Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1419 ggr
[winkylover]
0

Jobbigt !

Hej har världens sötaste tjej (guldis) men jag kan inte ta henne från buren med händerna (hoppar) utan måste ha en motinsboll varje gång jag ska ta henne till sitt lekrum men jag kan ha henne i händerna när jag sitter ner och har mitt täcke under så om hon hoppar blir fallet absolut inte farligt och jag kan inte ha henne i handen länge alls för då försöker hon bara bryta sig loss men om jag inte tillåter henne så kan jag få mig ett litet nafs (inte hårt alls) men det är lite jobbigt snälla hjälp

ps. hon är omkring 3 månader och motionerar henne varje dag =)

Wand
0

Kan det inte vara att hon helt enkelt är osäker för dina händer? Tänk på att du är ENORM för en liten hamster, och om hon inte i varsam takt får lära sig att dina händer inte är farliga så är det klart att hon blir rädd och "bångstyrig" om man vill uttrycka sig så.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Banankaka320
0

När jag hade en hamster så tvingade jag den att vara lugn i min hand, och sen släppte jag den. Jag började så inne i buren, kupade fast henne och då blev hon sur och försökte klämma sig ut men så fort hon slutade kämpa emot så släppte jag och hon fick vara ifred. Det hjälpte för mig :) 

Bara för att förklara mig bättre för jag får jämt skit hur dåligt jag skriver så menar jag inte att man ska klämma ihjäl hamstern till den gett upp sitt liv XD Utan min hamster kunde sitta i handen och krafsa och hålla på i en sekund, och sen en sekund var hon stilla. Precis den sekunden hon blev lugn så släppte jag henne, Hon lär sig detta:
Sitta still och lugn = frihet :D

Banankaka320
0

Senare med tiden så blev hon mer tålmodig att sitta still i handen

[winkylover]
0

Tack för hjälpen skall försöka med det =) hon har nästan inga andra brister så bara jag får bort det är hon som perfekt =)

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det tar olika lång tid tills hamstrarna vänjer sig vid hantering. Personligen så tycker jag att man gått över en gräns när hamstern känner sig tvungen att nafsa för att försöka ta sig lös. Jag tar det i hamsterns tempo, mutar med god mat, vänjer den vid att jag petar på den osv. Innan den är ok med att jag hanterar så låter jag den gå in i ett rör när jag tar den till rasthagen. När den går ur röret så håller jag min hand under så att den får gå över min hand både ut i rasthagen och in i buren igen, så vänjer den sig vid att gå på min hand och vid min lukt.

Hamstrar från zooaffär är ofta svårare att få tama fort, men även hamstrar från uppfödare kan behöva lite tid att vänja sig vid sin nya människa. Skillnaden är att för en hamster från uppfödare så handlar det bara om att vänja sig vid någon som är ny, för en zoohamster är det att vänja sig att bli hanterad över huvud taget.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

DwarfNome
0

Håller med #5

Det är inte att hon har en liten Bur som gör henne hoppig kanske? Hur stor är den? Vissa hamstrar behöver ju otroligt mycket motion för att sitta still en sekund Skrattande Min guldis har en 80x50cm:ers Bur + ett 28cm:ers Hjul men han sitter inte och gosar heller xD

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Bruden-Mbuti
0

kommer med mitt tjat nu igen om att en osäker människa utsöndrar en doft som bara djur kan känna lukten av.

så känner du dej osäker och djuret känner doften blir de också osäkra och otrygga. då kan de gå i försvar. att ta till flykt är det första. kan de inte fly då kan de bitas.

så mitt råd är hantera hamstern i början med handskar då kanske du känner dej säkrare och inte utsöndrar den skrämmande doften.

funkar det bra då börjar du hantera henne utan handskar.

prata mkt med henne så hon lär känna din röst och din närhet.

lycka till

Ellenfyrkant
0

#7 Handskar lindrar visserligen bett med förhindrar inte spridning av en doft.

Mvh Ellenfyrkant

Bruden-Mbuti
0

visst skyddar handskarna mot doften. du slappnar ju av och utsöndrar mindre av doften.

du vet att bettet inte känns lika hårt igenom handskarna och omedvetet slappnar du av och utsöndrar mindre av doften

Ellenfyrkant
0

#9 Ja det beror ju vad det är kan är rädd för, att bli biten eller hamstern ska hoppa iväg. Men lukten utsöndras ju inte bara ifrån händerna av alla ställen på kroppen.

Mvh Ellenfyrkant

Bruden-Mbuti
0

men hallå-

om du slappnar av utsöndrar du väl mindre doft över hela kroppen och då luktar mindre

eller hur.

.men skit i det nu. det viktiga är väl att de får råd och tips och kan jobba vidare med sitt djur, eller hur.

hamster_älskaren
0

Jaaaa, jag ska få en hamster idag :) :) <3 <3

Evovva
0

Ha lite godis i handen som den kan ta men försök inte lyfta den. Gör så många gånger om dagen. När den sitter still i din hand och äter kan du höja handen lite en stund och sedan sänka den igen. Fortsätt så och höj lite mer för varje gång hon sitter still.

Till slut kan du nog lyfta henne helt och hållet.

Ta det i hamstrns takt.

Ellenfyrkant
0

#11 Det är ju det jag säger. Beror på vilken del av hanteringen man är rädd för. Är det bettet man är rädd för håller jag med dig. Men om det handlar om att hamstern ska hoppa iväg så är det ju en annan rädsla. Är man rädd att hamstern ska hoppa iväg hjälper inga handskar menar jag.

Mvh Ellenfyrkant