Icke-erfarenägare av 2 dvärghamstrar, tips behövs!
Hejsan. Jag har till slut (efter 19 år) fått ett eget husdjur och är nu ägare av två roliga dvärghamstrar. Dessa två, inklusive Bur, är köpta från en ZOO-affär.
Båda är två systrar av sapphire (tror den ena är lite mörkare och har svarta ränder).
Eftersom jag inte är någon erfaren ägare så behöver jag lite tips angående;
Kost - Maten jag har är köpt från affären (eller aa, fått det med burpaketet) och det är något-slags torrtfoder av frön och liknande grejer. Efter två nätter har jag nu sett att dom gillar att gräva i matskålen (som är lite djup och hög, så dom sitter på skålen/maten å äter) och äter det "dom gillar". Resten ligger utspritt på våningen. Tips behövs för att dra ner på grävandet i skålen!
Buren - Jag har 3 våningar. Längst ner finns en toarulle, Hjul (av plast ^_^) och någon slags "skål" med Sand i.
Mitten raden är mat + vatten förrådet. Där finns allt gott och längst upp är huset.
Dom har förstått nu efter 2 dygn, hur buren funkar och är nöjda (så som jag har förstått). Men dom har en tendens att gräva sig runt skålen med sanden i och gömma sig ibland bakom (eftersom den är vid en kant). Nu har jag gjort så att dom inte kan gräva bakom den längre men såg nyss att den ena började gräva framför den efter att ha letat efter någon öppning. Tips behövs!
Jag har just nu en vattenskål, dock har jag också en flaska och vet inte när jag borde använda flaskan istället för vattenskålen. Tips behövs!
Det som bekymrar mig MEST är det jäkla hjulet. På nätterna då dom blir aktiva och gillar att motionera så låter det som in i *******! Jag måste då ta hela buren från rummet å lägga in det i köket för att minska ljudet så att alla kan sova! Hjulet är gjort av plast och är "fast" på buren. Den funkar extremt bra men låter som sagt jättemycket. Tips om att byta Hjul och fixa något bättre eller låta det vara?
Och som jag har sagt så lägger jag buren i köket för att minska ljudet, undrar om dom inte blir rädda för lite "miljöförändring"? Dom ser som sagt nöjda ut.
Det som jag MÅSTE få ett svar på är hamsterluddet. Jag fick med det i buren och har använt det utan några problem. Dom verkar trivas i det och gosar eller använder det som täcke. DOCK har ja läst att många förbjuder detta och använder hushålls/toapapper istället. Jag försökte lägga toapapper i huset men då ville dom bara gräva under pappret och ibland bita/äta det. Försökte med en handduk, samma sak hände där. Tips!!! :)
Hoppas jag får lite svar hit å dit och kan bli en bättre ägare! Tack!
fröblandningarna kan man köpa färdiga i affären, som du gjort och det ska vara tillgängligt hela tiden.sen kam man ge tillskott varje/varannan dag. tex gurka,tomat,sallad ,bladspenat,äpple och sånt. ^^
hamstrar gillar att sandbada, det är som deras "toalett". man brukar byta sanden varje/varannan dag.
hamstervadd har jag aldrig till mina hamstrar eftersom det har hänt så många olycket med det.jag har alltid hushållspapper som bomaterial.
jag har alla hamsterburar i mitt sovrum. på nätter låter hjulet och dom gräver och sånt . brukar ta dom hamstrarna som låter mest in till köket och det verkar inte vara något problem för dom :) hoppas du fick lite hjälp av den här texten.
Ta bort hamstervadden, oavsett om dom trivs eller inte.
Använd rivet papper istället, funkar på samma sätt & dem trivs med det oxå!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Ah! Tack så mycket för hjälpen, tog bort hamstervaddet och la till en liten bit av toapappret!
Tack!