väl att det inte är bra för hamstrar det kan bilda t ex njursten, så du bör ta bort den så fort det går.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Cazzos
0

#5 Kan tyvärr inte vara vaken till midnatt, måste upp vid 6-7 varje morgon och det är inte bra i längden. Obestämd

Tycker synd om lilla Kira som måste springa i hennes motionsboll, det ser obekvämt ut och böja på ryggen sådär.. Och hon måste stanna och kolla var hon befinner sig någonstans när hon springer runt i bollen, för att hon ser knappt något genom plasten Rynkar på näsan

#6 Jag är mycket medveten om att saltstenar är dåliga för hamstrar (även kaniner, marsvin m.m.).
Har sagt det till personen som äger Kira men jag vet inte vad h*n funderat över det.

Jag tog bort den igår dock för att Kira har aldrig rört den och kommer nog inte att göra det heller.

Luisa
0

Blåser man lätt på hamstern brukar de sluta, iaf min hamster. Då går han till sin sandskål och putsar sig eller så äter han.

Ulltussa
0

Min hamster var likadan i början när jag fick henne, hon bet på gallret hela nätterna o jag blev galen. Så jag kom på lite olika strategier

1. Lägg en duk eller liknande över buren. Vet inte varför det funkar, men det gör det. I alla fall på min hamster, hon blev tyst. I alla fall de första gångerna jag gjorde det.

2. Du kan göra lite "hamster leksaker" Ta typ en toarulle och lägg in lite papper och nått smaskigt som hamstern gillar (det är bra om de luktar lite gott av det så att hamstern fattar) o vik in kanterna lite, då får de kämpa lite med att få upp den.

3. Du kan gömma mat lite var stans i buren, så att hamstern får leta lite, brukar hålla dom sysselsatta.

4. Lägg in kartonger av olika slag, improvisera lite. Jag har en gammal godiskartong med ett hål i som jag gömmer mat i, den håller henne sysselsatt. Och så har jag en toffel som hon älskar att gömma sig i.

5. Om inget annat funkar så kan du (om du har ett badkar) göra iordning lite roligt i badkaret åt hamstern, lägg in huset, lite roliga kartonger, mat m.m Badkar är ganska rymningssäkra och hamstern hörs inte ut. Jag gjorde detta (se bild) när inget annat funkade o jag verkligen behövde sova. 

Hoppas du hittar nått som hjälper :D

Mvh Mikaela

Cazzos
0

#8 Ska testa!

#9 Tack för tipsen Skrattande Förresten så är hamstern på din Avatar mycket lik Kira. Samma färger Glad Men Kira är lite långhårig av sig, hehe Flört

Ulltussa
0

Inga problem :D hoppas att nått av det funkar, för det finns inget mer irriterande än en hamster som gnager hela natten xD

Sen kan du ju prova att köpa en sån där gnagarpinne i affären med massa frön o grejer på, så hamstern har nått annat att tugga på än buren :D

aww, långhåriga är så söta :D

Mvh Mikaela

Cazzos
0

Igår kväll så täckte jag över hela buren så att det blev kolsvart inne hos henne. När jag tar bort handdukarna på morgonen så hade hon rivit upp hela buren..

Huset var uppochner, skålen med Sand var fylld med spån, vattenskålen och matskålen var också fyllda med spån. Springhjulet låg ner och det var mer spån på högra sidan av buren än på den vänstra.

Vad är det för fel nu då..

#11 Ja, ska åka till djuraffären och köpa en gnagarpinne i helgen då Glad

[Em_I_Am]
0

Hehe låter som överskottsenergi tycker jag ;)

Har du henne ute innan läggdags så hon får springa av sig något?

Cazzos
0

#13 Hon sover för det mesta och jag känner mig taskig om jag ska väcka henne Obestämd

Sen när jag ligger i sängen och ska sova så börjar hon komma ut..

Men jag ska ta ut henne lite senare ikväll så att hon får springa lite Glad

[Em_I_Am]
0

Ja där har du nog problemet. Nu när det är så mörkt på kvällarna kan hon gott o väl vakna innan du ska sova så hon hinner springa av sig. Bäst är om hon kan springa någonstans o grejja med saker i någon timme.

Cazzos
0

#15 Japp, det var det jag tänkte! Skrattande

Cazzos
2

Det har gått framåt nu Skrattande

Hon får vara ute och springa i sin boll 1 timme eller 30 minuter innan jag går och lägger mig (hon brukar vara aktiv i buren efter klockan 8 på kvällen), och sen täcker jag över hennes Bur med handdukar så att det blir kolsvart inne hos henne, och sen går jag och lägger mig.

Jag har inte smörjt någon matolja på buren på kanske 5 dagar nu!
Hon är HELT knäpptyst när jag täckt över hennes Bur. Jag kanske bara hör lite prasslande men då gräver hon eller springer i sitt Hjul, och det är bättre än det där jädra ljudet när hon biter på buren..

De vita "plasthakarna" eller vad jag nu ska kalla dem, har jag inte satt på för att jag vet att hon kommer börja bita på dem om jag sätter tillbaka hakarna.

Tack så mycket för all er hjälp, jag kan inte tacka er nog Glad
Får äntligen sova i lugn och ro… Cool

Ellenfyrkant
0

#17 En timma är alldeles för länge att ha hamstern i bollen om det är i ett sräck. För hamsterns bästa, ha den där i allra max 30 min. Även omd e de verkar vilja springa längre. Bättre att aktivera dem på varierat vis i så fall.

Mvh Ellenfyrkant

Sötis
0

DCoolU KAN ALLTID TESTA MED SALTSTEN.

[Bibbo]
0

#19 Man ska ALDRIG ge en hamster saltsten det är livshotande…

Och varför skulle du smörja in det med matolja? Hur hjälper det?

Cazzos
0

#18 Den främsta aktiveringen jag ger henne är att springa i bollen. Om hon är ute i en timme så släpper jag in henne i hennes Bur i några minuter och efter en stund så tar jag ut henne och låter henne springa i bollen igen.

Sen så har jag också tagit ut henne ibland och låter henne springa på min säng i kanske 5-10 minuter samtidigt som jag handskas med henne.

#20 Som jag skrev tidigare så har Kiras ägare sagt att Kira inte gillar smaken av matolja, så hon låter bli att bita. Men anser nu att det finns bättre lösningar än matolja efter det jag testat.

ella99bella
0

jätte jobbigt med hyper pigga hamstrar men jag tycker du är duktig som försöker så mycket!

Lycka till!!

Mvh/Ellen<3Glad

Cazzos
0

#22 Ja, det är sjukt jobbigt men man får lösa det på bästa sätt Skrattande