Para ihop två dvärghamstrar!
Hej alla hamsterägare!
Jag och min flickvän har skaffat en hona till våran hane Diego. Diego är ca 15 veckor och Nånå är ca 6 veckor. Jag vet att honan ej är könsmogen men hanen är det. Jag har presenterat dom för varandra och dom har snyffat på varandra. jag har även satt ihop dom i samma Bur med varsitt Hjul, matskål, vatten, hus. de funkar fint om man har uppsikt för när dom kommer för nära så hoppar dom på varandra och då piper honan till och jag har särat på dom. men sen fortsätter dom att leka runt i buren utan att hoppa på varandra men när dom kommer nära som sagt så piper det till. Just nu ligger hanen och sover i ett hörn medans honan springer i hjulet.
Hur bör jag göra? ska jag vänta tills honan är könsmogen eller ska jag försöka para ihop dem nu? någon med nå annan tips??
PS: pröva hamstermix i filen de gott. DS
mvh jocke och sara
Du bör vänta tills honan är MINST 4 månader gammal, HELST 5. Annars är hon inte helt färdig med sin utveckling och det kan bli många komplikationer med döden som följd om ni parar henne för tidigt!
Om de tjafsar för mycket är det bäst att du har hamstrarna i var sin Bur, så inte den ena dödar den andra. Sen måste du ha två burar för att förhindra att honan blir gravid för tidigt.
Hejsvejs~
När honan blir könsmogen kommer hon börja brunsta. Vilket betyder att hon är villig att para sig. Så sära på dem! Honan får absolut inte vara så himla ung när hon ska paras. Ni måste vänta tills hon är minst 5 månader, för det är då hon är färdigutvecklad.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Som de andra skrivit ovan. En hona som bara är 6 veckor gammal är ju bara bebis själv. Hon är inte på långa vägar redo att få egna bebisar, vare sig fysiskt eller psykiskt.
Det kan gå hur illa som helst ifall de blir dräktiga för tidigt. Dessutom så säger lite sunt förnuft att det är nog inte riktigt rätt att låta ett djur leva i endast 6 veckor innan man låter henne bli mamma.
Som föregående talare redan har sagt så bör du verkligen INTE para ihop en 6 veckor gammal hona med en könsmogen hane. Hon är ju bara en liten unge! Inte ens då hon blir könsmogen är hon redo för att bli dräktig, du bör vänta tills hon är några månader gammal.
Sedan känns det också som att hanen är lite för ung för att bli pappa, men det är väl i varje fall inte lika farligt som för en ung hona.
Tänk på att när vi människor blir könsmogna är när vi får mens (för kvinnor alltså), vilket många av oss får då vi är 10-12 år gamla. Men vi är inte alls redo för att få barn bara för att vi är könsmogna och KAN få barn.
Så är det även för alla djur - man är inte redo för att få barn bara för att man kan.
Så du bör inte ha dem ihop förrän de blivit vuxna och redo.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack så mycket för allas svar och att ni hjälpte till.
Go Hamster!
jag hoppas verkligen att ni gör som förregående talare har sagt.
om ni verkar ha så bråttom kan ni köpa omplaceringshamstrar som är 5/6 månader gamla eller så.