Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4640 ggr
Ellenfyrkant
0

Vad har du för hjul?

Den här tråden kommer att handla om vad ni har för Hjul och hur nöjda/ missnöjda ni är med dem. Så skriv på och posta gärna bild eller länka!

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag själv har detta och tycker det har funkat jättebra! Köpte till min guldhamster och använder nu till dvärghamstrarna. Det är smala gallerrutor så de har aldrig fastnat vilket är positivt. Men det negativa känner jag ändå är när jag har flera dvrgar i samma Bur att TÄNK OM en dvärgtass åker ner i gallret medan den andra springer full fart, ajaj. Dessutom gillar jag inte riktigt "balken" som går tvärs över hjulet, vilket är nödvändigt. För när de springer två stycken och den ena försöker hoppa av händer det att de slår sig på den då hjulet fortsätter snurra. Så till en ensam hamster är detta jättebra tycker jag, men jag har själv börjat se mig om efter andra alternativ med helt öppen sida och täckt botten åt de som bor två.

Jag har även de vanliga, som man brukar få med dvärgburar. 14,5 cm i plast, fästes i galler. Tror alla vet vad jag pratar om. Har den i två olika modeller. ena modellen gillar jag! Den är ribbad med springor (mindre bra i sig men funkar åt ensam hamster) och lättsnurrad! En annan variant är heltäckt men lite mer trögsnurrad, vilket är en fördel om hamstern springer som tusan men det gör dem inte i mitt fall.

Mvh Ellenfyrkant

goldenhamsters
0

Har bara Hjul till Ella för Eternity är för ung och Tom han har för lång och fin päls som jag inte vill ska förstöras i hjulet.

Har två nobby (de är gula med blått längst ut) Hjul på 20 cm i diamter.

Tycker faktiskt det är rätt bra Hjul. Eller jo det låter lite om dem men det stör ingen eftersom hamsterummet ligger långt från sovrummen.

Mvh Alicia.

DwarfNome
0

Jag har ett Nobby och ett Karlie Wonderland. Men inte länge till! ska dumpa dessa Hjul, köpa ett nytt wonderland och ett wodent wheel.

Kommer aldrig skaffa trähjul till guldar igen det kan jag lova :p

Så här såg mitt wonderland ut när min dvärg haft det i fem månader.

Och så här ser det ut nu, när min guld har haft det i en månad.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

goldenhamsters
0

#3 Hahahaha Tungan ute

Mvh Alicia.

Ellenfyrkant
0

#3 Hahahaha, metallhjul är bra för där syns det inte! :P Men det måste vara ganska individuellt hurvida de kissar i hjulet eller inte? För när min ena dvärgkille hade plasthjul syndes det att han kissat i det en hel del! Men i mina metallhjul går det inte att se.. Går inte trähjulen att städa ur?

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
0

#5 obehandlat trä går inte att rengöra. Min dvärg kissade jätte mycket i sitt plasthjul, men när hon fick wonderlandet slutade hon direkt konstigt nog :p

Candela
0

Jag har detta: http://www.sporzoo.se/h_artikel_detaljerat.asp?Artikelnr=864688&Niva=03/13&Varugrupp=03/13

Det gnisslade en hel del, men jag trädde ett sugrör över stången, så nu hörs det knappt nått längre.Tyget blev lite gnagt på, men det är lätt att sy ett nytt om man har en symaskin.

Tycker det är ett bra Hjul! Fint också :)

kaizoR
0

Jag har lite av varje hemma nu, fast bara ett av dem är mitt. Jag har ett sådant som #7 har, medans de två andra har likadant som 3# och ellas Hjul i #2. Glad

AnnaCDSG
0

Jag har tre olika sorter.

Living world Large - Okej, men skulle hellre byta ut mina mot heltäckande Hjul då det känns säkrare. Okej storlek. Kan börja gnissla så jag brukar smörja in med lite olja då och då. Lite "bullrigt". Inte det lättaste att rengöra p.g.a. alla små hål.

Nobby - I minsta laget för guldhamster tycker jag, i alla fall till de lite större guldarna. Använder det bara till de som är lite mindre av mina hamstrar. Kan låta lite men inte så farligt. Ganska lätt att rengöra.

"Hjul i plast" - Min favorit, mest p.g.a. storleken och att det är heltäckande. Stabilt och låter inte alls mycket. Lätt att rengöra då det svarta i fram går att ta bort. På mitt sitter själva hjulet lite för nära ställningen på ett ställe så ibland kan det fastna lite, men hamstrarna brukar kunna få fart på det igen. Hoppas att det bara var mitt som var ett måndagsexemplar. Jag ska beställa något mer så småningom. Nackdelen är att det är ganska högt så det får inte plats i alla burar.

Vill testa wodent wheel, men sist jag kollade fanns iaf ingen återförsäljare i Sverige.

DwarfNome
0

#9 Tror dessa säljer wodents worldwide, fast har aldrig beställt därifrån.

http://www.exoticnutrition.com/r54328.html

https://ssl.perfora.net/secure.exercisewheels.com/Europe.html

AnnaCDSG
0

#10 Tack för länkarna! Ska kolla lite. :)

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har dessa till de flesta som har Hjul. Många av mina har dock inte Hjul, de nöjer sig med att vara ute och springa på golvet. Jag har ju en hel del pensionärer och de verkar inte vara lika intresserade av Hjul längre.

Nackdelen med dessa är att de lätt blir skeva i ställningen. Samt att har man gnagbenägna hampisar så gnager de av plaststommen i mitten och då har man inget Hjul längre.

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen har jag dessa till mina större hamstrar, och även i mina hagar. De är stadiga och stabila tycker jag.

DwarfNome
0

#11 De var så lite :) glöm inte att berätta sen om du beställer ett, vill gärna veta hur servicen är på första länken. Många jag känner har beställt på andra länken (Fast de är dock inte svenskar) och de tyckte det var bra.

AnnaCDSG
0

#14 Det ska jag göra i så fall! Kommer dock inte att beställa något riktigt än, har lite ont om pengar just nu. Obestämd