Vill inte springa i hagen?
Min hamster har en boll som han springer i. Förut sprang han ganska ofta i den och då SPRANG ha faktiskt, for runt hela huset och snabbt gick det :) Men nu händer det allt ofta att jag sätter honom i bollen, så går han kanske lite framåt, men stannar sedan någonstans och bara sitter, t.ex. i ett hörn. Vet inte varifrån det har kommit?
Så jag har testat ett par gånger att bygga en hage av vhs-kasetter, men samma sak här: fast jag inreder med leksaker och grejer från buren går han först lite runt och kollar, sedan går han och sätter sig i ett hörn och stannar där! Det verkar som han trivs bäst i buren men han har en Mini duna och den är inte så stor. Dock har han Hjul, hamster-stång (sån som hänger från taket med t.ex. frön), äggkartongbit och olika hus att klättra på, jag undrar om det räcker som aktivering.
Vill gärna att han ska få springa av sig annat än i hjulet och komma ut ur buren men det verkar inte som att han vill det. Att ha honom lös utanför buren är inte bra för vår del av en annan anledning, han verkar bli ganska så stressad när man försöker få tag i honom när han ska tillbaka till buren. Lite problematiskt…
Nån som har tips? Tas tacksamt emot!
jag vet att marsvin ofta blir sressade när dom är tvungna att springa på ljusa ytor för att dom tror att dom syns mer då och det kan ju ligga något i detta beteende
men jag vet dock inte om det är samma för hamstrar…
Du kan ju alltid sätta honom på en mörkare yta nästa gång han är ute och "leker" det kanske hjälper…?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visst är han lite över året? Min hona som är över året hon är lite likadan. Hon älskade sina stunder förut när hon fick komma ut och sprang som en tok förut. Nu går hon lite slött omkring och tittar lite sen går hon och sover. Det kan nog ha en del med åldern att göra.
Hade en gång en hamsterhane soom jag tyckte var tråkigt lugn. Satte man ner honom på golvet så satt han kvar på samma fläck och typ sov. Han tyckte inte alls att det var kul att springa omkring. Sen flyttade jag upp honom till samma rum som min hona och rastade honom i samma rum som henne. Då blev han en helt annan hamster. Han sprang omkring som en tok och sniffade överallt.
Men han verkar nog uppskatta sin Bur. Om han inte vill springa i en rasthage så behöver han inte göra det varje dag. kanske bara någon dag i veckan. de andra dagarna gosar du med honom
.
Mvh Alicia.
Haha, min dvärghona är 2½ år, och springer fortfarande som om hon vore 2 månader:P
Hursomhelst, är han lite över året kan det vara därför, precis som #2 säger. Annars vet jag inte riktigt varför.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Naw. Han kanske bara är tillfreds med att sitta och softa i ett hörn? En del av mina hamstrar har perioder då de lever rövare i buren, så släpper jag ut dem och då sitter de mest bara och glor. Men ibland tror jag faktiskt att miljöombytet och att få komma ut ur buren gör tillräckligt :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1, Precis, det har jag också läst. Då de är bytesdjur är det säkert ett naturligt beteende att känna sig otrygg på stora, öppna och ljusa platser, i alla fall för vissa hamstrar. Men jag tror inte att detta är problemet för jag har haft honom ute i halvmörker och försökt inreda med mycket gömställen och leksaker så han inte ska uppleva platsen så öppen. Dock brukar det ju innebära att han sätter sig i något gömställe och stannar där :P
#2, Nästan i alla fall, han är ca 1 år, ganska exakt. Eller för att vara helt exakt är han ett år om en månad. Visst kan det bero på ålder, det har jag inte ens tänkt på! Men tycker det kanske skulle vara lite konstigt om han redan blev trött av ålder och så är han inte ens ett år… Fast å andra sidan är han från en djuraffär och dom är väl inte heller kända för att satsa på den bästa aveln för friska hamstrar…
Haha jaa jag kan tänka mig att det blev mer fart i honom efter att ha varit i samma rum som en hona ;) När jag sätter min hamster i badrummet så far han faktiskt runt ganska mycket! Fast jag tror han är stressad! Han brukar springa runt en del i början men försöker hitta ett gömställe. Badrummet är i alla fall en stor, öppen och ljus plats så jag förstår honom! Han blir otroligt stressad också när man ska få tag i honom. Så jag slutade med det och började med mindre vhs-hagar med leksaker.
Ja, han trivs nog i buren och han får gärna vara där om han nu vill :) Jag tänker främst på att han kanske vill ha mer "spänning" och händelser i sitt hamsterliv, mer motion kanske. Men å andra sidan försöker jag byta burinredning vid varje städning + han springer jättemycket i sitt hjul…
Ska kanske bygga en "agility-labyrint" av vhs-kasetter och hinder och tunnlar åt honom. Hoppas han kanske uppskattar en sådan lite mera, det är ju inte stort och öppet, mer tvärtom. Ifall han nu inte har klaustrofobi, då blir det värre ;)
#3 Haha du har ju tur i så fall! :) Hon verkar leva ganska länge för att vara dvärg.
Ja det kan ju bero på ålder i min hamsters fall men tycker att detta kommer ganska tidigt isf. Men det kan ju stämma.
#4 Haha jaa kanske detta är nåt liknande som din hamster ;) Diezel brukar faktiskt ibland i bollen rulla fram till tv:n och sätta sig och se på den, eller åtminstone framför den. Det ser ut som han ser på tv och det är så gulligt! :)
Det kan du ha rätt i, det där med miljöbytet alltså! Hoppas det i alla fall :) Brukar ha min hamster i soffan ibland, då händer det nog att han springer en del, men han rör sig liksom "nerhukat" på nåt sätt, så jag tror han upplever platsen för ljus etc. Men som jag redan sa ska jag testa att göra en agility-labyrint och se om det går bättre! :)
Tack för alla tips förresten!
Min hamster verkar tycka att det är roligt när jag gör en labyrint av vhs-band och lägger mandelflarn lite här och där, när han har hittat ett så inser han att det finns fler och så springer han runt och letar dom. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Låter som om din hamster kanske skulle behöva lite vitamin tillskott. När mina lite äldre hamstrar blir lite slak och trötta brukar jag tillsätta en droppe vitamindroppar i bebymaten,grönsaksblandningen eller något annat gott som den gillar. Åt Knut ger jag vitamin droppar varannan dag eftersom han är ju över 2 år gammal. En gammal kropp tar inte upp lika mycket näring som den gjorde när den var ung. Därför ger jag honom en vitamin droppe varannan dag i maten. Pluss att jag ger honom lite näringsrikare föda eftersom han är så gammal.
För mig låter det som om din hamster kan ha brist på järn eller b-vitamin. Eller så kanske den har en mild form av förkylning så han inte orkar busa lika mycket som han normalt gör! I våras hade en av min en mild form av förkylning. Han rosslade inte från näsan men man såg att han inte mådde bra. Han var orkade inte busa lika mycket och var lite håglös! Jag gav då honom en droppe vitamin droppar i maten varje dag och han blev helt återställd innom en vecka.
Så jag skulle rekomendera att du ger honom en vitamin droppe dagligen i maten en tid framöver och se om han blir sitt pigga jag igen. Om inte tycker jag du skall ta honom till veterinären på ett kontroll så det inte är något annat som felar honom
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/