samla låda?
Hejsan jag undrar ifall man kan ha den största samla lådan från ikea till en guldhamster?
vad behöver jag för inredning i den då?
Ja det kan man ^^
Du ska väl ha den vanliga hamsterbursinredningen som man har i en vanlig Bur.
#2 Okej men aa jag vet men aså ska man ha Hjul till guldhamstrar? o ska man ha hamstervadd?(det ja e osäker på)
Ja, den stora Samla lådan på 130l går bra till guldhamstrar :)
Inredning: Hus, Hjul, matskål, toalätt, sandbad. Sen kan man ju lägga in lite roligt som äggkartonger, trästegar osv.
Jag kan säga såhär att när jag hade en Samla låda till min hamster Toisette så verkade hon lite stressad i Samla lådan. Men för Tutte har det gått bra att bo i Samla låda, kanske kan bero på att nu hade jag rätt mycket grejer och krypin i samla lådan och dessutom ett lock som jag gjorde. När jag hade Toisette i Samla lådan så hade jag rätt lite inredning och det är möjligt att hon då tyckte att lådan blev för "öppen", Hamstrar gillar inte öppna ytor eftersom det är bytesdjur. Sen vill de ju också ha grejer att göra :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Hjul till guldhamster bör vara minst 20 cm i diameter. Hamstervadd är livsfarligt, de kan fastna i det eller kvävas. Så skippa det och ge rivet toapapper istället! 
Mvh Ellenfyrkant
#5 okej .. jag har aldrig fattat det där me 20 cm i diameter?

#6 Om du lägger hjulet ner och mäter med måttband tvärsöver så får du hjulets diameter. Alltså ska hjulet vara minst 20cm rakt över.
#7 Jaha, nu fattar jag tack!
Jag har ikeas största SAMLA-låda till alla mina hamstrar. De trivs bra i dem och jag tycker att det är en bra storlek också. Fast lite större hade ju heller inte skadat
. Men jag tycker det är jätte bra låder att ha som Bur, har inte vart med om att de gnagt sig ut den på något vis.
Mvh Alicia.
#9 hur många hamstrar har du? är det dvärg i den eller guld? :D
#10 Tre underbara guldhamstrar! Min hane trivs jätte bra i buren och min pensionär också. Men lilltjejen kan ibland bli lite rastlös. Satte då ner en sylthink fylld med massa Sand till henne eftersom hon älskar att gräva. Så hon trivs bra nu med sin jätte sandlåda :)
Mvh Alicia.
Najjs men kan man ha fler än 1 guldhamster? jag har hört att dom gillar att bo ensama`?
Nej guldhamstrar ska bo ensamma :) Det är lag på att efter 8 veckors ålder så ska de bo ensamma. Annars kan de slåss riktigt kraftigt så de får blodiga sår, de kan rentav dö faktiskt.
Den enda mina guldhamstrar gillar att umgås med är människor. Hundar är inget populärt. Det var bara min förra hamster Beauty som älskade hundar
.
Mvh Alicia.
#13 jaha såå dina gulhamstrar är under 8 veckors ålder? eller du har ju dom tsm?
Haha nej jag har 3 samla lådor, så alla får en varsin ;)
Mvh Alicia.
#15 jahaaa:P trodde dom var tsm!:D
#16 Det är mot lagen att ha dem tillsammans.

#17… Efter 8 veckors ålder
Mvh Ellenfyrkant
#18 Ja, men jag ville bara få det sagt.
Jag har den största av alla samla-lådor till en av mina hampisar, Dust. Han älskar den! :')
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#20 men som minsta lagliga burmåttet till en guldiis hur stort ska det vara?
#21 Bottenarean ska vara minst 0,12 kvadratmeter och buren ska vara minst 20cm hög. Exempel mått: 25 x 48 x 20cm (bredd x längd x höjd). Dock är det verkligen ingen lämplig yta för en guldhamster, de vill ha större än så 
#21 Som Linda3046 skrev :)
Om du undrar mycket så kan du annars kolla på shf's sida: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allm%C3%A4nt-1920372
Där står det bla. om Bur och skötsel, Bottenmaterial osv. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jag har burar och dunor samt sammlarlådor allt mellan 46-95 cm i längden. Mina hamstrar har själv fått välja i vilken Bur,duna,låda storlek de vill bo i. Vissa av mina vill ha en stor lyxkåk andra en nett stuga och resten av dem föredrog en mindre lägenhet! Hamstrar är som oss människor alla har olika tycke och smak på hur stor boning de vill bo i,samma sak med hamstrarna! Har hamstrar som rent av blir nervös vrak i att bo i en 75-95 cm Bur. Dessa trivdes bättre i en mindre Bur mellan 46 och 60 cm.
Så att säga att alla hamstrar tris bäst i en stor Bur stämmer inte alls. Kanske de flesta men absolut inte alla.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Okej tack!:D Men ska jag ha lock på samla lådan har bestämmt mig för att köpa största
#24 det haru nog rätt i , hur gjorde du för att veta vart dom trivdes bäst?
Hände nått med mitt inlägg
Fortsättning: Hamsterhjul bör inte användas innan hamstern är vuxen (ca4-5 månader).
#25 Du skall inte ha lock på samlalådan utan du skall inhandla ett gallernet av det minsta laget! Se bild nedan.
Jag gjorde som så att jag lät de vara i en Bur i 4 timmar på var Bur. Under den tiden märker man lätt vilken de trivs bäst i. Visar de en nervös sida i den stora buren kan du testa en mindre och vise versa. Det är bara låta hamstern prova sig fram vilken storlek på buren den trivs bäst i att vara! Zugar Baby blir mycket nervös i för stor Bur samma sak gäller Baldur. Embrosia och Gos Crazy däremot trivs bäst att bo i en stor lyxvilla.
En mycket energis hamster verkar trivas bättre i en lyxvilla! Men en lugn och inte så energisk hamster bryr sig inte så mycket i om den är stor eller inte. Men som sagt det är bara att pröva sig fram vad hamstern tycker bästa att bo i.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Om man har dvärghamstrar i samla lådan den största hur många dvärgiisar får man hålla i en sådan?

#29 Då måtten är 79x57x42 (breddxdjupxhöjd) som ger en bottenarea på 0,4503 är den laglig åt 10 dvärghamstrar. Men det är enligt lag, inte rekommendationer.
Mvh Ellenfyrkant
#30 Okej, Men enligt din rekommendation hur många borde ja ha i den? hur många skulle du själv ha i den?

Ju fler dvärgar du har tillsammans desto större risk är det ju för bråk.
Ska du ha vintervita skulle jag ändå bara ha två stycken i en sådan. Ska du ha robbar skulle jag ju kunna tänka mig att ha fler.

Jag blev lite peppad av den här tråden, så igår beställde jag två 130 liters samla-lådor från IKEAs hemsida. *glad*
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#33 Ska du hem till Ulrika och fylla igen dessa SAMLA-lådor då eller? 
Mvh Alicia.

#34 Nej, dit vågar jag inte åka på ett tag, jag har alldeles för lite självkontroll för sådant. ;) Men jag hoppas på en eller två egna kullar inom den närmaste framtiden och de vill ju gärna ha lite mer av ett lyxboende. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#34 Ha, ha, ha.
De stora lådorna är faktiskt perfekta för mamma med kull.

#31 Jag utgår inte direkt ifrån några speciella "rekommendationsmått" utan jag väljer efter vad som känns sunt och ser lämpligt ut. Som Ulrika skriver är det mindre risk att de kommer överens ju mer de får "trängas". Men sedan beror det också på vilken art man väljer. Man säger att vintervita ofta trivs bättre i par än i grupp. Campbells går gärna i både par och grupp och Roborovski går allra helst i grupp. Men det är svårt att svara på, skulle troligtvis inte ha fler än 4 st där i. Men ser ingen anledning egentligen till att utnyttja stora burar till max. Anledningen till att man köper stora burar är ju ofta för att kunna ge de små mycket utrymme, men det får de ju inte om man ska ha massor av djur på ytan.
Mvh Ellenfyrkant
Har ni samla lådor som burar allså? Går de bra? FÅr dom in syre där i ? Tycker de låter väldigt litet och instängt att ha dom där i?
Om man har lock så måste man såklart sätta ett slags nät i locket. Eller så har man inte lock alls. Eller så skaffar man ett galler och sätter över
. Blir som en dunabur då.
Mvh Alicia.
Ja det kan man <3<3<3