Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1629 ggr
Ellenfyrkant
0

Ofarliga hjul

Det finns hur många olika varianter på springhjul som helst. Jag har dvärghamstrar som lever tillsammans och vill ha ett Hjul de båda kan vara i med så liten skadorisk som möjligt. Hjulet uppskattas men överanvänds absolut inte därför har jag gärna Hjul till dem, bra sätt att få utlopp för motionsbehovet då de inte är ute. Till saken, nu har jag detta Hjul och har dels kommit fram till att jag vill ha utan galler eller springor nästa gång, det har aldrig hänt något men det skulle ju kunna göra. Dvärgtassar är små så jag tänker om den ena springer när den andra fastnar, läskigt! Dessutom har den ena slagit i sig i balken som går tvärs över hjulet när en vill gå ur och den andra vill springa som en dåre. Fortfarande ingen skada skedd men det är ju onödigt när det finns bättre Hjul på marknaden i mitt fall. Är lite nyfiken på de olika trähjulen som finns på marknaden men de verkar inte vara så lättillgängliga i Sverige? Har ni några andra tips? :)

Mvh Ellenfyrkant

[mysvensk]
0

Jag har ett sådant där "säkert hjul" som jag fick med en Bur. Det är med grovt tyg ovanför gallret så det går inte att fastna i.

Du kan få köpa det för en tjuga + frakt

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Bild och mått ? :)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Kan tillägga att jag inte är intresserade av några Hjul man fäster i galler då jag vill kunna ha dem i annat än gallerburar! :P

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

Rolly hjulen finns ju. Sen finns det ju hjulhållare till den som man även kan fästa andra Hjul på som man annars fäster i gallret vilket gör att du kan ju ha hjulet vart du vill i buren. :)

Annars finns ju även dessa hjul. Dom har dessutom självhäftande tejp i botten så man kan fästa dom i burbotten. :)

Hjulhållaren/ställningen går det även att fästa andra Hjul på så som tex såna här! :)

Trähjulen har jag dock ingen större koll på. ;)

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

#4 Tack! Är du säker på att Rollys ställning går att fästa på flera Hjul ? :O För det hjulet du länkade sist har jag ju flera av. Inte favoriten dock. Har du erfarenhet av Rolly ställningen och kan svara på om det är stabil och så? Det hjulet man kunde fästa i botten ser annars stabilt och bra ut, men verkar inte finnas i större storlek?

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

#5 Japps har själv testat och visst det kan vara lite knepigt men med lite våld och vilja så går det! ;D Ställningen är ju precis som en gallerbur i baksidan med 3-4 gallerstänger baktill. Ska se om vi har nån sån inne på jobbet på lördag när jag jobbar så kan jag ta bild och visa! ;)

// Nathalie

mocchino
0

#5 Jag skulle ju rekomendera att kanske ta en bit silvertejp och fästa i botten med för att det inte ska sprigna iväg men det ska vara stabilt har dock inte testat i Bur utan bara monterat ihop.

Nej har inte sett det i större storlek heller men däremot kan man ta bort lilla hjulet och sätta fast ett sånt stort plasthjul på den ställningen också! ;) Funkar alldeles utmärkt att göra så! Fast det blir ju lite dyrare att köpa en sån ställning med Hjul än att bara köpa rolly ställningen men den är nog snäppet stabilare skulle jag kunna tänka mig. :)

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

Hm, okej. Så den kanar alltså iväg annars? Jobbigt att behöva tejpa och krångla tycker de jag har nu är bra på det sättet att de står väldigt stabilt, men vill man ha ett helt öppet på ena sidan blir det väl så; att lite av stabiliteten försvinner. Men vad sa vi nu, är rolly-ställningen stabil eller händer det att den kanar, välter etc. ?

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

#8 Ärligt talat har jag inte testat dom mer än monterat ihop på olika sätt på jobbet men vet att vissa har varit inne i affären och sagt att dom har tejpat dom i botten. Om detta är just för att dom springer iväg eller om det är en säkerhets åtgärd i förebyggande syfte är jag faktiskt inte helt hundra på.

Rolly giant har jag sett i en annan djuraffär en gång, fast då hade dom hjulet hos råttorna och det stod rätt stabilt om än lite nergånget, tror nog det kan ha legat för många råttor i på en och samma gång för hjulet var väldigt framtungt trots att det inte var några råttor i hjulet. Kom sen en liten stackare och sprang lite och då stod hjulet stilla. Men den sprang inte alls lika fort som vissa hamstrar springer ibland.

Så tyvärr kan jag inte ge dig nått bättre svar än det..

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

Okej! Tack, tror kanske jag ska försöka se mig om efter något annat alternativ trots allt. Föredrar hållbara grejjer som man istället kan byta ut mer sällan. Även om jag inte har några hamstrar tunga som råttor, haha. Det vore allt groteska dvärgar det.

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

#10 Haha! Ja dom dvärgarna skulle inte jag vilja ha! :O Hahaha!

Men är det bara till dvärgar så är det ju inga problem. :) Är mer guldar jag tror kan skena iväg dom. ;)

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

#11 Hm, ja kanske det. Saken är väl den att enledningen till att jag ser mig om efter ny modell är att jag vill ha en som känns säker. Tidigare har jag haft ensamma hamstrar men nu när de bor i par vill jag ha Hjul som känns säkrare vilket jag motiverade i inlägg #0 och om två håller på att klättra och klänga så är jag rädd att det välter eller så. :/

Mvh Ellenfyrkant

Geishas
0

Trähjulen eller tefat kan jag rekomendera med.

Tefat kan du köpa via Roslagens.

DwarfNome
0

Karlie wonderland hjulet är det enda trähjulet på marknaden som jag känner till. Grizzly säljer det. Går även att beställa på nätet.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Ellenfyrkant
0

Vad är det med trähjulen ni tycker är så bra? Skriv gärna det i "Vilket Hjul har du?" tråden! :)

#13 Tefaten är jag gansk nyfiken på, har du provat ett själv? Är det ersättningsbart med Hjul eller blir det mer en konstig leksak? Hur blir det med kroppens vridning på tefat, de går väl antingen höger eller vänstervarv lixom.. Dock bor jag inte i närheten av Roslagens så det är inget bra alternativ. Vet du någon websida där man kan kolla på dem oc ev. beställa?

Mvh Ellenfyrkant

Candela
0

Man kan ganska enkelt sy ett snyggt fodral som man trär över hjulet. Har inte min hamster här just nu (är på semester), men kan ta kort på hjulet om nån dryg vecka.

Geishas
0

Jag tycker inte att de påverkas negativt av tefaten, skulle aldrig rekomendera ngt som jag inte använt själv.

Vet dock inte om de finns att få tag i Sverige annars, köpte mina i England.

Ellenfyrkant
0

#16 Sy en snusdosa utan lock typ? :P Vore intressant med bild

Mvh Ellenfyrkant

Candela
0

Nej, inte riktigt så avancerat. ;) Mer som ett band, som man kan trä över själva springdelen på hjulet.
Jag hade redan ett sånt Hjul, med ett band som sattes fast med kardborre. Men nu sydde jag ett nytt, som jag sydde ihop i ändarna (som ett pannband). Eftersom tyget är lite elastiskt så går det att trä över hjulet, och det sitter ganska tajt och bra.

Jag sydde ett nytt eftersom jag tyckte det andra tyget var lite klumpigt. Blev en stor skarv/klump vid själva kardborren. Dessutom blev det mycket snyggare nu, med ett fint mönstrat tyg!

Ellenfyrkant
0

#19 Ah okej! Då vet jag precis vad du menar. :) Det dumma är att det också har de där "balkarna".

Mvh Ellenfyrkant

madilicious
0

Hmm själv har jag typ en boll på ställning med öppningar på båda ändarna och det är stabilt och låter inte :) dessutom är de säkert :)

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Ellenfyrkant
0

#21 Bollarna är bra, har bollar som de springer i på golvet, dock tycker jag att luftspringorna är för stora, fötter åker ut ibland. Rynkar på näsan

För övrigt kan jag tala om att jag var inne på en djuraffär i närheten idag och upptäckte att de säljer woodent wheel till min stora glädje!!!! Skrattande Dock kändes 28 cm onödigt stort åt mina dvärgar, 20 cm hade räckt. :/ Men det borde gå att be dem beställa hem. Skulle gärna ha det stora om det var lättsnurrat men det är burarnas takhöjd jag oroar mig för, dessutom tar jag hellre billigare alternativ när de är tillräckligt stora ändå.

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
0

Vad var det för djuraffär? Kedja eller privat? Skrattande

Ellenfyrkant
0

#23 Privat; Pets, Karlstad. Vill minnas att priset låg på 189:- så det var inte så farligt. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Nathile
0

#24  Åh, Wodent Wheels i Karlstad!? Nära och bra! Vore perfekt om de kunde beställa hem 20 cm's. Just nu låter det som om jag har en traktor i sovrummet när dvärgen vädrar knubbet. Tack så mycket för tipset! :)

madilicious
0

Den bollen jag har är där inte några luftspringor i utan bara ingång på sidorna så de kan gå in och ut :) men kikade på google efter bild men där var bara sådana med springor i så förstår vad du menar då dvärghamstrarnas fötter inte är sådär jättestora :O jag hade nog satsat på ett wodent wheel :)

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Ellenfyrkant
0

Det lutar åt att jag provar att köpa en Rolly-ställning om den finns i butik någonstans i Karlstad och provar knäppa fast mina vanliga gallerhjul där, visar den sig vara värdelös blir det någ några woodent.

Folk som har Rolly-ställningen, är ni nöjda? Välter den eller flyttar sig?

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
0

För någon annan som är intresserad så finns det visst två ställen i danmark som skickar wodent wheels till sverige.

http://www.transoniq.com/international.html

Candela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer till slut en bild på mitt Hjul, med hemsytt band Glad