anmäla djuraffär
Här i Jönköping har jag varigt i nästan alla djuraffärer.. har hittat en som jag inte alls gillar..
Djurmagazinet i Jönköping plågar djuren.. de har inget hus(förutom till kanin och marsvin) eller några leksaker till djuren .. alla djuren ligger på varran för att få värme.. det ända de har är vatten, mat och bottenmatrial.. hörde ifrån en annan djuraffär att djuren måste ha hus och leksaker för att få ha djuren i affären..
Hur kan jag ta reda på hur djuren ska ha det i affären innan man anmäler.. och hur ska jag ta mig te väga för att anmäla dem?
Jätte tacksam för hjälp
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
prata med jordbruksverket. gå först in på deras sida och ta reda på hur djuren måste ha det.
Mvh
Mig
Ta kort på hur djuren har det. Du kan ju även prata med Djuraffären och säga till att djuren måste få ha hus. Jag vet inte om det är lag på att dom måste ha hus+ leksak. Men det skulle det nog kunna vara. Sök på google elr fråga nån annan djuraffär ;)
Lycka till //Tova

jag har läst att hamster är det lag på att ha Hjul.. eller har jag fel?
Mvh Caroline

jag hittar inget på jordbruksverket.. någon som skulle kunna hjälpa mig?=)
Mvh Caroline
tror inte det är nån lag på hus och leksaker heller.
// Sofia

Jag vill också anmäla en djuraffär, anonymt pga. att de känner igen mig, jag har varit där mycket och handlat osv.
De har JÄTTESKRIKIGA fåglar i samma rum som hamstrar, marsvin kaniner mm.
men ehh…. jag vågar inte.
#7 synd :/ Det finns ju så många djur som har det dåligt i djuraffärerna. Många smådjur bor tillsammans med fåglar som skriker och sånt :( Uscha för djuraffärer!

det borde vara lag.. att springa runt i en liten Bur med bara mat och vatten.. vad kul :/
Mvh Caroline

På sida 11 kan man läsa om vilka bestämmelser som finns för djuraffärer

Så länge de har mat och vatten tror jag inte det finns några bestämmelser angående hus och leksaker. Det skulle väl vara hus då eftersom gangare sällan lever helt öppet utan skydd. Springhjul är däremot något som borde, snudd på, förbjudas då det är vanligt att hjulen är för små och för små springhjul skadar smådjur för livet på fler än ett sätt…
Ang att ha djur av olika typ i samma rum har jag för mig att de måste vara i olika rum eller ha olika ventilation (fåglar vs. smådjur). Fast det har nog ett datum tills det ska vara uppfyllt typ 2011 eller så. Alla djurskyddslagar står på L80, tror det bör komma upp om man googlar på det… Många smådjur ligger och sover på varandra i normalafall också…
Vanliga saker man anmärka på är tex.
*blandade kön på djuren som sitter i samma bur
*för många djur i samma bur
*vuxna guldhamstrar som bor i samma Bur
När man ska anmäla en djuraffär ringer man till djurskyddskontrollanten (eller den som är ansvarig för det i sitt län) uppgifter om sådant finns hos länsstyrelsen (också något att googla på)
Det finns ingen lag på att hamstrar måste ha hus eller leksaker.
Som privatperson har du skyldighet att ge en hamster ett hus (eller någon form av bo/skydd/gömställe), iallafall enligt ett föreläggande jag läst ifrån Länsstyrelsen.
Jag har inte papperen framför mig nu, men om jag minns rätt, så skulle boet vara minst 15*15 cm samt minst 10 cm högt. Vilket betyder att många hus som säljs i djuraffärerna är olagliga enligt bestämmelserna.
Och Länsstyrelsen ser ju till att de regler SJV sätter upp efterlevs.
Om man sedan väljer att ha ett trähus, en gammal kartong etc tror jag inte spelar någon roll, så länge hamstern har någon form av bo.
Men djuraffärer har väl strängare regler än privatpersoner va, om jag inte minns fel?
Är du osäker, så ring till djurskyddsinspektören och berätta vad du sett och påpeka det du anser vara fel.

Djurmagazinet i kristianstad har inga djur kvar, jag tror de blev anmälda för både för små burar och inga hus eller leksaker..
Jag tycker det är vanligt att djuraffärerna har för små burar.
#8 Här är det samma, fåglarna skriker. Dom har alla djur i samma rum och kaninerna och marsvinen är i små burar … ibland bara ligger kaninerna och marsvinen där… tycker så synd om dom ;/

#16, anmäl!
Om du är modigare än jag, dvs.
#17 Jag vill ju det. Men tror nog inte jag är modigare än dig…
Man kan anmäla anonymt om man vill.
Men anmäl anonymt! tänk på djuren, de förtjänar bättre..
Man kan även maila den om man inte törs ringa ;)
Det finns lagar om att djur ska ha hus. Som Imasy skrev tidigare ska hamstrar t.ex. ha hus som är 15x15cm. Här är en länk till L80:
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf
På sida 33 finns lagar om hur stora hus alla djur ska ha och hur stora burar de ska ha.
Det är t.ex. lag på att de ska ha tillgång till gnagmaterial (vilket jag aldrig sett i en djuraffär nu när jag tänker efter), att golvet i burarna ska förses med halkskydd (en praktikplats som jag hade praktik på hade stållådor så de stackars kaninerna halkade bara runt när de försökte skutta), att kaniner och gnagare ska hållas i en sysselsatt berikad miljö (dvs. leksaker typ), kaniner, guldhamstrar, gerbiler, dvärghamstrar, råttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så de kan flätas samman, gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller Bottenmaterial de kan gräva gångar i etc. Tror det finns ganska mkt djuraffären inte uppfyller där :)

det är också skitigt hos fiskarna.. man kan nästan inte se den O.o
Mvh Caroline
så en anmälan till vore nog inte fel…
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

ska prata med pojkvännen sen ska vi anmäla.. har du sett något mer som man kan påpeka?
Mvh Caroline
Det jag stör mig på är:
fel Foder till chinchillan, den hade ingen Sand de två ggr jag var där, det var en för liten Bur och den sitter ensam. det ska de inte göra.
Sen hade de haft degu i för små burar men de har de inte nu tack och lov.
Reptilvän som jag är får jag damp där inne. Skäggagamer ska ha ett rejält terrarie, de ska inte sitta så många könsmogna individer tillsammans som de har dem göra. Avföring ska avlägsnas direkt och det är ju hur mycket skit som helst i terrarier!! Deras avföring innehåller salmonella. Sen har de levande foderdjur inslängt till sig. Inget ont i det. Men det ligger döda som har självdött där inne. Det är inte ok. Foderdjur (syrsor i detta fallet) ska avlägsnas under nätterna då de biter på ödlorna!! Något de inte gör då de i så fall inte skulle ligga självdöda där inne …? De äter ju sedan på bajset och alla ödlor trampar i det och smittar sig själva. De kan bli väldigt sjuka och få mycket parasiter av denna skötsel. Det är djurplågeri på hög nivå…. Äckligt!!
Fiskarna kan ju ligga döda i akvarierna ibland. Jag har sett det ett par ggr. Sen kan jag reagera på att de har siamesiska kampfiskar tillsammans med ett helt gäng guppys så att dessa ät uppätna nästan helt i fenorna. Men vet inte om det är något man kan gnälla på direkt…

antagligen är jag blind/trög eller så står det inte..
Vart ska jag in någonstans för att göra en anmälan?
Mvh Caroline
Jag har numret till en djurskyddsinspektör. Men det är nog bara för Örebro län :/ Men jag har för mig att det har flyttats från jordbruksverket till länsstyrelsen. Så kolla på länsstyrelsen efter nummer istället :)

#27 Om du stör dig så på det… Varför anmäler du det då inte? -.-
Ring till Länsstyrelsen i ditt län. När du kommer till växeln ber du bara att få prata med någon som kan ta enmot din anmälan.
13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Detta gäller även dräktiga kaninhonor från och med en vecka före beräknad förlossning till minst fyra veckor därefter. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår.
12 § Ett förvaringsutrymme ska innehålla inredningsmaterial, som ger de klättermöjligheter, grävmöjligheter, viloplatser, gömställen, bad-, sim och dykmöjligheter, som varje djurart behöver för att kunna utöva sitt naturliga beteende.
3 § Kaniner och gnagare ska ha tillgång till gnagmaterial.
förvaringsutrymme: en Bur, ett terrarium, ett akvarium eller en annan behållare, eller ett rum, en inhägnad eller ett annat avgränsat utrymme, där djur hålls,
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.
#30 det har jag gjort. Tror även att jag skrivit det högre upp i tråden.
# 30 läs inlägg #23 :D
har inte anmält ännu. Vågar inte……
Direkt kopierat:
13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och
degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt
bomaterial. Detta gäller även dräktiga kaninhonor från och med en vecka
före beräknad förlossning till minst fyra veckor därefter. Om flera djur
hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning
att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet
uppstår.
Skulle med vilja anmälla djuraffärer på hur dom sköter sina djur.
Förstår inte hur dom kan gå och säga att dom tycker om djur osv. när dom inte orkar bry sig. I en affär plockar dom upp hamstrar med trädgårdshandska =/ plockar upp råttor i svansen. Det är nog inte olagligt men jag tycker det är fel ändå, tycker man ska handskas med djuren där som om det vore ditt egna.
Djuraffärer har alltid gallerhjul och försmå Hjul, det är ju inte bra alls för djuren. kaniner får bara pellets, råttor bara råttpellets och inga gnagstänger. För mkt djur i en Bur och dom är inte alltid bra på att se skillnad på könen så dom brukar få ungar. Det borde finnas en utbildning innan man får sälja djur i affär. Dom säger att dom kan regler men der värkar mer som att dom struntar i dom ibland. OCH denna jävla hamster vadd? Varför änns säljer dom det med hamstrar, det är ju farligt!!
Borde finnas kontrollanter som kommer ovarnat till djuraffärer och kollar. Det skulle jag jätte gärna vilja jobba med.

vet butiken om att en anmälan är på g så kan de fort ställa undan djuren. smygfota därför så ni har bildbevis.
ni kan anmäla anonymt samt be om ett svar på hur det går/gick.
Det är lika tråkigt att läsa varje gång.
SJälv brukar jag reagera på att de förvarar fåglar (mycket höga skrik) tillsammans med råttor, kaniner och hamstrar, även om jag inte tror att det är att bryta mot lag. De rekomenderar hamsterburar anpassade för dvärghamstrar till guldhamsterägare och de verkar inte alla ha tillräckligt med kunskap om djuren. Annars är de väldigt trevliga och hjälpsamma!
Någon som kan säga något BRA om någon djuraffär? Typ Grizzlys?
Grizzly har bra utbud och kan beställa hem mkt saker. Jag beställer hem Hjul till mina hamstrar från ferplast genom dom. Men dom är tyvärr mest inriktade på Katt och Hund. Smådjur tycker inte jag iaf att dom är så bra på. Brukar klaga på dom lite ibland. Väldigt sällan djuraffärer kan mkt om smådjur. Det är mest Hund och katt, för att det är därifrån dom får in mest pengar ifrån. Synd tycker jag med det är så affärer funkar. =/
Inredning i buren
Kraven på inredningen beror på vilken art av gnagare som ska hållas i buren. Det här gäller:
- Alla gnagararter ska ha burar där botten är täckt med strömedel.
- Du får bara använda burar med nätgolv om djuren hålls i betesburar som har direkt kontakt med marken.
- Marsvin ska ha en burinredning där djuren har möjlighet att söka skydd.
- Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda fylld med rent och torrt bomaterial.
- Om flera dvärghamstrar hålls tillsammans ska alla djur samtidigt kunna få plats i en bolåda.
- Chinchillor ska dessutom ha tillgång till sandbad och sitthyllor eller sittgren. Sandbadet ska bestå av ren och finkornig sand
kopierat från jordbruksverket
#6 då har du nog fått veta fel! Min mamma jobbar på en seriös djuraffär (inte djurmagazinet) Hon kan alla jurbruksregler utantill, och…..jo, visst är det regel på Hjul. Alltså en hamster i naturen kan springa flera km på en natt. Alltså måste en hamster ha ett Hjul! Det är en regel! Hus ska en hamster också ha.
Leksaker är det ingen regel på men Hjul!
Ni bör veta att tråden är ca 2 år gammal…
Hejsvejs~
#43 jaha. Men jag tittade bara på #41 inlägg! Ojjsii då var den ganska gammal! XP hoppsan!
#45 jo det är ju en lag. :O men det är ju det jag läst med egna ögon O.o. ??????????
Sedan några av mina hamstrar dött inne i husen pga att de täckt för alla hål så kommer jag nog alldrig att använda några hus åt hamstrarna. Men de har istället paffrör och andra leksaker de kan gömma sig i om de vill…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#48 Jag andvänder stora hus till 4 av mina hamstrar, med stora ingångar jag gjort själv. Sen tittade jag nu och lagen är inget måste nu. bara en rekomendation. Har inte tittat på det på länge. Förlåt UlrikaD

Du behöver inte be om ursäkt till mig, bara dumt om det står fel.