Inför Inskaffandet av Första Dvärghamstern
Hallå gott folk!
Förhoppningsvis blir jag en ägare av två små vintervita hamstrar i januari om allt går som det ska. Men jag vill ju det bästa för mina småttingar så då frågar jag er vad som är bäst för dem. :)
Hjul och boll. Ska nog köpa ett 6.5'' (~16,5 cm) Hjul, men hur stor boll borde man ha? Räcker det med en 5'' (~12,7 cm) eller ska man ha en 7'' (~17,8 cm)? Det jag är orolig över med den större bollen är mest att tassarna kan fastna i lufthålen, sen kanske bollen är för tung för hamstern.
Tillgång till vatten. Går det bra att ha en skål med vatten? Ska köpa en större duna (70*45*29) eller någon stor låda (á la SAMLA) och vet inte om jag kan fixa ngt bra sätt att sätta upp någon vattenflaska. Har sett bilder på folk som har vattenskålar, men jag vet ju inte hur bra det funkar.
Vilket Foder tycker ni är bäst att ha som basfoder? Hittar bara Vitakraft i alla butiker jag vart i hittils, men det känns som att det är för mkt socker i deras blandningar. Tänker börja med ett basfoder och senare blanda i lite andra fröer och annat gott senare, plus färskfoder.
Kommer inte på något mer att fråga om just nu. :)
Hejsvejs~
*putt*
Hejsvejs~
ang vattenskål så tycker jag att den blir skitig så fort.
jag föredrar flaska.
mina dvärgar klarar att kuta i stora bollen (18cm). ingen har ännu skadat sej.
flaskan kan du fästa från utsidan.
kan fota nån dag å visa hur jag satt fast mina flaskor från utsidan.
Man ska aldrig ha mindre än ett Hjul som är 12 cm.
Jag föredrar nog också vattenflaska… Men det funkar ju med skål också! Det har nog inte så stor betydelse ;)
på tal om Hjul så är inte metallhjulen så bra till hamstrar. klädda Hjul el hela Hjul är bättre.
metallhjulen har ju bara pinnar med luft emellan (som en stege). när ham bliver fel åker benet emellan å kan bryta tassen el benet.
finns metallhjul med rött tyg. tyg är inte så bra då det måste tvättas ofta. dvärgarna kissar ofta i hjulet och bajsar.
jag tycker plasthjulen är de som funkat bäst till dvärgar. de är enkla att göra rent.
jag tycker du ska ha en samla eftersom de är större ;)
jag tkr också du ska ha en vattenflaska, du kan antingen sätte fast den med typ silvertejp eller göra ett hål från utsidan och sätta fast den där.
jag har en samla låda och en duna Bur så jag tog gallret från dunaburen och satte upp i lådan och hänger min vattenflaska där, haha!
bild:
1. Att det blir mer skitet med en vattenskål förstår jag, jag ville mest veta om hamstrarna får i sig så mycket vatten de behöver på det sättet. Blir det skitet så får jag ju bara göra rent, inga problem.
2. Som Hjul ska jag ha 2 st 6.5'' silent spinners. De finns bara 3 storlekar, en som är för liten, 6.5'' (17,5 cm) eller 12'' (30,5 cm).
http://www.amazon.co.uk/Superpet-Silent-Spinner-Various-Colours/dp/B000A7DFUU
Kan inte ha den större för "dunan" jag funderar på är bara 27 cm hög. Dessutom är hjulet på tok för stor för dvärgar tycker jag.
Undrar fortfarande om en boll på 17 cm är okej för dvärgar, alltså fastnar de med tassarna eller inte?
Hejsvejs~
Tycker att du låter påläst och att du frågar är jättebra! 
På hjulet och bollen tycker jag du ska köpa ca 17 cm då hamstrarna kan få ryggproblem om de har för litet hjul/boll
Jag har 2 burar som det går ett rör mellan för mina hamstrar så jag har både vattenflaska och skål. Vattenflaskan brukar de tugga på Vilket jag inte tycker om då de kan få munsår och felväxta tänder. Vattenskålens vatten får jag byta kanska ofta eftersom det kommer spån i.
Jag brukade ha ''hamster nature'' Men nu har jag köpt ett kaninfoder av roslagens eftersom det nästan inte innehåller något socker alls.
Jätte bra frågor!
Jag har använt både vattenskål o flaska. Men jag föredrar flaska för jag har till o med en hamster som begraver vattnet med spån. Så det blir ett himlarns bytande. Men det är himla olika. När jag har bebisar har jag en skål med lite vatten i (lite för att de annars kan drunkna) tills jag ser att alla använder flaskan. Vet inte om jag är hönsmammig men det känns bra för mig. Och då får man byta två gånger om dagen för att det ska vara rent.
Vill du ha flaska finns det modeller med fäste som har sugpropp så man lätt kan fästa den invändigt av dunan. Köp inte en stor flaska du fyller helt med vatten bara om du ska ha flaska inne i buren. Fyll till hälften eller köp en liten. Hade en marsvinsunge som faktiskt avled för att hon lekte med flaskan som trillade ner o eftersom den va stor o tung o hon så liten gick det illa. Säkert höjden av otur men ändå.
Hjul rekommenderar jag dom i plast eller trä. Metall är som andra skrivit inte bra pga risken att fastna. Hamsterföreningen rekommenderar Hjul som är minst 18cm i diameter. Själv har jag stora Hjul till mina. Sen har jag inte Hjul i mina burar permanent så jag har kunnat köpa ordentligt stort Hjul avsett för guldhamster. Det hjulet flyttar runt o ställs i en Bur jag tagit bort locket på när jag ändå sitter o pysslar med en annan Bur eller sitter o surfar så jag håller koll. Annars hade det blivit trångt i buren fastän jag har stora backar till mina.
Boll vet jag inte för det använder jag inte till mina. De springer i hage eller lösa i ett säkrat rum. Skulle tro att det är samma mått som gäller på boll som på Hjul eftersom det är ryggen som inte får böjas för mycket. Ju mindre Hjul eller boll desto mer böjs ju ryggen (svankar) och det ger ryggproblem. Om tassarna riskerar att fastna vet jag inte eftersom jag aldrig tittat på hur de där bollarna ser ut riktigt.
Tänk bara på att Hjul o bollar inte ska användas mycket om än alls innan hampisarna vuxit färdigt :)
Jag har just köpt ett Foder som är nytt för mig. Kostade en del, 189 kr för 2,5 kg, men det blir väldigt drygt eftersom jag blandar ut det med lite smått o gott o då blir det mycket Foder :) Det heter Versele-Laga Cuni Nature utan pellets. Det är egentligen för dvärgkaniner men med lite egen modifikation bli det ett bra hamsterfoder.
Det luktar o känns sådär fräscht o inte bara torrt, urlakat o trist. Det doftar verkligen torkad frukt o grönsaker o sånt gott. Innehåller lite höstrån, men det gör inget då hamstrar i naturen även äter en del färskt o torkat gräs men inte i några större mängder. Jag kollar dock så att det inte kommit med något grovt o hårt höstrå när jag häller upp i skålarna eftersom det har hänt att hamstrar stuckit sig i kindpåsarna på hö o annat vasst.
Jag har blandat i bovete, torkade gröna ärtor, röda linser, torkad morot, lite hela jordnötter (se upp med jordnötter o solrosfrön till överviktiga hamstrar), fröblandning till undulater (utan solrosfrön), lite osötad müsli (helt utan socker o sötningsmedel) och lite torrfoder till katt/hund. Mina hamstar älskar detta då de finns massor av olika fröer, torkad frukt, torkade grönsaker, lite nötter o annart mums i.
Till fredagsmys eller lördagsgodis ger jag pumpafrön, solrosfrön, torkade kokosflingor (såna där stora typ spån eller vad man ska säga haha) eller jordnötter som de verkligen älskar men lätt blir tjocka av ;)