Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 9067 ggr
Jonaflax
1

Hjälp! Kan en hamster leva med brutet ben?

Eller måste vi avliva? Smulan har brutit bakbenet. Hur vet vi inte. Hon vverkar ganska opåverkad och pigg. Pip er inte eller så. Kan hon leva med brutet ben eller är avlivning det enda möjliga?

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

MimmiSötiz
0

Jag har faktiskt aldrig haft en hamster som brutit något,men jag kan gissa på att..

.Om hamstern kan gå stadigt utan problem!

.Inte visar något  tecken på att ha ont eller lida.

.Använd låga leksaker och så vidare,så inte hamstern gör sig mer illa.

Så behöver man inte avliva…

Men går den vingligt,eller verkar ha svårt att gå över huvuvdtaget,piper,sover mycket,är det nog dags att avliva..Gråter

Jag vet ju inte hur det är,men jag tror faktiskt så…

~Djuren ger din själ en kick~

Amun-Ra
0

Hade en gång en hamster kille vars ben var ok som liten. Men som någonting måste ha hänt under tiden med mamman. Antingen råkade mamman bita foten så den blev bruten eller någon av kullsyskonen! Den foten återhämtade sig alldrig. Med tiden tynade foten bort och blev skruttig när den inte användes! Han gick normalt annars. Bara att han istället gick på den del av foten där foten sitter fast. Nu vet jag dock inte vad den delen på benet där foten börjar heter. Men den delen av benet använde han som fot! Han gick, sprang och klättrade utan problem. Han levde trotts sin skruttna fot som han inde använde ett normalt liv utan att lida! Han var trotts allt en glad,pigg och frisk hamster trotts sitt handikapp pga en gammal skada sedan liten. Så det beror lite på var benet är brutet,om den kan gå normalt utan att ha ont så att den piper av smärta eller blir håglös och bara söver! Blir hamstern håglös och bara sover så kan det tyda på att hamstern kan ha hög ha feber pga sin skada mm..Om så är fallet så är det avlivning som gäller! Men ser hamstern ut att inte lida och ser ut trotts sitt brutna ben att vara,frisk och glad samt lever ett normalt hamsterliv trotts skadan så behöver du nog inte avliva den…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Roxie
0

Sätt hamstern i en låda/bur utan klättermöjligheter. Dvs inte gallerbur. Plastlåda funkar. Ta bort Hjul, leksaker osv och låt hamstern vara där ett par veckor så skelettet läker :)

// Sofia

Wand
0

Ett brutet ben på en hamster är sällan farligt, men det kan ju göra ont och läka fel, så du bör sätta hamstern i en liten Bur med lite rörelsefrihet där han får sitta i någon vecka tills det har läkt. Det tar inte längre än så!
Har man otur så kan benet ändå läka fel, jag hade en gerbil med brutet ben och hans ben läkte så att det stod rakt utåt hela tiden efteråt. Men de kan leva med det sålänge det inte gör ont, trots att det ser lite hemskt ut.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jonaflax
0

Tack så jättemycket för alla svar!

Sonen var så ledsen i morse när han upptäckte det brutna benet.

Jag tänkte att det kanske reder sig så länge som hon verkar må bra, men ville gärna veta andras erfarenheter.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **