Död mamma!
Jag har här hemma tio stycken tolv dagar gamla ungar som i natt blev moderlösa! Vad ska jag göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så himla tråkigt!!
Det enda jag kan tänka mig är att ge dem fetrik mat för att försöka komplettera mammans di. Ge dem även vanlig fröblandning och färskfoder, ex ärtor.
Ifall de överlever så gör det, naturen har ju sin gång och ibland få man göra det bästa av situationen. :)
Om du har tur kanske de överlever. Om de hade vart yngre tror jag det skulle gå sämre.
Jag har själv kullar och kullar på gång och kan förstå din oro!
lycka till!
Jag hade kunnat bli stöd mamma, men tyvärr så har lilla Nova 13st egna att ta hand om nu :/
Köp ersättningsmjölk och ge dom genom en liten spruta om du har. (Menar då själva sprutan och ingen spetts såklart) till dom som man matar en kalv ex. Sedan se till att dom har mycket värme i boet och lägg som sagt fram Färskmat som groddar, Barnmat och ärtor.
Ersättningsmjölken behövs ungefär var 3e timme om jag inte minns fel.
Gå även och känn på dom så dom inte är kalla.
Lycka till!
Beklagar sorgen för mamman..
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
De är ju åtminstone inte supersmå och har ju börjat äta fast föda… Så långt är det ok. Tack så jättemycket för hjälpen! När jag upptäckte att mamman dött var de lite nerkylda, så jag fick värma upp dem igen. Nu har de ätit och sprungit runt en del.
Att mamman dött är en stor förlust. Det är faktiskt fröken Cruella De Vil herself jag pratar om. Min helsvarta älskling som fick mig att börja tycka om hamstrar. Henne tog jag hand om från en butik som fått tillbaka henne av en yngre kund som tyckte att hon var jättejätteelak. Efter två dagar hos mig var hon tam och enormt fin.
Hon var både tillgiven och vansinnigt snäll. Den mest sociala hamster jag träffat någonsin. Nu har jag lovat henne att ta hand om hennes ungar så bra jag bara kan och hoppas att de växer upp till stora, fina hamstrar.
Usch så hemskt. Varför dog hon?
// Sofia
Ersättningsmjölk? vart får man tar på det?
Jag köpte för människor på vanlig mataffär då detta var akut sent på kvällen. Finns säkert för djur också men kan tyvärr inte säga vart. Finns säkert någon på forumet som vet
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Ett ögonblicks oaktsamhet var det som orsakade Cruellas död. Jag brukar vara toknoga med att hålla katterna ifrån hamstrarna men just i måndags tappade jag fokus en pytteliten stund då jag kontrollerade att allt var som det skulle med ungarna och på den stunden hann en katt nypa tag i henne. Jag fick tag i hamstern, som givetvis var skärrad men för övrigt verkade oskadd.
Dagen efter verkade hon helt ok, grejade med ungarna och åt bra. Senare på kvällen kom hon inte fram när jag lockade och på onsdag morgon hade hon krupit ut från ungarna och dött. Så hon måste ju ha fått inre skador.
Det som känns bra är att jag är van att stödmata fågelungar, vilket alla gånger inte är så lätt och kan vara riktigt petigt. Nu äter de små hamstrarna alldeles själva som små grisar efter gårdagens krångel, så något petande blev det aldrig frågan om. Största problemet var att få igång dem efter att de blivit lite nerkylda och inte ätit på ett tag.
Nu är de varma och goa och trängs och klagar på de andra vid maten. Till min stora lycka finns det en svart hona i kullen som gissningsvis stannar här.
Hur gick det?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Beklagar sorgen av maman
Hur gick det med ungarna?? Klarade dom sig??
JA! Det var inga problem alls! De överlevde hela bunten. Inte en enda dog och jag har kvar Mini De Vil från kullen, som nu är en stor och supergo hamsterflicka. Hon är mattes ögonsten. Stor och mysig och med en underbar tät och sammetslen päls… Precis som mamma sin.
Jag lärde mig en ordentlig läxa efter Cruellas död. Visst är det så att man inte kan förutse allt men det får bara inte hända att katterna kommer åt hamstrarna.
Att ungarna överlevde och utvecklades till sociala och fina hamstrar allihop kändes givetvis bra. Jag liksom lovade Cru att göra mitt bästa. ;)
Skönt att allt gick bra! :)
//Anna :)