Vad är det för typ egentligen?
Vad är det för sort av dvärghamster jag egentligen fått? De kommer från djuraffär, misstänker jag iaf med tanke på hur de förra ägarna är (inga fördomar här inte). Fick ingen info från de gamla ägarna utan hon lassade över hamstrarna i knät på mig och sen var det klart.
De är ca 6-7 cm långa, födda 20 maj så de är lite drygt 4 månader (hur länge växer hamstrar egentligen). De är brokade (heter det så) där ryggen är ungefär samma färg som viltgrå hos kaniner och fläckarna på rumpan är ljusgula.
De är inte handtama enligt förra ägaren så bilderna är tagna i buren. Vill inte bråka med dem heller, de blev inte så glada när jag snodde deras 10 cm Hjul.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det är en roborovski, med färgen Agouti :)
Tror inte att roborovskis kan vara brokade.
// Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är roborovski.
Dom blir ca 5-7 cm när dom är fullvuxena, så dina kommer inte bli större nu.
Har dom fläckar?, om dom har det är dom brokade agouti. Inte vanligt i sverige, men det finns :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#1 Tack. Då ska jag läsa på lite extra på roborovski.
Jag är helt lost när det kommer till hamsterfärjer så jag chansade att det hette brokade iom att de har tre färger (vitt, "viltgrå" och gul). De har inga vita fläckar på ryggen utan den har en stor "viltgår" fläck och så en några mindre ljusgula på rumpan.
#5 Vissa gärna bild där man kan se hela hamstern (utan galler i mellan) så kan jag säga exakt vad deras färg är
.
Grattis till dina små föresten :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Det kan vara ganska svårt att få robbar handtama om man inte handskats med dem från start.
För mig ser det ut som "vanliga" agoutis.
Köp ett större Hjul till dem istället, för de har en otroligt massa spring i tassarna som de behöver få utlopp för.
Kolla också att du har två av samma kön, annars har du bebisar snart.
Ska nog ta en bild utan galler imorgon eftersom de ska få rent då. Vill inte bråka med dem för mycket. Hur flyttar man förresten hamstrar som inte är handtama? Våran guldis var ju handtam från början så henne är det inget problem att flytta. Tänkte de skulle få sitta i petboxen medan jag gör rent åt dem.
#8 Du kan ex ta en toarulle och försöka få in dom i den, sen sätta hand på varje sida.
//Frida
#7 Jag läste det, nåja vi gör så gott vi kan. Huvudsaken att de inte bits och går att lyfta upp. Om de sen kanske inte tycker det är hellajbans så får det väl vara så.
Är det svårt att könsbestämma? De ska vara två hannar iaf.
Jag har ett större Hjul, det ska få det imorgon när jag möblerar om hela deras Bur och byter ut bla plasthuset och fixar gallerbotten. tog bara bort deras pyttehjul idag för att det verkligen var superpyttigt.
#9 smart idé.
Robbar, tycker jag, kan vara lite skrikiga/pipiga när man ska lyfta dem. Men de låter värre än det är. De brukar väldigt sällan bitas :)
// Sofia