Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3579 ggr
Doffan
3

Min hamster bygger bo som en tok

Hej Doffan här,

Min husse och matte är lite oroliga för mig då jag älskar att bygga in mitt lilla hus med spån. Ofta är det helt rent i resten av buren och allt mitt spån är framför, bakom, runt omkring, i och över mitt hus. Ibland så är det även så mycket spån framför och i mitt hus så jag inte kommer in, då måste jag mot min vilja göra en liten gång fram till min öppning och även knuffa ut lite av spånet så jag kan sova.

Senast idag så fick jag städat hos mig, och det var en rejäl städning. Allt spånet byttes ut, mitt Hjul blev tvättat och även mina leksaker. Nytt bo-ludd så jag får sova nybäddat. Dock så tyckte jag att det var lite fattigt med spån runt och i mitt hus, så jag boade upp lite igen. Nu är det helt rent i nästan hela min Bur och allt mitt spån är samlat på sin rätta plats. Husse har knuffat bort mitt spån några gånger nu men nu får jag skylla mig själv säger han. Är jag knasig?

Husse hjälpte mig att skriva detta.

Luisa
0

Min hamster tycker om att bygga ett berg av spån och göra typ en liten grotta (jag har inget hus då han sov utan ett hos uppfödaren och tackade nej till det jag erbjöd honom hehe)

Jag är inte så bra på dvärgar men jag tror inte att det är någon fara men jag överlåter detta till experterna… ;)

Dock måste jag fråga en sak… har du hamster vadd som han bäddar med?

Lojs
0

Vissa hamstrar gillar att bygga rejäla bon. Jag hade tagit bort huset och lagt in massor med toapappersremsor att bädda med! =) Det är ju kul när hamstern har ett lite vettigare intresse så här, istället för att försöka gnaga sig ut eller liknande. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
3

Lite knasig är du allt, men det har du gemensamt med många andra hampisar så ta det lugnt.Flört

Däremot kan du säga till din husse att ta bort hamstervadden och ge dig toapapper eller hushållspapper att bädda med istället. Hamstervadd kan du fastna i och göra dig ordentligt illa på. Och veterinären är ju aldrig roligt.

Sen om du trivs med att ha allt ditt spån runt ditt hus så tycker jag du kan fortsätta med det, bara du trivs och sover bra! Sen kanske det är lite dumt om du bygger igen din dörröppning så du måste sova utanför, men du kanske gillar att campa utomhus och då är det ju helt ok det också.Skrattande

Luisa
0

#3 hihiOskyldig

kaizoR
0

Jag ger allt mina pärlor ber om. Skrattande vill dom ha mer spån, då får dom mer spån. Vill dom ha större burar, då får dom det! Dock inte hur mycket mat som helst, vet någon som skulle rulla omkring här hemma då… Skäms

Doffan
0

Tack för svaren. Husse har gett upp med att skotta fram mitt hus hela tiden, så jag har lärt mig att skotta en gång och litet utrymme inne i huset själv.

Hamstervaddet använder jag med, det är perfekt att gömma min mat i :) Dock kanske husse borde ta bort det från mig, då han inte ser hur mycket mat jag har gömt för bistrare tider och han är lite feg och vågar inte riktigt ge förrän han kollat hur mycket jag har.

Jag är ju hans första guldhamster och har bara erfarenhet av dvärgisar och andra djur (chinchillor, illrar och hundar) så han läser allt han kommer över och har byggt massa roliga saker. Men mer spån ska jag definitivt begära, och annat byggmaterial med :) Han fick dock tuppjuck på mitt springande i hjulet så nu har jag fått ett nytt fint trähjul som inte låter så mycket, och ett annat fint trähus som jag även kan klättra på.

Dock så tycker han inte om mitt gnagande på gallret, fick ny fin Bur, större än den jag fick när jag flyttade in, och jag har nu gnagt så mycket på gallret så jag har blivit helt kal på ovansidan av nosen. Är jag understimulerad? Jag har ju massa rör, en sandlåda som jag tycker om att rulla mig i, 2 fina trähjul och jag får springa runt i lägenheten i min boll flera timmar varje dag. Har även fått honom till att spärra av hallen åt mig så jag kan springa fritt där när han tröttnar på att höra boll-ljuden…

Lojs
1

Tyvärr så gnager de ofta galler trots bra aktivering när man har gallerbur, de verkar tycka det är kul helt enkelt. För mig har det hjälpt lite med gnagarstång (kräcker eller vad de heter) som jag satt där hamstern oftast gnager, då kan man ju gnaga där istället. Men det är ju inte så bra till exempel för en hamster som har lätt för att gå upp i vikt.

Jag har en teori som jag inte provat ännu, men jag tror en variant skulle kunna vara att fästa träbitar på insidan av gallret där hamstern brukar bita, det borde ju vara klart nyttigare att gnaga på trä (av en ok träsort) än på gallret. Men som sagt, bara något jag har planer på att prova själv, ingen beprövad metod. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jessica_91]
0

#7 Läste om någon som hade problem med en gallergnagande kanin och då rekommenderade någon just den metoden, att sätta upp pinnar.Skrattande Funkar inte alltid men för en del gör det susen så bitande på gallret avtar helt!

Suskiv
1

Våran Lurva gör precis likadant. Hon har en såndär grotta som man kan böja till av pinnar. Till den har hon sen tidningspapper och hushållspapper. Men hon har även sen samlat ihop en stor andel av ströet och byggt ett jättehus till sig själv. Det ser lite kul ut faktiskt.

Jag tror hamstrar tycker om att göra ett bo av strö och därför är nog spån, lättströ och liknande bättre att använda än pelleterat strö som de inte kan boa med.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Odette
0

Men lilla vännen du får ju inte gnaga så mycket på gallret att du blir alldeles kal på nosen, det skaver ju :/
Inte testat det själv men jag kan tänka mig att det faktiskt känns lite obekvämt.. 
Antar att det är för att du vill ut helt enkelt. Det är ju ditt sätt att försöka bryta dig ut, är man desperat så är man :p

Mitt råd är att du försöker förmedla till din husse att han faktiskt får aktivera dig lite mer, har du någon rasthage eller någon större yta som du kan springa av dig på? En del hamstrar tycker det är nog så roligt bara att få komma ut och göra hyss! Bara de att få byta miljö och undersöka lite nya plaser och springa av sig på kanske kan få dig mindre själv destruktiv. Du måste ju försöka ta hand om dig så du inte nöter bort din fina päls :')

Mer roliga saker i buren och även utanför borde göra susen- testa att gnaga på någon träleksak istället. Jag kan garantera att det är betydligt roligare och mindre skadligt för tänderna hihi

Hjälper det inte å du känner att du vill fortsätta gnaga på gallret så får husse kanske sätta över dig i ett akvarium eller liknande, då kommer du iaf inte att kunna skada tänderna. Å ju äldre du blir desto mindre aktivitet och stimulans kommer du att behöva, så det är bara att kämpa på! ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Bibbo]
0

Min hamster är ganska rolig , han gnager och sen när man ser mig så vet han att han gjort fel så då slutar han Tungan ute

Doffan
0

Hej hopp,

Doffans husse Mattias här, Doffan sover fortfarande så jag får svara i hennes ställe Skrattande

Tack alla för alla tips och förslag för att hjälpa henne, jag är som sagt nybörjare på guldhamstrar och har väl försökt kombinera en stimulerande miljö för Doffan från mina tidigare erfarenheter.

Hon gnager som sagt väldigt mycket, men jag ska försöka med lite pinnar och annat skoj åt henne, likaså försöker jag stimulera henne så mycket jag kan genom att låta henne springa i sin boll, springa lös i hallen (2½x3m) och genom leksaker i buren (rör till förb*nnelse, 2 Hjul, hängbroar, sandbad, klättersaker). Är buren för liten kanske? Doffan är ju inte jättestor (kanske 15 cm lång om hon sträcker ut) och buren är L: 100 B:50 H:70. Allt i cm. Det är lite olika "nivåer/våningar i" som hon kan alternera mellan.

Men om inte gnagandet slutar så kommer hon bli helt hårlös på nosen, och det vill jag inte. Men akvarium är ju alltid ett alternativ att betänka.

Plockade ur hamster-vaddet, och Doffan tittade väldigt länge efter det (kändes det som i alla fall) och nu har hon väl 3-5 cm tjockt lager spån på golvet att "boa" med.

Lojs
0

Sönderrivet toapapper är perfekt bomaterial. ;)

Medis på akvariefisk.

Doffan
3

Sönderrivet toapapper skall fixas :P