Hur ofta?
Är lite nyfiken på hur ofta ni fyller på torrfoder (fröblandningen) till era hamstrar?
Jag fyller på varje kväll och varje gång jag städar burar så inser jag hur otrligt mycket mat jag slänger som de har hamstrat undan. De äter ju det godaste först.

Jag fyller på en gång om dagen, två gånger när jag har bebisar. Javisst inser man vid varje städning hur mycket som slängs :P .. På skolan jag gick på (djurvård) "blåste" man fröerna. Man hällde allt i en hink & gick ut & hällde innehållet i en annan hink upprepade gånger & de tomma fröerna blåste bort.. Jag insåg dock väldigt fort att detta inte är ok, visst man sparar men hamstrarna väljer även bort de dåliga fröerna ^^
Brukar bli varje/varannan dag beroende på hur mycket det finns kvar i deras skålar ;). Men sen är deras hus oftast fulla med mat :P så igentligen känns det onödigt när det finns massa mat som dom inte ätit upp. Men känns alltid säkrast att fylla på ändå.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Här blir det varannan dag :) Och då fyller jag på mycket xP
Varje kväll. Man lär sig efter ett tag vilka som gömmer undan mycket, och vilka som gömmer undan mindre. Sen tar det ju inte lång tid att snegla i sov-hålan när skruttarna är ute å lattjar ^^
Men att de äter upp det godaste först kommer man nog aldrig ifrån tyvärr.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Varje - varannan dag ungefär. Men som du säger, man slänger fruktansvärt mycket mat :P Men de har ju också en tendens att välja bort det som inte är gott. Har en tjej här hemma som brukar protestera ibland genom att bajsa i matskålen, alternativt bära all "äcklig" mat till toaskålen ;P
// Sofia
Var tredje dag brukar det bli. Mina var riktigt kräsna i början och åt bara det godaste eftersom de förstod att om man väntar lite får man ny mat och då det godaste, så jag slutade med detta så att de äter allt och inte bara lite. Brukar bli var tredje dag, men då fyller jag den full. Ibland dröjer det upp till 4 dagar innan jag fyller på igen.

Verkar som om de flesta gör som jag, fyller på och slänger helt enkelt.
Bortskämda små odjur vi har allihopa.
Varje till varannan dag berond epå hur mycket som ätits upp o så.
Har inte matskålar till mina utan jag sprider ut det i ströt.
Ligger det mycket mat kvar eller i boet väntar jag tills det mesta av det är uppätet innan jag fyller på, men ser till att de alltid har mat i buren. Tex är det vissa bitar de totalvägrar o äta är det bara sånna kvar fyller jag naturligvis på.
men de får mycket tilläggsmat dagligen
Varannan dag eller när jag har städat. Vill inte ge för ofta för då blir det som du säger bara de goda bitarna som försvinner.
// Pabblo
Oj bara jag som fyller på om jag ser att det är nästan tomt, då vet jag oxå att de har mat i sitt bo, byter såklart varje vecka när jag städar och då tömmer jag ut allt och ger nytt.
Mina äter ju väldigt mycket grönt varje kväll oxå.
En liten "dutt" varje kväll + tömmer skålen helt varje vecka. Men det svider i "snål hjärtat" all mat som är helt orörd, hittar dessutom knappt ngt i boet, alltså av torrfodret, färskmaten som han får dagligen, den slinker gärna ner, antingen i magen eller i huset. Men verkar inte som om torris är spec. gott, har ändå provat flera olika sorter med samma resultat.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Fyller på varje eller varannan kväll, beroende på hur pass mycket mat det är kvar i skålarna.
Jag fyller på med en näve varranan kväll ungefär. Och sen kanske var 4:e dag kastar jag ut det som inte blir uppätet osv.
Varje-varannan dag fyller jag på.
Säger som flera andra… Var till varannan dag. Våra juveler får också ngn form av färskfoder varje dag. Det gamla tas bort innan nytt ges…

Vilken bra tråd, detta undrade jag också över 
Men när tar ni bort skålen/tallriken med färsk mat?
#16 Jag brukar ställa in den på kvällen när han är vaken, sedan plockar jag ut den nå när jag passerar under dagen, för när han väl gått o lagt sig vid 4 på morgonen då har han tagit allt av intresse från skålen.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#16 Brukar bli under dagen/morgonen efter, för brukar ge dom Färskmat på kvällen/natten.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag tycker också det är lite synd att man slänger så mycket mat
För i början så åt mina bara upp det godaste. Men jag började fylla på en/två dagar senare. Så dom har iaf börjat äta upp det mesta nu ^^ Och så får de ibland bara grönt som majs, gurka, morötter m.m :)
#16 jag ger mina färskt varje dag, men det brukar jag oftast bara ge i den mängd jag vet att de äter upp på en gång så det inte blir liggandes :)
Är det inte super kletigt så lägger jag ut det lite sporadiskt i buren utan skål. Är det gröt eller välling eller liknande, så lägger jag det i deras vanliga skål och så tar jag bort det dagen efter.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Slänger ni bort orörd torrfoder? jag fyller alltingen på eller så kastar jag ner de som är i kvar i spånet och rör om lite.. brukar för det mesta vara borta sedan förutom de där gula sakerna som ingen av dem tycker om;P
// Pabblo
Jag fyller på oftast varje kväll med torrfoder, ibland varannan om det är nån av alla hamstrar som har mycket mat kvar. Sen så får de allt som oftast färsk mat varje kväll (nån gång hoppar jag över
) och det som blivit kvar av det brukar jag ta ut morgonen efter.
Och när jag fyller på torrfoder brukar jag hälla ut det som var kvar i skålen i buren bland spånet, det brukar de tycka är kul att leta efter 
Varannan dag
Mina hamstrar får mat 2 gånger i veckan, alltså torrfoder.
Jag har stora matskålar 2,5dl och det är ju dvärgar jag har.
Dem med ungar eller där det går åt mer mat får oftare.
Lotta
Har nu börjat ge varje dag ungefär en tesked. Det räcker ett helt dygn, och ger man de lite hela tiden istället för väldigt mycket några få gånger så äter de upp allt och får i sig allt som behövs också :)

Här har ni hittat en gammal tråd.
Jag fyller på när matskålen inte är full. (matskålen med torrfoder är ganska liten) men jag behöver nästan aldrig slänga någon mat för att min lilla tjej här hemma äter upp allt (nästan allt) hon hamstrar ;P
MVH Wilma
1-2gånger i veckan. Finns ju hur mycket mat som helst i buren o mest maskrosbladen som försvinner först. Min lilla Bumbi har ingen mat i boet alls. Allt ligger i ett hörn eller där jag lagt det så det syns ju direkt hur mycket som är kvar..
Ska man byta torrfodret några gånger i veckan?!
Jag har låtit det stå i 2 veckor och väntar tills dom äter upp allt och sedan fyller jag på det igen….
(Dvs nötter, frön, proteinkulor och cornflakes)
#32 Det är inte fel att göra så heller :).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Aha okej, bra :P
Matskålen fyller jag på när den börjar se utplockad ut. Fast jag brukar strö ut lite fröblandningen direkt i buren varje kväll så han också får gå runt och plocka lite. Så varje dag, och jo det slängs mycket men kanske inte så farligt när man har 1-2 hamster/rar.