Lagom "hull"?
Hur vet man att en hamster är lagom i kroppsformen, när den behöver lägga på sej och gå ner lite?
Det kanske är en dum fråga för er som vet, men i vissa ställningar ser hon ju ut som en boll och i vissa lägen jätteavlång?
Och vad ska man ge om hamstern ska lägga på sej som inte är "för" fett?
på en mager hamster känns ryggraden tydligt, den känns otrevlig,benig,vass el hur jag ska förklara.
för att få upp en mager hamster ska man gå varsamt fram. för mkt av nåt den inte är van vid kan ge diare´
man kan blanda i feta frön i hamsterblandningen. tex öka mängden solrosfrön, jordnötter,cocos,
kokt ägg, ärtor,gröt, Barnmat, kattungemat ost, kött och grönt som har mkt vätska tex gurka är bra att ge.
en överviktig hamster har valkar,gäddhäng vid armhålorna, rund om magen, bilringar.
där ska man dra ner på maten och allt extra som är fett. lite kan man ge. lagom är bäst.
en normalviktig hamster är ett mellanting.
äldre honor har här hemma en tendens att bli stora men inte direkt överviktiga, bara gosigt bamsiga.
Usch har en benig liten gammling här! Smal som bara den men han vägrar att äta. Han äter lite Foder, brukar ge ''godis'' och sen så får han tillägsmat så ofta som möjligt. Inte kul alls. När han står på bakbenen så ser man skinn som går från armarna o neråt, hans ryggrad känns tydligt o hans päls är inte lika fluffig. Gamligen är 2,5 år o börjar bli seg. Han bara sover o dricker..o äter lite granna. Brukar sätta mig framför buren o prata med honom. Han orkar nt springa ute så tar inte ut honom så ofta. Inte kul alls!
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
låt han sova så mkt han vill.
ge rårivna morötter, Barnmat,gröt, uppblött kattungefoder. hackad gurka.
de kan få problem med tänderna som gamla och har svårt att tugga.
1# Tack, trodde att hon var lite för mager, men hon kanske inte riktigt har växt klart än? Eller när har en hamster "växt klart"?
2# Har inte dom sortens problem då min är ungefär 4 månader men kan förstå att det inte är riktigt lika kul. Ibland har jag lite det omvända problemet när min Ponyo inte vill gå in i buren utan klättrar ut igen -.-
en bebishamster,tonåring ska ha lite mage.
utan mage så är de lite smala.
de ska kännas goa inte långsmala. å vad svårt att förklara.
en hamster är färdigvuxen vid 6-7mån. vissa redan vid 4mån.
andra växer livet ut, särskilt honor som blir lite tantrunda efter ett årsåldern
#4 Runt ett halvår har dom växt klart, men hur mager/tjock dom är har inte att göra med hur gamla dom är, förutom gamlingar som inte klarar att hålla uppe hullet. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
5# okej, vad bra att veta :) tycker också de e svårt att förklara :P haha
#6 BRA INFO! :D
Min bebi får sova så mkt han vill. Enda gången jag tar ut honom är faktist bara när jag städar buren (varje söndag) Annars så sover han typ bara :) Ska se om jag hittar ngt gotti till honom idag. Kan de äta kattmat, alltså blötmat? Har en katt, han är ca 1,5 år, vi köper whiskas mat bara :P
#9 Så du tar aldrig ut honom annars? :S
#10 knappt, han sover ju bara, vill nt väcka honom. Hade ut honom för några veckor sen..han gick och la sig i ett hörn o somnade..Men hade ut honom lite idag. Curry fick springa lite i bollen o sen i rasthagen..väldigt underhållande för katten xD Hade nt ut honom så länge men han gick o la sig direkt när jag stoppade tbx honom i buren. Kom nt ens fram när jag la in mat. Sen så brukar jag ta ut honom o gosa lite :) Men annars så sover han bara o han har aldrig visat att han Vill komma ut.
#11 Du bör ta ut hamstern minst en timme varje dag.. Det mår hamstern bara bra av.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
whiskas blötfoder kan du ge. ungefär en tesked räcker .
#13 Tack, ger lite imorn han har redan fått sin mat idag (:
14# Stackars hamster att aldrig få komma ut. De springer flera mil ute i naturen,det är de dem mår bra av! Jag tycker du ska ta ut den varje dag i minst en timme.
#15 nja så synd är det nt, han får ju komma ut när han nt sover. Har ju nt tänkt att väcka honom när han sover. När han är vaken så öppnar jag luckan, han ser att den är öppen men vill nt komma ut. Han orkar inte vara ute länge utan brukar gå o lägga sig ngnstans, sen så är hans boll lite sprucken så vågar inte ha honom i den för länge så att han inte ska skada sig, har såklart fixat de vassa kanterna så att han inte kan skada sig men man vet ju aldrig.
#16 om han är så trött så kan det vara åldern redan nu. vissa hamstrar blir gamla redan vid 1,5år.
#17 Mm vet, han är 2,5 år :)
18# då är det inte så konstigt att han är trött ;) förlåt om jag varit sur,men trodde att den var typ mindre än ett ;)
#19 Det är lugnt! :) Min kompis hittade en låda på Biltema så vi var o kolla o han fick en ny Bur. Inte så jätte stor (47 L) Men han gillar den :P Hade ut honom mycket mer när han var yngre. Han blev som ung på nytt i nya buren, sprang runt och busa ^^