Hamsterbebisar skorv?
Hej alla!
Behöver tips.
Tog en hamsterunge den 14 juni, hon var då 2 månader (8veckor) .. 19 dagar senare hittade jag 5 hamsterungar i buren. Blev otroligt paff.
Nu är ungarna ca en vecka vad jag kan se av bilder på nätet.
Det jag funderar över är kan de ha skorv? Ska man göra något åt det?
Eller vad är det de har fått? Är de sjuka?
Men oj! Hur ser mamman ut? Lika skorvig hon också? Kan du se om det finns ohyra på dem, om det är nåt som kryper?
// Sofia
Mamman har fått lite uppe på nosen bara. Antar det kanske är för att hon gjort rent bebisarna?
Ingen ohyra/inget som kryper på dem

Har aldrig sett sådant på hamsterbebisar tidigare.
Är du medlem på SHF:s forum? Annars kan jag vidarebefodra frågan dit då det finns många duktiga uppfödare där.
Själv har jag tyvärr ingen aning om varför det uppkommit.
Gör gärna det. Är inte medlem.
Och inga "rashamstrar" .. antar att hon fått bebisarna med nån av sina bröder.
Vill gärna veta vad jag ska göra med dem …

Har lagt in det på SHF nu.
Har du tagit kontakt med djuraffären och sagt vilken otroligt dålig koll de har på sina hamstrar?
Tur att din tjej klarade sig!

Det viktigaste nu är att du ger din hona massor med näringsrik mat. I och med att hon växer själv så behöver hon ju egentligen all energi till sig själv och nu ska hon ta hand om bebisar också.
Kan ju vara näringsbrist som är boven i dramat.
Tips på extra bra mat?
Köpte henne privat, så jag har ingen direkt att klaga till.
Mer som sällskap, men hade ingen aning om att hon var gravid. De hade dem ändå i separata burar honor och hanar, men de måste ha sett fel på någon …
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
OT: 19 dagar senare kom kullen? Hur kunde då hon parats i djuraffären? :S
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

#9 Det missade jag helt att det stod.
En hona är dräktig i 16 dagar.
#10 Precis! Har aldrig hört en hona som gått 3 dagar längre..
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Hon kanske hittade dem tre dagar efter födseln?
En orsak varför jag alltid skiljer syskonen åt när de är 4 veckor gamla! Dvs Hanar i en Bur och honor i en annan!
Synd att den privata uppfödaren missat sig eller så har denne inte brydd sig alls att sära på honor och hanar. En annan orsak kan vara helt änkelt att denne inte har tillrekligt med kunskap om avel och skulle därför inte borda avla innan hon/han läst på sig ordentligt om aveln först, för att unvika sådana här olyckor.
Varför de ser ut som de gör har inte heller jag någon aning om. Skulle bra vilja veta det jag med,varför de ser ut som de gör.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Bebisarna måste varit 3 dagar då jag hittade dem, efter bilder jag sett på nätet. De låg inne i ett trähus och gjorde inte ett väsen av sig.
När jag skulle städa buren hittade jag dem, å fick mig världens chock.
Tack för mattipsen, har redan börjat ge henne Barnmat sedan en tid tillbaka och grönsaker har hon fått hela tiden ….
Jag själv har ju redan läst på fast jag inte är insatt. Så jag är redo att dela på dem så fort jag bara kan, och har redan två extra burar. Förstår inte hur hon kunde bli gravid =( Tråkigt verkligen. Men inget som går att göra något åt nu, utan jag måste ju ta hand om dessa fem små så gott jag kan.
Hon måste blivit gravid precis när hon lämnade förra ägaren. För när jag hittade dem tyckte jag de såg ut som 3 dagar enligt sidor jag sett. Så de är idag 8 dagar. Kan det stämma med bilden? De har börjat röra sig runt lite …
Jag vill gärna oxå veta varför och vad jag ska göra åt det. De såg inte ut så för två dagar sedan.

Det är ingen på SHF:s forum heller som vet vad det är. De råder dig att söka veterinär. Jag har aldrig sett det under alla år som uppfödare heller.
Det ser ut som skorv, som äldre hamstrar kan få. Men det hör ju inte direkt hemma på bebisar.
Men kan jag hålla på och frakta runt dem nu redan?
Ring vetrerinären och hör om den skulle ha möjlighet att komma hem till dig ifall det känns osäkert att flytta dom, hålller tummarna för att allt ska gå bra 
Kontaktar en gammal kompis som kan mycket, å hennes mor och morbror är vetrinärerna i "byn" =) Så vi får se vad de säger. Skickar med samma bild =)
De ser mindre skroviga ut idag dock ..
Ungefär så såg en av mina hanar här hemma ut (vid skinnet), jag började smörja han med aloe vera och ge han vete groddar + ger han vete grodd olja ibland, han blev betydligt bättre (men är tvungen att fortsätta ge han det). Min hane hade även så torr hud att den började blöda och spricka på vissa ställen. Det blev på hanen efter föra sommaran då det var väldigt varmt, och han inte drack mycket (började dock bara med torra öron på honom, som han hade rätt länge). Så gissar på att min hane blev uttorkad, sen hände det något med hans hud.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag har fraktat hona med ungar till veterinären, det funkade utmärkt, men det krävs såklart försiktighet, sen är det såklart en fördel att honan litar på dig, lycka till!

Kolla bara upp så att veterinärerna är kunniga på små gnagare innan du fraktar med dig hela högen. Man vill ju inte frakta dom i onödan sas. :)
// Nathalie
Jag får se vad de svarar.
Det har ju varit vääääldigt varmt här .. de kanske är uttorkade .. får försöka hjälpa henne så gott jag kan med de små.
Gav dem fuktade havregryn idag.. ska köpa hem vetegroddar..

Försök ge mamman mycket vattniga grönsaker; typ gurka, kokta kalla grönsaker typ broccoli, morötter m.m. Det borde ju även ungarna snart kunna äta, om inte annat kanske dom kan suga i sig lite vatten från grönsakerna. :)
// Nathalie
Jag har faktist funderat på detta under dagen och tänkte på att de kanske kunde vara uttorkade, haha, sen ser jag att nån annan var smartare än jag.
Du kan även ge melon av olika slag, jag brukar ge vattenmelon när det är såhär varmt.
Hur har det gått?
Vad bra! Då var de nog uttorkade
Jag har heller inte sett så torra bebisar innan, men som några funderat på här innan så kan de ju ha varit någon form av uttorkning/vitaminbrist eller liknande.
Det verkar ju iaf ge med sig så fortsätt bara att ge dem bra med mat s blir de nog bara bättre och bättre 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
''Snor'' tråden lite, ska ärtorna/broccolin/pastan man ger sina hamstrar kokta?
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
ärtor och broccoli kan vara rå/färsk. pastan bör såklart kokas :)
denna tråd är för övrig ganska gammal.
// Sofia
Mitt fel, jag hakade på tråden utan att kolla datum! Det har ju aaaldrig hänt förut ;) Nåväl, den är puttad nu vilket som hihi
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Kan meddela att de repade sig, så de var nog uttorkade.
Och att vi nu inte har några hamstrar alls. Skänkte bort alla.
har du inga bilder på när dom är äldre? :) Skulle gärna vilja se hur dom blev <3
#35 jag med . jag vill också se dem hur de är nu :D
Tolkar inlägg 34 som att hon inte har kvar några hamstrar och då förmodligen inga bilder på dem nu heller. Men de verkar ha blivit helt okej i slutändan så det var ju härligt iaf!
_