Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1567 ggr
Swedz
0

viktigt

hej! jo jag behöver lite hjälp igen… jo jag har en hamster som är en hane.. idag köpte jag en till hamster fast en hona… jag och min familj tyckte att vi skule vänta med att låta min hane och hona träffas i ungefär 3 dar… så dem får inte träffas förän 3 dar! men min hona är i en annan Bur och hon springer i sitt Hjul hela tiden och jag tror hon är beroende… ska jag ta bort hjulet och låta henne bli deprimerad eller ska jag vänta till 3 dar och låta henne vara i min hamster hanes Bur och då låta henne inte vara i hjulet så mycket? asså det är svårt att förklara så jag hopas ni förstår… HONAN STÖR MIG JÄTTEMYCKET GEMNOM ATT SPRINGA I SITT JÄKLA Hjul HELA TIDEN!! please hjälp

Geishas
0

Jag blir säkert hängd nu men va?

Det är en hamster, den har inte valt att bo hos dig du har valt att skaffa den. Om den stör dig med sitt Hjul kanske du skulle fundera på vad du har din hamster till?

I annat fall finns det massor med olika aktiveringar man kan hitta på till sina små så de kan slippa springa i ett Hjul hela sin vakna tid.

Jag blir bara så frustrerad när jag läser inlägg som detta.

Jag hoppas att ni får det att fungera hemma hos er och lycka till att få dem att bo ihop, kanske blir hon lugnare med en parnter?

Lotta

Imasy
0

Ta ut hjulet ur buren under natten till exempel?

Finns ju massor av olika andra saker man kan ha i buren, allt ifrån toarullar till hela djuraffärernas sortiment.

Anfa
0

Ställ buren i ett annat rum när du ska sova? ^^ Smörj in hjulet med smör eller matolja så brukar det gnissla mindre ;)

[GeeGee]
0

#1 Jag håller till 100% med dig!

Får jag fråga en sak: läste du något om hamstern före du skaffade en, i så fall läste du på fel ställen?

#2 Måste bara fråga? Om man inte kan ha eller vill ha ett Hjul till sin hamster bordem na INTE skaffa en hamster. Du skriver att det finns mycket annat att göra, ja men på natten då när du sover. Det är så hamstern är aktiv. Vart är du då och kan släppa ut den och få den att motionera?

Så om du inte har en bur som är mega stor så anser jag att du ska ha Hjul, för att det är det humanaste för djuret.

Inser att jag nog också kommer att bli hängd nu, men jag kan bara inte vara tyst. Hoppas det löser sig ;)

Gnolis
0

Man vänjer sig vid ljuden.. Först blev jag oxå väckt flera gånger varje natt men nu märker jag inte av den alls :) De måste ju få springa av sig

Anfa
0

Mina sover i rummet bredvid, och så tar jag in dem på morgonen :)

Anfa
0

#4 Så du menar att om man inte har ett Hjul till sin hamster så borde man inte få ha en?

Geishas
0

Då skulle jag inte ha hamstrar om man inte skulle få ha hamstrar om man inte har Hjul.

Det viktiga är ju att man berikar buren så det finns möjlighet att springa, "klättra på låg höjd", gräva osv.

Naturmaterial som grenar, stenar osv är ju bra och "naturlig" inredning till de små. Gångtunnlar av trä, tegelsten är bra med.
Det finns massor med berikningsmöjligheter till de små som man kan ta till. Ett annat alternativ som är riktigt trevligt är om man kan dela in buren i olika avdelningar och ha olika underlag i de olika avdelningarna.

Måste säga att med tillräcklig berikning så kan man ha hamster utan Hjul i buren.

Det viktigaste är trots allt att hamstern blir skött så den mår bra oavsett om det är Hjul eller inte i buren…

Lotta

Bulba
0

Ska du para hamstrarna eller låta dom bo tillsammans? förstod inte riktigt

[GeeGee]
0

#7 Nej precis…varför välja att ha ett djur som behöver springa så mycket om man inte tål ljudet av ett Hjul?

#8 Det hjälper inte att ha en välinredd Bur med många olika möjligheter för dne får ändå inte tillräkligt med motion. Vem bryr sig om dne kan gräva, äta, dricka…det är en självklarhet men det är motion och rörelse som de får ut sin energi på.

Enligt mig är det inte att ta hand om ett djur på ett bra sätt…jag menar bara för att de är små ska de inte behva lida. Säg mig, hur stor Bur har du? Du tror inte att din hamster skulle använda hjulet om den fick ett? Är svaret ja, så varför inte ha ett Hjul då?

Geishas
2

Varför inte ha Hjul? Jo för att det skapar lätt ett steriotypt beteende som inte är hälsosamt för hamstrarna…
Hamstrar springer oavsett om de har Hjul eller inte, det är knappast så att springförmågan försämras eller försvinner för att djuret inte har ngt Hjul.

Jag blir så trött på alla som tror att ett Hjul kan lösa alla hamsterns behov till motion, det är inte fallet… Hur många känner till hur hamstern lever i vilt tillstånd? Vet man att hamstern lever i gångar under marken? Förstår man deras behov att gräva? Förstår man deras behov att samla förråd? Förstår man deras behov av varierande miljö där tex matskålen inte står på samma ställe dag efter dag? Det finns så mkt man behöver tänka på.

Vill man tro att hamstern mår bättre eller är lyckligare för att den har ett Hjul så får man väl göra det men man ska inte förvänta sig att alla ska tycka likadant.

Ang storlek på mina burar så är de bra över godkänt mått och jag har inga problem med mina dvärgar heller.

Lotta

[GeeGee]
0

#11 Men självfallet tror jag inte att jag löser hamstern motion behov men vem är där och kan släppa ut hamstern på natten då den är aktiv? Inte jag i alla fall och torligen inte du heller.

Jag har både springhjul, lekhage, köket, en extra Bur + att han får gå ute i koppel. För jag vet att de behöver mycket motion för en hamster ägnar dagarna åt att springa och gräva efter mat i det fria.

Du skrev ju hjälp att om julet störde henne så skulle hon fundera på varför hon har en hamster? Och varför skrev du det? Jo för att en hamster oftast har ett Hjul.

^^

Geishas
0

Det var sättet att skriva på som störde mig.
Visst många men långt ifrån alla hamstrar har Hjul, och väldigt få dvärghamstrar har Hjul.
De springer mest runt i buren och klättrar lite om det finns möjlighet till det.

Ang om jag är uppe på natten har du inte att göra med men det är jag, lägger mig i snitt vid 3 på natten så mina hamstrar kan komma ut nattetid.

Mina är dock vakna från 15-16 tiden och framåt 3-4 på natten sen är det lugnt i burarna när solen börjar gå upp.

Lotta

psyko
0

Släpp ut hamstern en timme eller två innan du ska lägga dig så får du en trött hamsterGlad Lägg gärna in lite strimlat papper i buren eller ta ditt spån/pellets och gör stora högar av det (den kommer att gräva runt det så det blir som den själv vill ha det) så får hamstern lite att göra.

helena71
0

Ingen av våra hamstrar har velat springa i sina Hjul.

Bara tokvägrat fr första stund!  Så vi har fixat ett skåp där nu

Mr Jiingels springer runt varje kväll, bygger bon och bara stormtrivs.

Han har skokartonger toarullar och hamster vadd där inne.

Sen när man tar ut han vill han ligga och sova på bröstet 1/2 tim

och bli kliad på huvudet…UNDERBARA KILLEN! och efter de lite bus

innan maten. Fantastiska små djurGlad

Anfa
0

#15 Hamstervadd är inte bra för hamstrarna. De kan trassla in tassarna och äta upp det

Frosstis
0

min hamster har ett Hjul som han ofta springer i, men det är ett plasthjul så det låter ingenting.

om du stör dig på att hon springer eller om du stör dig för att det låter, köp ett plasthjul istället.

Hjul som är av järn och har mellanrum mellan pinnarna är inte ens bra för hamstrarna eftersom de kan fastna.

jag använder inte mitt sånt Hjul längre.

[Bibbo]
0

#17 Tråden är äver 2 år gammal…

Frosstis
0

#18 ja jag vet ;)