Hur många robbar?
Vet att såna här frågor är tråkiga, men jag är så dålig på att räkna ut sånt här själv
Hur många robbar kan man ha i ett akvarium på ca 110 liter.80 längd 40 höjd 35 djup.
Vilket kön ska man helst köpa om man är nybörjare??
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Ja om man är nybörjare skulle jag skaffat mig 2 stycken, men du kan nog ha 3-4 där i. Honor eller hanar har ingen betydelse.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
ok tack..
0,8 m*0,4 m = 0,32 kvm
0,32/0,045 ~ 7
0,09 kvm är minimum för 1-2 dvärghamstrar, 0,045 kvm per djur är minimum vid grupphållning. Alltså kan du ha upp till sju robbar i det karet men jag skulle inte rekommendera fler än tre, max fyra som #1 skriver. 
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
ok bra då vet jag ..då behöver jag inte bara ta två ,om det finns fler

Tänk bara på att det är ingenting som garanterar att de håller sams hela livet. Du kan behöva dela på dem och ju fler du har desto fler burar blir det ju.
Ja jo det vet jag ju som alla andra djur som sitter ihop så kan det ju bli bråk,den sista kommentaren var lite skoj bakom
vet inte ens om det blir just robbar som flyttar in där eller vad det blir egentligen.
Jag har 6 robbetjejer som bor tillsammans i ett 90x43 akvarium. De fungerar utmärkt ihop o sover i princip alltid tillsammans i en liten robbehög.
Mycket inredning är a och o skulle jag säga, många ställen att undersöka och sova i så att det inte blir något bråk, ommöblering görs runt en gång i veckan. Färskmat serveras på minst 2-3 ställen för Att undvika bråk.
Robbar e fantastiskt roliga, men som Ulrika säger så gäller det att vara medveten om att man kan behöva sära på dem.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej jag köpte min robbe för 4-5veckor sen och hon i ddjurbutiken sa att man inte kan ha flera robbar tillsammans så jag trodde på det och nu har jag fått reda på att man måste ha minst två tillsammans men nu är det väll örsent elr ?

Nej, det är inte försent. Robbar är väl de lättaste att sätta ihop och jag har inte haft problem vid några ihopsättningar. Men du ska köpa en bebis (eller två) och ingen vuxen.

#10 Ja annars är det ju meningslöst att skaffa sällskap. Du kan läsa på svenska hamsterföreningens hemsida om hur man kan introducera de på ett bra sätt.
Mvh Ellenfyrkant

Hej!
Generellt är hane lungare än honor hos dvärar när de kommer up till 8 månaders ålder, en "trevligaste" i kullen samt att man redan från ca 8-10 dagas ålder vänjer dem med doften av människor. När de öppnar ögon och går omkring bör man ta i dem första gången och därefter bör de regelbundaet vara i skötarenas/uppfödarens hand.
Häslningar
HelenaG

Glömde svaret på antal, en syskongrupp på 4-8 st funkar i den storlekten på akvarium.
Men helst bör de vara 4-6 st.
Hälsningar
HelenaG