Inredning till Dunabur? 0_o

Jag brukar lägga in trädgrenar som hamstrarna tycker är roligt att klättra på, keramikkrukor är också uppskattas. Äggkartonger som du redan lagt dit tycker också många hamstrar om. :)
Bara fantasin sätter gränser. :)
Har tyvärr ingen bild…

FINA BURAR NI HAR!

#1 jag har ett bra tipps om hur du kan få fast vattenflaskan :)
funkar mkt bettre än tejp :P
det e bara att ta en sugkopp och ståltråd och binda fast ståltråden i sugkoppen så att ståltråden bildar en ring som flaskan kan vila i, man behöver inte ta loss sugkoppen å det när man byter vatten bara att ta ut pipen ur buren och ta flaskan neråt^^
#6 - Lossnar inte sugkoppen när man vilar den "tunga" vattenflaskan i ståltråden?
Hanna

det har den aldrig gjort för mig, fast jag tar ju loss den ibland å sätter fast den bettre, sitter som sten om man tar lite vatten på den å trycker ut all luft :)
#7 Många sugkoppar är ju omöjliga att få loss så jag skulle tro att den sitter rätt bra :) Man kan ju annars använda en liten flaska (75 ml) istället för den stora (150 ml).
Men det bästa alternativet är att köpa en vattenflaska med ögla i botten som man kan hänga i gallertaket. Finns på de flesta zoo-butiker.

#10 en kompis hade det och den slog ut hennes hamsters tänder när den gungade fram å tillbax :S

När jag hade roborowski hamstrar för flera år sedan så hade de en flaska som hängde i gallertaket,men de hade svårt att dricka ur den.De fick inget grepp om den å den gungade ju undan när de försökte dricka.Så jag tyckte inte om den.
Till mina nuvarande vintervita har jag en vanlig 150 ml fäst med ståltråd på utsidan av dunaburen.Men ståltråden behöver aldrig tas bort,utan det är samma princip som med sugkoppen,fast jag har fäst ståltråden i de två små hålen på ovansidan av taket på buren.Så man bara drar ur pipen och drar flaskan nedåt. EasyPeasy! :)
#17 Vart har du köpt dom där kuberna?
Ja, jag brukar också ändra inredningen efter varje städning, byta ut lite grejer och möblera om och sådär :) Ibland blir det bra, och ibland blir det mindre lyckat :P
#18 Hmm.. tror att jag köpte dom på Djurmagazinet. Jag tycker att det är lite för några "brickor" i, men det går bra ändå. Ett paket med "byggmaterial" kostade runt 90 kr om jag inte minns fel, köpte den för 1-2 år sen har jag för mej..
Haha, ja, så kan det va ;D
#19 shit va billigt, en enda rördel kostar ju för guts sull mellan 40- 60 kr..
#20 det är inga rör. Det är som brickor som man kopplar ihop med varandra så att säga. Ganska pilligt är det å det finns inte många variationer, så man får tänka till lite :P
#21 med det är ju ra för hjärnan om den blir använd
#22 Jo.. Mirella verkar gilla att gå runt i den. Får väl bygga om den ibland.. Så det blir lite variation. Men hon ska inte ha den jämt eftersom jag varje vecka försöker variera möblering å prylar i buren.. :)
inte så fantasirik men den e bättre nu
Myrtorpets Möss och Kaniner
Hamstern behöver varken kalk- eller saltsten, definitivt inte saltstenen, detta då de inte ska ha en massa salt då deras njurar inte klarar att bryta ned det.

Såhär såg Currys gamla Dunabur ut.
Vattenflaskan satte jag fast genom att göra hål i plasten ovanpå buren och lindade runt såndär ståltråd runt flaskan som följer med plastflaskor och hakade fast tråden i hålen.
(på bilden är det dock den gamla flaskan som följer med buren, men varje gång jag skulle byta vatten så fick jag lyfta hela locket till buren och det tyckte jag var lite för krångligt.)
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé
Såhär har jag satt fast vattenflaskan i min Bur. Det funkar jättebra, lossnar aldrig och jag kan bara lyfta ståltråden (eller vad kan kallar det) så får man ut vattenflaskan jättenkelt.
Här ser man ju också lite av inredningen, fast han ska flytta till en större duna snart.

#30 Där av kanske att #28 skrev att h*n inte hade kvar salt och kalkstenen :P
Har inga duna.. eller jo jag har en men den räknas nog inte x)

den är många som har papperskartonger eller plast burkar i sina burar men om hamsern börjar tugga på det kan den väll dö eller? :S

#41 Njae papperskartonger ska inte vara något problem. Det är ju ungefär samma sak som toapapper och rullar. Plast som inte är avsett för djur är väl lite mer problematiskt kan tänkas. Men det beror ju lite på vilken typ av plast det är också.

vad fint alla har det!
vad är en dunabur?
vad är en dunabur?
Då har jag en sån
varför har nästan ingen det extra "sitthylan" som följer med buren? Alltså, den som hamstrarna kan klättra upp på och komma som en våning högre upp en bara bottennivån? (se inlägg #35)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju precis en sån Bur som jag har! Jag har fler andra då men en av dom är likandan. Men dom brukar gilla grenar att klättra på(det är snyggt också),dock inte för höga då de kan trilla och skada sig.. Inte så vanligt kanske men man vill ju vara på den säkra sidan. Har hört vissa som har krukor (vanliga blomkrukor,keramik) som hamstrarna sover i, det är nog ganska praktiskt och så ser det mysigt ut. Ett bra och stabilt Hjul. Lite rör/toa rullar? Man kan ha kartonger som de kan sova i. Olika trähus,träbroar som finns att köpa i djuraffär. Sandbad är ju alltid jätte bra att ha såklart. Ja hoppas du fick lite hjälp. :)
MVH Wilma
Tips till folk som har akvarium eller krångliga dunor:
I nästan alla djuraffärer säljer de vattenflaskor med en ögla i "botten" (toppen?), då kan man ta "ståltråden" som följer med och göra som en krok, så hänger man enkelt upp flaskan på kanten av akvariet/i gallret på dunan.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#52 Som svar på din fråga: Ifall nån har köpt sin Bur begagnat så följde våningen kanske inte med, men min egna anledning (och kanske några andras också) är att jag inte får plats med den "nödvändiga" burinredningen om jag har våningen i. Har en guldis och det kräver lite större saker än en dvärg, så mitt Hjul, sovhus och toalett gör att det inte ryms med våningen..
Och sedan ang. FLASKAN, när jag beställde en Mini Duna kom det med en flaska och en hållare som var gjord för att vara så här:

#60 Ja dom har bytt ut Sippy flaskan mot dom där numera så köper man en ny mini duna hamster (som den med inredning heter) så får man en sån flaska. :)
Och bra är väl det för den där sippy flaskan var ju helt värdelös! Man var ju tvungen att lossa på hela överdelen för att få bort flaskan.. :S
// Nathalie
Gud vad praktiskt! Var har du köpt den buren? Hur mkt kostade den ungefär?
Jag gör om varje gång jag "byter" på Smilla, men såhär såg det ut igår efter att jag hade gjort rent
:
MVH Wilma
Och från andra hållet..
MVH Wilma
#62 Ja det är väldigt smart, särskilt då flaskan inte tar nån plats i buren utan är utanpå… Lätt att byta vatten också :)
Jag beställde den från en onlineshop, men jag bor i Finland så sidan heter petshop.fi och den kostade ca 40 euro (ganska exakt) med andra ord 400 kr. :) Men tror att priset kanske har stigit på den. Men det var ett bra köp tycker jag, i djurbutiken kostar dom ca 70 euro och uppåt (700 kr).
#61 Det var ju bra… Har inte hört talas om sippy, måste kolla upp det… :)