Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 14319 ggr
Rebbie
15

Tillräckligt rolig? (Ferplast Duna Fun)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min guldhamster bor i en Mini Duna och jag är rädd att han har för tråkigt. Å andra sidan är han vaken så sent, men jag tycker aldrig att jag ser honom leka i buren. Det ända han ägnar uppmärksamhet åt är sin kräcker och springhjulet. Men jag skulle vilja att han kunde leka och utforska i buren. Har försökt ändra om inredningen, kul i början men snart var allt utforskat och trist.

Därför funderar jag på att köpa en ny Bur. En större, roligare. Hyllplanen buren står på är lite större än Duna burens botten, så jag skulle egentligen vilja att den kunde stå på samma plats. Då hittade jag denna Bur, Ferplast Duna Fun, som har samma bottenmått som Mini dunan men istället är högre med en halvvåning + rör och sånt. Då den är hög i taket kan man nog hänga nån sorts större leksak som han kan klättra på och sånt där.

Tror ni denna Bur är tillräckligt rolig/stimulerande för en guldhamster? Tycker denna skulle vara ganska bra (mer plats för ny inredning, den vi har nu blir lätt "full") för denna Bur ska vara tillräckligt bra så jag inte behöver köpa ännu en ny.

Någon som har denna Bur? Eller vad tror ni? Är även denna för liten :)

mocchino
0

Du vet väl att den här finns även i 70cm? ;) 70cm heter Duna fun, den du beskriver heter Mini duna fun. :)

// Nathalie

[aammE]
0

#1 Nej, den på bilden heter "duna fun", den stora heter "duna fun large" (i alla fall enligt ferplasts hemsida).

http://www.ferplast.it/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=/id_menu=04010120

http://www.ferplast.it/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=/id_menu=04010103

mocchino
0

#2 Ja det var det jag tyckte att det står Duna Fun på kartongerna på jobbet men jag frågade chefen och har för mig att hon sa att dom heter duna fun och mini duna fun. Men vi pratade även om vanliga mini duna, duna och maxi duna så jag kan ju ha blivit förvirrad! ;)

Det jag ville få fram var iaf att det finns en större variant! :)

// Nathalie

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 #2 tack för tipset, det visste jag faktiskt inte..! Den större skulle ju såklart vara ännu bättre. Enda nackdelen är att isf kan inte den buren stå på samma plats som den gör nu och det är en rätt bra plats. En stoor Bur skulle nog måsta vara i nedre våningen och då det är övre våningen här hemma som är "bo våningen" så skulle jag hellre ha hamstern nära familjen liksom.. Skulle ha en bra rymlig plats för den större buren i mitt rum men mamma låter mig inte ha hamstern i sovrummet då jag är allergisk.. :/ Men TACK för tipset alltså ska fortsätta fundera!Glad

MimmiSötiz
0

Jag tror den är okej,bara du tar ut honom ofta.FlörtAtt byta Bur kan göra hamstern aggresiv.

~Djuren ger din själ en kick~

[Guldhamstrar]
0

Min kompis den buren du visade i inlägg #0. Vet inte riktigt om hon tycker den är bra, troligen är hon lite tvecksam och vet inte riktigt. Hennes hamster bet på gallret så att all päls på nosen skavdes bort. Detta kan säkert hända på andra burar. Men på denna har dom så lätt att komma åt gallret då det sitter runt mitten på buren och precis på en vånning.

Mitt tips är att köpa en bredare Bur. Typ göra om en bokhyla eller något sådant. Sedan inreda med grenar, stenar, sandbad m.m, och ta upp hamstern ibland och låt den på utforska utanför buren också! Ibland inne i badrummet, i köket eller i vardagsrummet!
Lägg ut lite roliga leksaker och kanske göm lite godis! Lär hamster trixs! Det går om du har tålamod och tränar lite varje dag :)

Det var mitt tips ;)

Michaela-N
0

Det finns två storlekar, Duna fun och Duna fun large.

Om du redan har en miniduna kan du ringa till en djuraffär som säljer Duna Fun och fråga om de har reservdelar kvar. Det extra du behöver är mittenplanet i galler, rör (om du vill) och ett hyllplan (om du inte redan har ett hyllplan så behöver du två).

Rebbie
0

#5 Ja har hört att de kan bli det :o Gäller det samma sak med att han får sitta i transportburen ibland?

#6 Tack för tipset på aktivering! Skulle gärna lära honom trix men kan inte… Får väl läsa på! Försöker ha honom ute men han blir lätt stressad märker jag då han är på stora öppna ytor och så blir han rädd när han ska "fångas in", han är inte så social än. Men det går bättre med bollen :)

#7 Oj så smart! Det hade jag inte ens tänkt på, tack så jättemycket för tipsetSkrattande

mjuhm
1

#6 De flesta hamstrar biter på gallret så fort dom får tag i det. De har inte bara med buren och göra. Har man Hjul och annat aktivering i buren kan det funka att dom inte biter, men oftast händer det. Akvarium är det bästa om man vill slippa att hamtern biter och klättrar på gallret.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

DwarfNome
0

Min syster har en duna fun till sin dvärghane. Jag tycker den är jätte klumpig, näst intill omöjligt att få tag på hamstern när den sover på nedersta plan. Oftast måste man ta isär hela buren. Jag skulle inte rekommendera den dels för att jag tycker den är för för liten, och att våningarna är så förgjordad onödiga och i vägen. Jag skulle inte sätta något djur i den! Men detta är ju bara min åsikt, finns säkert många som tycker den är bra.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Rebbie
0

#10, Hm det hade jag inte tänkt på men det kan ju verkligen stämma! Alltså att det kan bli riktigt krångligt att få ut hamstern om den sover längst ner, vilket den nog helst vill göra då det finns spån där!

Tycker redan nu att det ibland kan vara liiite krånligt med Mini dunan, antar att detta kan bli ännu svårare. Men vi får se hur det blir. :)

mocchino
0

Fast man kan ju också ta bort gallret till och börja med och inte sätta dit det förrens hamstern är tam och kommer när man ropar alt prasslar i spånet. För då lär den ju komma och vilja bli upp plockad utan att man behöver ta isär hela buren. :)

// Nathalie

Felii
0

Annars kan man göra en egen Bur med lådor från IKEA, plast lådor, plus att där finns det ställ man kan köpa och ha buren på! bara man gör luft hål, och fixar lite med låcket & så, så tror jag att det kan bli en rikdigt bra Bur! :)

Ja du...

julst
1

Jag har 2 sånna burar åt minna hamstrar! Funkar perfekt!

// Julia

Rebbie
0

#14 Menar du att du har Duna Fun-burar eller sådana som #13 skrev om? :)

Evovva
0

Vi har criceti 15 till två av våra hamstrar. Dom är stora och det går att ha rör till den oxå. Den öppnar man genom en stor lucka i taket.  Vi köpte den på Brommazoo. Dom har nätbutik oxå. Vi tycker dom är suveräna.

DwarfNome
0

Håller med #16, äger ochså en Criceti 15!

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.