Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4505 ggr
DwarfNome
0

Mini Duna utbyggnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag borrade i min dvärgs mini duna idag och satte dit hennes nya plastlåda Glad

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

DwarfNome
0

Röret

YellowKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

smart!

Nannah
0

Gud vad snyggt och smart! Exakt sådär tänker jag göra med min guldhamsters Bur och samla låda.

En fråga bara…använde du en vanlig borr att göra hålen med? Var det ej svårt?

NinjaKakan
0

Tassavtryck, har själv funderat på det där så jag vill också veta, hur gjorde du hålet :D

DwarfNome
1

Jag lånade en vanlig borr av min mammas pojkvän ohc körde på :) inga konstigheter. Men jag rekommenderar att man testar att borra i nåt annat i förväg för att testa så att röret sitter bra. Jag fick en liten låda med olika storlekar och jag testade på tills röret satt så bra som möjligt :)

Nannah
0

#5 Smart!

Kan man köpa rör i djuraffären? Dum fråga kanske..:P

Frosstis
0

smart! :)

jag har köpt en jättestor SAMLA-låda idag som han har som Bur, men jag vill inte förstöra min duna Bur, hehe.

tänk om jag vill skaffa en till hamster :3

fast då är det ju att bara sätta tejp där men ändå.

han har en jättestor Bur nu ändå ;)

DwarfNome
0

#6 ja det kan man :P var annars liksom? ;)

mocchino
0

Mitt tips bara så här spontant är ju att man skulle ha gjort hålen så att dom passar det vita(genomskinliga) och sen sätta in det röret i Bur resp låda och sen sätta på det blå efteråt. Borde bli lite mer hållbart. :)

Bara en tanke alltså, kanske inte funkar lika bra i praktiken som i teorin. ;)

Men riktigt smart gjort måste jag säga! :D

// Nathalie

DwarfNome
0

#9 Hade jag ochså i tanke när jag skulle sätta i den, men lådan var så tjock så man kunde inte sätta ihop röret och adaptern :)

Nannah
0

DwarfNome: vilken "bur" gillar din hamster mest?:P eller som du ser att den brukar vara i?

DwarfNome
0

Hon sover, äter och dricker ju i dunan, så hon spenderar mest tid där. Men det beror bara på vart jag ställer hus, matskål och vattenflaska :P Men hon springer jämt och ständigt mellan båda så hon har nog ingen favorit :)

Frosstis
0

såg också att du hade ett plasthus tycker du ska ta bort det eftersom din hamster kan dö där inne!

[Forest]
0

13 dö i plasthus? hur menar du då? det kan vara bra o veta :)  Själv så har jag inget hus alls utan kör med papper till bäddbygge :)

Frosstis
0

#14 eftersom hamstrar vil ha mörkt, så kan de täcka igen hålet på plasthusen och då kan det inte komma in någon luft, men det gör det ändå på trähus eftersom de andas men det gör inte plasthus. så då kvävs de :)

DwarfNome
0

Det där fotot togs för flera månader sedan, jag använder inte plasthus.

[Forest]
0

15 som liten hade jag fult hamsterhus o även hamsterbädd min hamster levde extremt länge 6 år men överlevde både plasthus o hamsterbädd :) året jag fick henne var 1982 ,då viste man inte så himmla mycket om hamster tror jag gav ovanligt blandad kost även kött o det var jag någ ganska själv om att ge henne :)

Frosstis
0

#17 wow… 6 år!! typ rekord? haha :)

[Forest]
0

18 Hon vart jätte gammal för vara en hamster, köpt på djurbutik/zoo jag minns den dagen mamma o pappa visa mig ett akvarium med sågspån i hus,hjul o matskålar :) lyfta på taket å där var lilla Smulan <3 jag hade inte önskat mig en hamster men mamma var någ bra trött på mitt djursjukhus hade alltid en drös med skadade möss efter katten o lite fåglar en å annan ödla Flört Men åh vad jag älskade lilla Smulan hon trots att hennes Hjul gnisslade hela natten så fick hon 8 go nattpussar varja kväll o ny mat mm dagligen gick hon lös, när jag var 12 år gammal så hade hon gått bort under dagen jag var i skolan. Hennes grav finns än med de andra smådjuren som inte överlevde katten.

Michaela-N
0

#15 Bäddar man med toalettpapper är det ingen risk. Vad skulle man bädda med då för att det skulle bli instängt? Stenar?

mjuhm
0

#15 Det är inte bara det. Hamstern kan få klåda/eksem av att det blir så tätt.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Michaela-N
0

#21 Då kan man ta bort det efteråt. Jag har prick ett sådant hus till mina hamstrar, det är ingen som fått eksem, det tror jag inte kommer hända heller eftersom plast bara blir varmt om solen skiner på den eller om det är varmt i rummet.

mjuhm
1

#22 Äsch, det är så många som sagt att plasthus inte är bra, så jag orkar inte ta disskutionen :).

mocchino
2

#22 Men då om du tar en plastpåse över huvudet och det är kallt utanför påsen, dvs i rummet, då borde det inte bli för varmt och dåligt med luft i påsen efter ett tag?!
(Var nån som gjorde den jämnförelsen i en annan tråd om just plasthus och det har fastnat då det är mer eller mindra faktiskt precis samma sak! Bara att man som människa inte kan ta sitt täcke och bäddmaterial in i påsen så att man även har chans att göra öppningen ännu mindre så det kommer in ännu mindre luft!)

Finns jätte många trådar om hur dåligt det är med plasthus så känns ju onödigt att fylla upp DwarfNomes tråd med det snacket när hon bara vill visa hennes smarta idée med hur man får en större och roligare Bur! :)

// Nathalie

Michaela-N
0

#24 Förstår inte ens hur du kan tycka att den jämförelsen håller? Hårdplast och mjukplast är två helt olika saker. Dessutom finns det ett hål så att luft kommer ut, som du också nämner. Anledningen till att det skulle bli varmt i påsen (något som du inte verkar ha förstått) är för att man andas i påsen. Då blir den varm, håller man dessutom för så blir det instängt -> inget syre -> man kvävs. I ett hus av hårdplast där det dessutom finns ventilation i ett stort hål på framsidan finns det ingen risk att kvävas till döds. Dessutom andas en hamster inte lika mycket som en människa, därför blir det snabbare ventilerat.

jollycox
3

#25 Precis som det blir varmt när vi andas i en påse så blir det varmt när hamstern andas i plasthuset. Visst finns det ett hål på framsidan, som hamstern kan täppa igen med bomaterial och då är det ingen vidare ventilation. Det blir ändå ingen vidare ventilation med bara ett hål. Hamstern andas inte lika mycket som en människa men huset är litet. Den kanske tar upp lika mycket plats i huset som ett huvud i en plastpåse(beroende på hur stor påse man har), så det blir likadant.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

mocchino
0

#26 Kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

Tycker det är lite roligt att du #25 skriver att jag inte har fattat att man andas i en plastpåse, vad tror du hamstrarna gör när dom sover?! Slutar andas eller? Det blir ju varmt för dom när dom andas också såklart! ;)

// Nathalie

Michaela-N
0

#26 Om du resonerar så borde ett hus av trä vara lika varmt.

jollycox
0

#28 trä andas.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

mjuhm
0

#29 Precis.