Vill läsa på...
Hej!
Jag har i flera år velat ha en hamster (vilket får vänta tills jag har eget boende, men hoppas jag har det snart). Så jag tänkte att det kan vara bra att läsa på lite innan.
Just nu funderar jag mest på det där med en eller flera hamstrar. På en veterinärsida stod det att det helst ska vara en och en då de är våldigt måna om sina revir. På ett annat forum läste jag att det var lag på minst två!? Så nu fattar jag noll. Är det skillnad i regler beroende på om det är guld eller dvärg? Vilket är vilket i så fall?
Rent spontant känns det ju som att man måste ha en väldigt stor Bur om man ska ha två för att vara human (med tanke på revir igen…).
Sedan undrar jag om det är några problem om man jobbar åtta timmar om dagen men sedan pysslar om dem mycket när man är hemma? Eller om man säger så här, vad anser ni är absolut minimum sällskapstid för att en hamster ändå ska må bra? (Inte sagt att jag ska lägga så lite tid som möjligt på den, of course!)
Tack på förhand!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dvärgar ska vara två och två eller i flock, förutom kinesiska dvärghamstrar, då dom oftast inte funkar med andra. Guldhamstrar måste vara ensamma efter 8 veckors ålder. Då det är stor sanorlekhet att dom skadar eller tillomed dödar varandra.
Beror nog på hamstern, har hamstrar här hemma som nöjer sig med att komma ut en liten stund, medans andra vill vara ute 2-3 timmar och springa av sig. Men om du bara ska ha en så skulle jag haft ute den ellerfall några timmar på kvällen, om du då har tid. När du jobbar (om du inte jobbar natt då) så kommer den sova. Men kel tiden behöver inte vara så länge, viktigare att dom får komma ut och springa.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

En av de fina grejerna med hamster tycker jag är att man behöver faktiskt inte binda upp så mycket av sin egen tid varje dag. Man kan pyssla med den i timmar om man vill, men det funkar faktiskt bra även att låta den vara ute i ett rum med grejer att utforska, eller i en lekhage medan man själv gör annat, bara man är hemma så man kan släppa ut och ta in den.
Så man kan liksom aktivera hamstern samtidigt som man pluggar, eller samtidigt som man tvättar, utan problem. =)
Bilden visar min Fiona när hon är ute i rasthagen.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hamstrar är underbara på det sättet att man inte blir så bunden. Att jobba i åtta timmar och sedan komma hem och ta hand om sin hamster fungerar finfint, hade man haft hund så hade det inte fungerat. De är jättelättskötta och samtidigt trevligt sällskap.

Det är som tidigare nämnt lag att hålla dvärghamstrar i par om inte goda skäl finns t.ex. att den ogillar andra hamstrar. Guldhamstrar är det lag på att de ska bo ensamma efter 8 veckors ålder som #1 nämnt. Dvärghamstrar som bor två behöver inga enorma ytor, även om de är två är de samtidigt en hel del mindre än en guldhamster men ju större desto bättre! Och miniburar äör inte okej, det minskar verklligen risken för dem att komma överens, de behöver kunna välja om de vill vara tillsammans eller vila/leka/äta lite på egen hand.
Viktigt att tänka på om man väljer dväörgar, vilket många gör misstag i äör att ha i påtanke att de kan komma att bråka när som helst även i vuxen ålder så man bör vara beredd på att sitta med 2 burar med en dvärg i varje. Är man inte beredd på det eller har den möjligheten är guld ett bättre alternativ.
Mvh Ellenfyrkant

Kan tillägga att heltidsjobbet inte skapar några som helst pronblm såvida du har tid för hamstern de timmar du ör hemma
Mvh Ellenfyrkant
Ok! Tack så jätte mycket för alla bra svar! :D
Så om jag bara vill ha en så är guld att föredra men det går bra med kinesisk dvärghamster också?
Hur liten är en "minibur"?
Hur stor Bur rekomenderas till en guldhamster och hur stor bör ett motionshjul vara för dem?
Vad för sjukdomar och liknande bör man tänka på och vilket är det vanligaste man stöter på? Alltså lite basic för den som är ny… ;) (Är det väldigt varierande beroende på sort kan ni börja med guld.)

#6 Japp, du har fattat rätt vad gäller ensam hamster.
Luddigt begrepp men du verkar från start ha en sund syn på utrymmen så tror du klarar av att välja en lagom Bur. :) Jag har t.ex. 2 st dvärghamstrar i en miniduna (mått 55x39 cm) och skulle inte gärna sätta dem i mindre. Som sagt, de behöver ha möjligheten att vara ifrån varandra även om de förhoppningsvis ska trivas tillsammans men risken att de börjar bråka ökar markant med en liten Bur, vilket du verkar införstådd med. En verkligt liten Bur är t.ex. habitrails burar. Googla på habitrail så ska du få se på smått! Och dessa är sorgligt nog hyfsat vanliga på marknaden. Men inte heller de mindre gallerburarna är att föredra.
Mvh Ellenfyrkant
Oj. Två saker jag reagerade på var (som jag också hittade i en annan tråd här) var att det inte var några mått utsatta på deras hemsida för burarna. Hur ska man kunna ta ställning till vilken Bur man vill ha då liksom? Det andra var efter att jag tittat på ett youtube-klipp, att de verkade inte ha alltför många lufthål i rören osv. Blir det inte jobbigt för dem att andas då om man gör långa vindlande tunnelgångar?
När vi ändå är inne på det där med rör så undrar jag vad ni här inne tycker om det? Jag tycker det ser ganska trevligt ut med några få rör som kanske går runt buren. Har de någon funktion och vad verkar era små kompisar tycka om det?
Påminner om frågan om sjukdomar! Om ni inte orkar skriva själva så gärna hänvisningar till bra hemsidor som tar upp sådant. Hittar mest om grundutrustning när jag söker tycker jag…

Googla hamster sjukdomar? :) Jag har rör i alla mina hamsterburar, av olika slag. Några har de där dyra plaströren som går att sätta ihop hur långt som helst (med lufthål dock). De andra har pringelsrör, toarullar och så. :) Det är olika hur mycket olika hamstrar uppskattar det men mina yngsta använder rören mycket och gör gärna bo i dem. Därför bör man se till att ha rören lätttillgängliga, då de ofta behövs städas ett par gånger i veckan från kiss.
Mvh Ellenfyrkant
Jag googlar och läser atriklarna här på forumet så jag ska nog hitta vad jag vill veta. ;)
Ok. Så de bygger bo där också! Kul att veta. :D
Jo jag tänkte… När jag var inne i stan idag så sa han i djuraffären att om man har för stort Hjul så kanske inte hamstern orkar dra runt det. Stämmer det?
Och bör en boll ha minst samma diameter som ett Hjul. Alltså minst tjugo cm i deameter om det är gulhamster vi pratar om? Och kan det också bli för tungt att dra runt?
Jo, och behöver de kalkstenar eller vitaminstenar elelr är det bara för att djuraffärerna ska tjäna extra pengar?

#11 Det beror på hur lättsnurrat hjulet är, men ett Hjul på typ 30 cm skulle jag bli mäkta förvånad om inte en guld orkade dra runt. Köper man ett 30 cm åt en dvärg bör man nog "prov-snurra" så det är hyfsat lättsnurrat och inte går trögt. Men 20 cm klarar både guld och dvärg Utan problem!
Absolut inga sorts stenar. Med rätt baskost behövs inga tillskott. Det gör mer skada än nytta hos hamstern (och många andra gnagare) tyvärr.
Mvh Ellenfyrkant
Ok. Vad bra då vet jag. :D
Ja, vet att det är liknande med andra djur.
Ännu en fråga. Vad tycker ni om denna buren egentligen? Alltså ni får scrolla ner för det är GD Molli för 470kr jag menar. Fanns på arken zoo. Men ville höra era åsikter först.
Min första tanke var om hamstern verkligen får tillräckligt med luft? Försäljaren sa ja och att fördelen var att djuret inte hamnar i drag vilket den lätt kan göra. Det är lufthål till höger också men det är liksom ett eget litet rum i taket. Fråga gärna om ni undrar mer om utseendet då man inte kan förstora bilden. :/
Mitt val står nog nämligen mellan den och en 70x40 duna från ferplast.

#14 Jag tycker mest den ser konstig ut, massa detaljer som kanske har någon finess men jag själv hade valt en enkel duna istället.
Mvh Ellenfyrkant
Ok. Ja tyckte det kändes inte riktigt bra. Kan man lägga till en planhalva till en duna som inte har någon från början? Och var kan man skaffa en sådan i så fall?
#13 Vi har en boll till råtta (minns inte om den är den är 25 eller 28 cm) till våran guldhamster. Han har inga som helst problem att springa i det. Om en dvärg skulle orka törs jag inte uttala mig om men som sagt för våran guld är det inga problem :)
Ok. Tack för ditt svar! :D
Rekomenderar akvarium eller terrarium till hamster, har aldrig varit så nöjd med Bur som nu med akvarium!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ok. Kanke skaffar det längre fram men som mitt liv ser ut just nu så skulle ett akvarium vara alldeles för bökigt. ;) Men jag uppskattar din åsikt!
Nu när jag äntligen frågat pappa vad han tror om att skaffa hamster så var hans enda invändning att en hamster luktar jättemycket. Gör dom verkligen det eller var det hans nödlösning till svar?? ;P

#21 Nej, hamstrar luktar inte.

Alla levande varelser har ju någon lukt. Men hamster är absolut inget djur som stinker eller luktar starkt. Om man städar ca 1 gång i veckan är det näst intill luktfritt. Att det luktar i djuraffärer eller så är en annan sak. Där finns ofta råttor, möss etc. som luktar betydligt mer, många hamstrar i samma rum luktar också. Men jag har 5 hamstrar i mitt eget sovrum och visst känner jag på lukten när det behövs städas. Men Voila så är det borta lika fort. Så det är absolut ingen ihärdig lukt.
Mvh Ellenfyrkant
Ok. Tack för era svar! Tyckte inte heller det borde lukta. Klart att det luktar i buren efter ett tag! Gör det ju på egna toan med om man inte städar. ;-)
Om du vill ge din hamster ett sov ställe så kan du ta en soka och knyt där man stopar in foten sen kliper du ett hål i hälen och fyller sokan med bomul så är det klart men akta så inte hamstern fasnar så det får inte vara en strumpa 
#25 Detdär är verkligen inget att rekomendera! Hamstervadd/bomull kan vara direkt livsfarligt för en hamster, de kan kvävas ifall de försöker hamstra det i kindpåsarna, eller så fastnar t.ex en fot och blodtillförseln stoppas vilket betyder att foten dör, och därav behöver amputeras. Tuggar/äter hamstern dessutom på sockan kan det gå illa ifall den sväljer det - trådar i tarmar och mage kan vara livshotande.
#26 Har gort helt säker tängte på det innan jag gede henne den hitade tipset på en hamster sida typ som dena att man kunde göra det men tur att det inte har hänt nåt än jag håller koll på henne i bland tack för att du sa att det kunde vara falit 

#16 Det finns på vissa internetsidor att beställa. Annars borde du kunna be din lokala djuraffär att beställa hem hyllplan för dunan.
#27 Det är tyvärr många hamstrar som dött av hamstervadd så det är dumt att riskera. :/
Mvh Ellenfyrkant
#28 ok. Tack. Kan du adresserna till någon/några sidor?
Hon dör av ålder snart …

#29 Jag kan ingen i huvudet men vet att jag "sprungit på det" på internet, kan finnas på grandprix. Annars kan du ju googla.
Mvh Ellenfyrkant