Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1696 ggr
mjuhm
0

Fet dvärgis.

Vill nu börja med nån slags diet till min dvärgis Dante.
När jag köpte honom var han normalstor & vägde 50g. Nu väger han nästan 70g (mellan 65 & 69g) och är lika stor som min handflata. Han har inte växt, utan har blivit fetare.

Jag har blandat eget som innehåller:
Vita kraft för robbar som innehåller torkat gräs/blad, frön, nötter mm. och snålt på fetter.
Müsli med vete, havregryn & osötade flingor.
Sen hamster torrfoder (ser ut som vanlig kattfoder) som hjälper till att hålla pälsen glansig och slät samt ger tillskott av vitaminer.

**Sen vad jag ger honom som grönsaker/proteiner: 
**Gräs eller blad eller grönsaker. Sällan frukt, har hänt att dem fått äpple, & jordgubbe har dem fått en gång. Även torkade nässlor har dem fått.

Han har fått ungefär en tesked Barnmat några gånger i veckan, har även blandat omelett med Barnmat och lagt i grönsaker och så. Sen har han fått köttfärs (rå), yoghurt, pasta (spagetti), K-special flingorna, hårdbröd. Även groddar har han fått men det var inget som uppskattades.

Har ingen bild på hur han ser ut, men han är fet.
Och jag känner mig som en dålig hamsterägare när jag ser att mina två honor är alldeles för magra & att hanen är alldeles för fet. Och så mesig som jag är gällande djur, mår jag bara dåligare om jag ger dem mindre mat Skäms. Jag ger dem exakt samma mat alla tre men det är bara han som går upp.

Förvånar mig inte om jag råkat glömma att skriva nånting så glömsk som jag är, men kan nån ge tips på vad jag bör minska med eller kanske börja med?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni ser honom i denna bild, han är mycket, MYCKET tjockare nu än va han var då.

[Doario]
0

Kan det vara så att en hane blir lätt fetare än honor? Eller?

Charlie2006
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle slutat att ge Barnmat, pasta och bröd. Grönsaker, kött och ägggula (om han får det) tycker jag han kan få lika mycket som han brukar.

Tycker även du kan sluta med flingor, då dvärgar ju drabas enklare av diabetes. Desamma med solrosfrön om han får det.

Sen är det väl mera motion som gäller, har han Hjul?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Geishas
0

Har du testat honom för diabetes? Dessa hamstrar växer snabbt eller krymper väldigt snabbt.

mjuhm
0

#3 Flingorna är HELT osötade. Och det är bara min ena hona som får solrosfrön & det är som tillskott.
&japp, han har ett Hjul, men använder det inte. Han får komma ut 2 timmar om dagen och springa, men än så länge har jag ingen hage  åt hamstrarna då jag inte hunnit bygga en.

#4 Han kan inte ha fått diabetes så lätt när jag endast gett dem jordgubbe en gång & banan har han säkert fått två gånger, i små mängder.

mjuhm
0

#4 Dessutom ifall han skulle fått diabetes skulle han druckit väldigt mkt, & han dricker mkt sällan.Glad

mjuhm
0

#5 äpple menar jag, inte banan..

mocchino
0

Jag har själv en hane som är lite smäll fet! :P Och jag är som du, jag har svårt att ge dom andra massa gott och inte ge honom och hans bror. Det jobbiga är ju att hans bror är inte alls lika tjock.

Jag satte in ett Hjul till dom men det är bara den smalare brodern som har har gått ner. Han är i normalvikt men han blir ju smalis brevid tjockis brorsan. :P

Jag försöker att bara ge dom blandningen, funderar på att kanske vara lite taskig och slänga ner lite rått och mus pellets till dom och se om det kanske hjälper. Vet att nån försökte med det tidigare, har dock för mig att hamstern fortsatte att vara fet men det är ju värt ett försök iaf! ;)

Men så sent som idag så var jag in och gav barngröt till hela gänget och hade inte tänkt ge brorsorna nått men lilla tjockis stod ju vid gallret och verkligen tiggde så då kunde jag ju inte annat än att ge dom en liten droppe iaf, hade hoppats att smalis skulle få sig den största smakbiten men tjockisen tog bullpappret med gröten på och sprang iväg med den! Haha! :P

Men det är väl bara att försöka vara hård och tänka att man gör ju det för deras bästa. Och som med människor som bantar så säger dom ju att lördagsgodis nångång i bland skadar ju inte men inte lördagsgodis varje dag i veckan. ;)

Man får hårddra det och tänka på vad är viktigast; att dom lever länge och är friska eller att dom får massa gottigott och dör i förtid?

// Nathalie

mjuhm
0

#8 Ja, jag ska nog försöka vara hård mot Dante nu ett tag framöver, & tror nu att det blir lite lättare för mig då Dante bor själv (tanken är att han ska paras & få ett antal hanar insatta hos han). Glad

Geishas
0

Han kan inte ha fått diabetes så lätt när jag endast gett dem jordgubbe en gång & banan har han säkert fått två gånger, i små mängder.

Visst kan han fått diabetes ändå, det är ngt som utvecklas oavsett om man ger sockerrika produkter eller inte.
Jag skulle iaf testa med en urinsticka om jag vore du, du har ju dessutom planerat att avla på honom då bör du testa honom oavsett.

mjuhm
0

#10 Ska nog göra det.