Fick sära på mina robbar.
Robbarna Tom och Jerry har smågnabbats lite till och från, men idag hittade vi blod i buren. Visade sig att Jerry blivit så illa biten att han fått ett sår i rumpan vid svansen.
Såret ser dock rent och fint ut så förhpnningsvis kommer det läka ihop fint.
Särade på dessa två (tur att vi hade kvar deras gamla lilla bur).
Vad gör man nu då. Lagen säger ju att de ska gå två och två. Men ska jag verkligen sätta ihop dem igen och riskera att de skadar varandra. Eller ska jag köpa två nya hamstrar och hoppas på att de går att ha ihop med de två vi har (och riskera att ha ännu fler ensamma robbar i burar som vi egentligen inte har plats för).
Fick förövrigt akut åka in och köpa en till vattenflaska för det hade vi ingen extra av.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Precis samma sak hände med mina två robbar Piff och Puff :/ Jag fick sära på de direkt.
Jag lät det träffa varandra då och då ute på golvet för att se hur det gick, men det gick inte alls bra så fort Piff såg Puff blev de bråk och Puff var jätte rädd och sprang och gömde sig varje gång de fick testa och träffa varandra.
Jag köpte två nya robbar ihopp om att sätta ihop Piff eller Puff med dom.
Men det har inte gått, Piff fick testa träffa de först men det gick inte heller, Piff hoppar på de och bråkar direkt.
Sen har Puff fått testa träffa de men det har inte heller gått så bra, så fort de närmar sig Puff så blir hon rädd och springer och gömmer sig.
Och jag känner att jag inte kan köpa fler robbar nu för att testa för nu sitter jag med 3 burar med Robbar och har inte möjlighet att sitta med så många fler burar då jag har andra hamstrar också.
Sen kan jag tillägga att jag testade med en kompis robbar, Piff fick träffa de men hoppa på de direkt, och Puff gömde sig direkt och verkade jätte rädd för de.
Så för min del tror jag att Piff och Puff trivs bättre ensamma för det verkar de göra i sina burar också, och har blivit mycket snällare mot mig också då Piff alltid bet mig förut men inte längre.
Ja det är verkligen trist, men gör ett försök och låt de träffa varann på en annan plats som på golvet och se vad som händer. Jag har hört att man kan testa smått och se, men det gick ju inte för min del.
Ja de mår oftast bättre i sällskap, men det finns de hamstrar som också kan må bra av att vara själva-
i min värld, (har inte testat själv och har ingen erfarenhet av detta alls) borde det inte gå att sätta en genomskinlig platsskriva mitt i buren så dom får bo brevid varandra men inte kan röra varandra ? Har tänk på det själv en del om jag nu skulle försöka köpa en till dvärgis till min. Kanske kan fungera om man har tillräckligt stor Bur ?
#4 Jag funderade också på det där i mitt akvarium där mina två Robbar som bråkade bodde, men det blev aldrig någonting av det så de två nya tjejerna fick ta över akvariumet istället.

Lagen säger inte att dom måste vara två och två men att man helst i den mån det går ska ha dom två och två men om det inte fungerar så måste dom inte vara ihop! :)
// Nathalie
Säger lagen att man måste först pröva 2 och 2?
#5, det borde gå, om inget annat har dom sällskap fast ändå inte ..
#4 Annars skulle man ju kanske kunna ha dem i varsin gallerbur brevid varanda, de ser, hör och känner lukten av varanda men kan inte komma åt varanda.
Nån typ av lösning måste jag fixa för just nu bor Jerry i en pytteliten hamsterbur. En sånhär http://www.pwss.se/files/images/t_8488.jpg fast jag har tagit bort mellanhyllplanet och satt dit trähus istället och inget Hjul. Det var den buren de hade när jag hämtade dem. Fast då med plasthus, mellanplan (som de trampade igenom) och det pyttelilla hjulet.
Jag vet inte riktigt hur jags ka lösa det hela. Jag gillar dunor över lag, men frågan är vart man ställer en till sån. Just nu står Jerrys Bur på tvären ovanpå en mellanduna (täcker ungefär halva luckan), det är inte en bra lösning.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Blocket är väldigt bra, kolla om du kan hitta en billig duna där. Dyker upp lite då och då tycker jag. Nu vet jag inte var du bor, men annars kan du dra iväg till ikea och handla en samlar låda kanske ?

Det är ju lite taskigt just med robbar att ha dem ensamma i och med att de är de dvärgar som helst av allt trivs bäst med partner. Och brukar funka riktigt bra i mindre flockar.
Jag förstår ju att man inte kan köpa hur många som helst och hoppas på det bästa och i slutändan stå med massa enskilda burar.
Kan bara säga att jag hade två ganska stora gäng från början, ett kill-gäng och ett tjej-gäng.
Killarna delade jag upp i två tre-grupper sen för jag tyckte det blev för trångt för dem att vara sex stycken.
I båda grupperna blev det småtjafs, och i ena gruppen blev en biten i rumpan. Då "möblerade" jag om och flyttade runt lite hos de två grupperna och sen levde de utan problem tillsammans resten av livet. Har bara en hane kvar utav alla de.
Tjejerna bodde tillsammans hela tiden men med åldern blev de ju färre och färre också i och för sig, nu finns bara två töser kvar.
Så just med robbar skulle jag tro att det har mycket med personkemin (robbe-kemin) att göra.
För de två som var som mest elaka i de två olika grupperna visade inte minst tecken på det i de andra grupperna. Alla sov tillsammans sen och det var frid och fröjd.
Nu när jag har min robbe-pojke ensam så tycker jag han ser väldigt ensam ut, men jag vill ju inte skaffa ny kompis till honom nu när han är 2 1/2 år gammal. Men när han hade de andra kompisarna så var det mycket mer liv och rörelse i buren. Nu sover han och äter i stort sett. Gosar lite med mig, men sen vill han gå tillbaka igen.
Det syns väldigt väl att han saknar sina kompisar.