Fråga om bur
Hej
Jag har tänkt skaffa familjen en eller ett par nya medlemmar och fick en jättefin Bur av en bekant till mina föräldrar. Jag hade ställt in mig på ett par dvärghamstrar eller en gundhamster men sen började jag läsa lite och blev fundersam på om det verkligen är rätt djur till buren/rätt Bur till djuren.
Den är ungefär sådan här i utformningen (den står hos min mamma så jag kan inte fota den)
http://www.blocket.se/ostergotland/Hamsterbur_37514898.htm?ca=11&w=3
Dvs en hög variant men många våningsplan och två "torn".
Ni som är experter kanske kan hjälpa mig så att vi inte gör bort oss.
Tack på Förhand.
burens storlek passar en guldhamster bra men huset och hjulet är för litet.
hjulet och huset passar bättre till dvärghamster.
helst ska man inte ha höga burar då det hänt olyckor. de klättrar endel och kan trilla ner och bryta benet.
dvärgar kan ta sej ut vid luckan.
plasthus blir varma och hamstern kan bli ful i pälsen å se sjuk ut. ett hus utan golv är bättre då behöver man inte störa den för att ta ut den.
sen är min personliga åsikt om den buren inte så bra. dels har den för få luckor till små barnaarmar och händer. hamstern lär sej fort var den ska vara för att inte kunna nås om den inte vill komma ut.
rör kissar å bajsar de i så de måste diskas ofta. hellre toarullar el liknande som kan bytas ut å kastas.
till barn är en sk dunabur bättre , den har en stor lucka och man kommer lätt åt hamstern och kan hålla den med två händer.
ikeas samlalåda är också en bra Bur om man gör hål i locket och några vädringshål högst upp utmed sidorna. kan visa bild sen på hur jag menar om du vill se.
ni kan kanske ha buren som reservbur på landet el när ni städar den andra. som aktivitetsbur funkar den också. vill ni ha Hjul så kan ni sätta in ett större till guld, låta den rastas där innan ni lägger er och sen tillbaka i sk huvudburen, då störs ni inte nattetid av att ham kutar i hjulet. (alla ham behöver inte Hjul då alla inte är roade av att kuta)