Nybliven hamsterägare, lite små frågor.
Nu har min lilla hamster (djuraffärshamstern från en medlem på forumet) kommit hem och boat in sig ordentligt i sin nya lya. Jag är supernöjd med henne och hon har verkligen tagit mig med storm. Morran heter hon nu.
Detta är min första hamster på 10 år så jag har ju glömt en hel del av hamsterskötselns konst och sen gissar jag att det kommit nya rön om hur man på bästa vis tar hand om sin hamster.
På den tiden jag födde upp hamstrar så gav vi ju dem frön och grönsaker att äta (vilket jag redan då tycke kändes dumt, så mina fick även insekter).
Finns det någon superbra Foder som rekommenderas? Vart kan man få tag på det?
Bör en guldhamster ha en Hjul att springa i även då buren är mycket stor och väl utrustad för joggingturer?
Finns det något jag bör undvika att bjuda Morran på? Naturligtvis så anväder jag mitt sunda förnuft, men tål hamstrar tex. avocado? Marsvin gör ju det inte, men de är ju helt olika gnagartyper.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inga stenfrukter eller citrus frukter (!), eller grenar av stenfruktsträd. Hjul känner du efter bäst själv om, min lillkille här hemma ratar hjulet helt och skulle kunna vara utan. En annan tant skulle börja gnaga galler utan Hjul, och hon har ändå större Bur och fler leksaker. Den saken är upp till dig!
Torrfoder är olika vad alla använder. Jag själv kör på rått- iller Foder blandat med hamsterfrön osv.
När det kommer till färskfoder ska dem ha det också varje dag.
Främst sallad, majs, ärtor, broccoli, paprika, bär, frukt, spenat, persilja, vitkål, morot, kokt palsternacka osv.
Sedan är pasta, potatis, kokt ägg/rå äggula, kokt köttfärs/fisk eller annat kött väldigt bra att ge någon/några gånger i veckan.
Barnmat brukar vara väldigt uppskattat. 

#1 Tack för svaret!
Stenfrukter visste jag inte att de inte tål. Då ska jag inte ge henne det!
Jag får väl känna efter då om några dagar om Hjul behövs eller ej. Det kommer jag säkert märka om hon vill ha. jag ska se till att hon får mycket annat att pyssla med också. Kartonger, äppelgrenar och fint hö vet jag att mina hamstrar höll sig sysselsatta med.
Med Vänliga hälsningar
Du fick bra svar från ovanstående, så jag infliker bara att avokado är ej bra att ge. Så det gäller samma som för marsvin.
// Sofia
Avoncado ska du INTE ge de , de dör direkt bara så att du vet
får man ha hö till hamster? ;o
Jag har hört från flera håll att de kan förstöra kindpåsarna…?
Rätt eller fel? ;o
#4 Hamstern dör inte direkt. Det är skalet och kärna som är giftigt, men inte köttet. Dock är det så fett, så man ska ändå inte ge det.
#5 Man kan ge mjuk hö.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#6 men skulle inte ta risken o ge den avocado

Jag ska inte ge min hamster avocado. 
Nu har jag ju haft henne 1,5 månad så jag känner mig ganska säker på hur jag ska sköta henne. För övrigt visade hon sig vara världens socialaste hamster! har aldrig hört talas om något liknande. Hon VILL verkligen ut ur buren när man står utanför. :)
Med Vänliga hälsningar
Undvik också hamstervadd, har hänt många hamster-olyckor med sådant tyvärr. :/ Och släpper du ut hamstern bör du kolla JÄTTENOGA området hon ska vara på. Hamstrar kan ta sig igenom små hål som man inte tror de ryms igenom och kan hitta alla möjliga nya vägar och gömställen ;)

:) Ja, det har jag tidigare erfarenheter av. Jag födde upp hamstrar för massor av år sedan och en hona rymde en gång genom gallret på buren… och det var ändå tätt galler! Som tur var var mina hamstrar så tama så hon kom tillbaka när hon hörde min röst.
Med Vänliga hälsningar