Klättrar på gallret
Jag har en stor gallerbur till min guldhamsterunge. Första dagen han kom hem så hade han ett Hjul i buren som han sprang som en galning i. Men jag fick rådet att inte ha Hjul förrän han blivit åtminstone 4 månader. Så jag tog bort det. Men nu klättrar han på gallret istället. Det är lite läskigt för ibland tar han sig upp till taket och tappar greppet och trillar ner… Är ju rädd att han ska bli skadad. Är han uttråkad tror ni? Försöker ha ta sig ut buren? Eller tycker han bara om att klättra? Någon som har erfarenhet av detta?

Det bästa är att inte ha gallerbur allas duna Bur och akvarium är helt klart det bästa för dom ! själv rekomenderar ja akvarium då ja tycker man ser hamstern bättre iburen :)
om gallerburen är hög som en fågelbur så kan den ramla och bryta nacken eller få svans knyck så den inte kan användas i avel eller till utställning , så om jag vore du, så skulle jag ta bort gallerburen!
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#3 jag har inte saker i buren som mina hamstrar kan klättra på, så de når inte upp till gallret som är i taket på dunaburarna:)
#0 Tycker det är bra att du letar efter ett annat alternativ att ha din hamster i. En gallerbur är inte lämplig för en hamster av flera anledningar. Dels kan de klättra, tappa taget och landa ialla så det skadar sig eller tom bryter ryggen eller nacken..
Dels kan man få en hamster som stressat sitter och gnager på gallret och får sår på nosen..plus at det är hemskt störande att ha en hamster som gnager galler hela nätterna.
Aa som dom andra, eller kan du helt enkelt sätta en hängmatta lite högre upp som hamstern kan landa på.
Du kan ju alltid sätta fast kartong på utsidan av gallret så att den inte får tag i gallerpinnarna.. Då kan den inte klättra. Men lämna taket öppet.
Jag håller då inte med de andra och tycker att gellerbur är det bästa, om då inte hamstern gnager otroligt mycket eller att den är för hög.
Akvarium och duna burar ä enligt mig för täta och det blir inte alls lika bra tillgång på syre i dessa burar. Det är bara att tänka sig själv. Sitt i en stor Bur med galler och sedan i en Bur som bara är öppet uppe vid taket.
Sedan blir hamstrarna isolerade för ljud vilket kan göra dem mer skygga. Och det är helleri ngenting jag hittar på utan detä r också ganska självklart att det blir ljudisolerat.
Jag tycker att dunor/akvarium eller lådor är det bästa :)
Jag tycker det känns hemskt att ha en hamster i en låda. Bara grejen att ha ett levande djur i en låda känns helt fel enligt mig. I så fall behövs ju inte gallerburar längre, bara att stoppa ner sina djur i lådor. Det blir isolerat, de ser inte ut och det blir sämre tillgång på bra syre.
Skriv så vi får följa hur du gör och tänker =D
Jag har inga lock på mina lådor så instängt blir det inte!
Hamstrar som ganger på gallret blir som maniska och gör inget annat. Hade gallerburar först till mina men dom bara gnagde och gnagde så jag skaffade antoniuslådor till dom :)

Måste också säga att det är skillnad på lådor och lådor. Mina hamstrar bor i genomskinliga plastlådor utan lock på taket. Det blir definitivt luft där.
Dessutom är de lätta att komma åt och få kontakt med och jag kan se dem hela tiden i och med att lådorna är genomskinliga.
De förstår inte sina tänder på gallret och de kan inte klättra upp i taket och ramla och slå sig.
Det är ju inte som om man stoppar in sina hamstrar i svarta skokartonger och sätter på ett lock.
Och duna-burar har ju oftast galler hela vägen i taket så det blir ju inte syrebrist där heller. Dessutom är ju de också genomskinliga så man ser hamstern lika väl som i en gallerbur.
Har haft hamstrar som gnagit på låsklämmorna på Dunaburar och det låter mycket värre än när de gnager på galler, dessutom så är det ju inte roligt att köpa en dyr Bur som blir söndergnagd i ett nafs.
Vilken Bur man väljer är ju helt enkelt sin egen ensak,dessutom så känner man oftast sin hamster bra, så man vet om en duna eller gallerbur är att föredra. Härhemma så bor vissa i gallerbur, och vissa i Duna beroende på hur de är. Viktigt att tänka på är att buren inte är så hög, medan bottenytan gärna får vara tilltagen.
Hamstrar som inte har tillräckligt att upptäcka eller sysselsätta sig med kan ju som sagt gnaga galler, dessa djur är ju som sagt väldigt aktiva djur av naturen, i det vilda kan de tillryggalägga 8km på en enda natt.
Har hamstern tillräckligt med Bottenmaterial?? ett lager av 5cm ger hamstern möjlighet att gräva.
Saker i trä ger möjlighet att gnaga, korkbark tycker jag lämpar sig bra då de både tjänstgör som "tunnlar" , ger klättermöjligheter och hamstern kan även gnaga på dem.
Personligen tycker jag att antoniuslådorna är på tok för små, har du ingen katt kan du köpa en stor 130L samla-låda på IKEA, den går bra att inreda med många roliga saker.
Någon enstaka hamster jag har haft har fått Hjul tidigare än 4mån, dessa djur har varit zoodjur och mycket aktivare än de djur jag har i dag, att springa i Hjul kan lika gärna vara avstressande som stressande för djuren, när man känner sin hamster så märker man skillnaden.
Skulle gärna skriva allt jag vet och beteenden jag studerat hos mina djur men det skulle bli på tok för mycket..
Min förra guldhamster hade jag i denna gallerburen och det funkade bra eftersom han inte klättrade alls. Men hamstern jag har fått tag i nu är en aktiv liten rackare. Denna buren tycker jag är så bra eftersom den är så stor, men den kanske inte passar så bra för Kuling som är så ivrig på att klättra på gallret. Skulle vara fruktansvärt om han skadade sig.
Alternativen jag funderar på nu är att antingen hänga upp någonting som fångar upp honom om han ramlar. Eller skaffa en annan Bur helt enkelt. Dom här Duna-burarna ni nämner, jag har för mig att dom inte finns som så stora? Jag vill gärna ha en stor Bur till min hamster där jag kan inreda med mycket kul till honom.
Just nu har han en stor böjd trädstam som han har som sovgrotta. En mindre trädstam med hål i där han kan krypa in och ut i. En prasseltunnel som han inte förstår att han kan krypa i utan han går över den istället. Ska åka imorgon och försöka hitta något mer roligt åt honom att ha i buren.
Som Bottenmaterial har jag Toa-lätt, ett ganska tjockt lager, men kanske inte hela 5 cm, kanske ska fylla på lite.
Tack för att ni svarat! Har fått många bra tips och idèer!

Finns ju maxidunor, de är 70cm långa ungefär. Har inte de exakta måtten i huvudet men det är säkert någon här inne som har. Sen finns det ju ännu större dunor som är 99cm men då tror jag gallret är mycket smalare i taket.
Här kommer måtten på dunorna.
Miniduna: 55 x 39 x 27 cm.
Mellanduna: 71,5 x 46 x 31 cm
Maxiduna: 99 x 51 x 37 cm
Jag har maxidunor till alla mina guldhamstrar (71cm långa) och så har jag en sån där 1 meter lång duna som hage :) De är glesare i gallret i taket än de mindre dunorna så vill man vara på den riktigt säkra sidan så gör man som jag, sätter stålnät också:) Men iom att hamstrarna inte når upp till gallret så är det mer för att katterna vi har här hemma inte ska kunna sticka ner tassarna i buren in till hamstern genom det glesare gallret*ryyyys* Det vill jag INTE vara med om! Så med nätet som extra skydd så är det katt-inbrottssäkert och hamster-rymningssäkert 
Min Totte gnager på galler, men jag vet att det är för att han vill ut. Så han gör det endast då han har tråkigt. Efter att han sprungit ute ett tag så kan jag släppa in han i buren och då gnager han inte.

Sätt hängmattor det har jag i mina gallerburar

Min hamster gnagde i gallret men bara uppe i taket. Jag lägger numera på en stor träskiva under natten och när jag är på jobbet. När jag är hemma så är hon i lekhagen. Hon gnager ingenting längre, verkar inte som att hon tycker de e kul att bita i sidogallret. Kan vara värt ett försök kanske :)
#19 Får jag fråga vad det är för lekhage. För vår hage smiter Totte ut ur hela tiden. Han klättrar upp och ut på 3 röda vilket gör att jag måste pssa honom varje sekund =/

Det är väl ingen hage direkt utan en jättestor plastlåda där jag lägger i lite olika leksaker. Funkar jättebra bara man placerar höga saker i mitten av lådan.. När jag vill att hon ska springa omkring släpper jag henne i sovrummet eller så får hon springa i sin motionsboll :)
Ja okej…kanske ska inskaffa ne plastlåda. Jag ser framför mig hur du har en gigantisk plastlåda som täcker största delen av golvet och sen har extremt höga kanter, det är lekhage för mig, hehe!
Men har de roliga saker i den så behöver den ju i och försej inte vara så stor. Så Totte ska nog få en sådan =D

Den är ganska så stor.. :P hon kan springa mycket i den. Men de jag tycker är viktigast är att hon får lite omväxling, nya miljöer och olika leksaker på olika ställen :)
Har du köpt den på Ikea eller på annat ställe? Hur många liter är det, vet du det? =)
Värst vad ni klagar på gallerburar xD I det här fallet så kanske man ska byta men en gallerbur har bättre ventilation än ett akvarium el. en duna ^^
jag har ju den största duna buren, den är79x57 så den är väldigt stor. har inte heller något lock så det kommer in mycket luft. de är mycket bra, tkr jag.