Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2862 ggr
[Noriisen]
0

Är buren jag har lagom?

Hejsan, Jag har funderat över att skaffa en guldhamster bara en.

Och just nu har jag redan en Bur som är ledig från mina förra möss som tyvärr dog för ett tag sen ;(

Den är på 37 cm bred och 57 cm lång och 25 cm hög! räcker det nog till en guldhamster?Obestämd

Jag vet att ju större desto bättre men men allt är inte bestämt än!

DwarfNome
0

Personligen är mitt minimum för guldar 80x50cm fast jag kör hellre större. Men det är mest jag som har sådana burar. Lyssna på de andra ochså ;)

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

[Noriisen]
0

Bara du som svarat på min fråga! :(

Men tack!

[Maijah]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker den är väldigt liten och skulle aldrig kunna klämma in en guldis där.

Minimum för mig är 90x50 eller 100x40 cm till en guldhamster :-) Många har säkert mindre men detta är min åsikt, tycker det är viktigt att mina djur får bra med plats. Ska man bara ha en hamster tycker jag att man gott och väl kan införskaffa sig en så stor Bur som möjligt, djuret ska ju ändå leva där största delen av sitt liv.

[Noriisen]
0

#3 Är den lagom Ifall man har 2dvärghamstrar eller 4 dvärghamstrar?

Om jag ska ha en guldhamster i denna Bur o tar ut den varje dag t imme o 30 minuter varje dag är det lagom då?

[Maijah]
0

#4 Nej det tycker inte jag. Och verkligen inte för 4 st. Tänk på att även dvärgar behöver endel plats för att komma bra överens med varandra! Är väldigt lätt att de börjar bråka annars. Jag skulle säga att en Bur som är lagom för en guldhamster går bra för 2 st dvärghamstrar.

Och nej jag tycker inte heller att det är en lagom Bur oavsett om hamstern får vara ute i 1½ timme.

Charlie2006
0

Jag har mina i antonius system på 40 cm x 50cm x 32 höjd, + 3 i terrarium, akvarium och gallerbur (dom är större). Mina 5 roborovski har jag i ett terrarium på 1m x 40 cm. 

Igentligen tycker jag det är för litet, därför hade jag tänkt bygga egena terrarium, men mina är nöjda i burarna dom bor, bara dom får komma ut en stund varje dag :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Noriisen]
0

#6 Aha Vad bra att dom är nöjda Är det 3 st guldhamstrar i 40x50x32 eller är det dvärg? eller är det ens 3 st? Cool

Charlie2006
0

#7 Har 3 guldar i antonius systemet + en antonius med guldhamsterungar, och har en i ett akvarium på 60 x 30 cm (just nu med sina ungar (guldhamster)), en guldhamster i ett 60 x 40 terrarium och en guldhamster i en gallerbur. ;)

Tycker 60 x 40 är en bra storlek till en guldhamster, jo visst större desto bättre, men inte alla som kan ha 1 meter Bur ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Amun-Ra
0

Jag tycker att det är en ok storlek så länge hamstern dagligen blir ompysslad med att få springa lös och får sin dagliga dos av kel. Men absolut inte midre än den storleken! Vissa hamstrar gillar mindre burar. Jag har ett par stycken som blir för nervösa i alltför stora burar. De föredrar burar i mindre mått med än längd mellan 50-65 cm, Är buren större än så blir de mycket nervösa av sig,nästan skräckslagna av oro! Sedan har jag hamstrar som föredrar att bo i en stor lyxkåk,istället för små kåkar! Jag skulle säga,låt hamstern själv bestämma ifall du råkar ha två burar av olika storlekar.

Guldhamstrar som du säkert redan vet skall bo ensamma,dvärgar däremot skall inte bo ensamma utan de skall bo i par eller fler.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Noriisen]
0

Tack för dessa svar jag ska nog skaffa en guldhamster om ngr veckor! :D

Vad rekomenderar ni uppfödare eller djuraffär? o värför rekomenderar ni det?

Flört

kaizoR
0

Definitivt uppfödare!
Djuraffärer har oftast inte lika bra djurhållning, och köper oftast in sina djur från grossister, dvs hamstrar framavlade på "djurfabriker".
Där bor hamstrarna i minsta burarna som är tillåtna och är inte det minsta vana vid människor. Bebisarna tas från mamman för tidigt och hanteras aldrig eller sällan. "mamman" och "pappan" slås oftast ihjäl när de inte längre är till nytta i aveln, och man blandar färger kors och tvärs och bryr sig inte om sjukdomar eller genetik.

Hos en uppfödare får man oftast garanterat lugnare och mer stabila hamstrar med minskad risk för ovälkomna genetiska sjukdomar!
Plus att man vet att hamstrarna har fötts upp seriöst och haft det bra. Glad

Jag har själv gjort felet att hasta fram ett hamsterköp genom att köpa i djuraffär, vilket jag inte ångrar för en sekund, men aldrig skulle göra om. Jag har haft turen att få en frisk, (vad jag vet) snäll och söt hamster, men det är inte alla som blir som Totte Flört

Amun-Ra
0

#10 Absolut uppfödare! Då får du en handtam,lugn och handtam med ordentig livskvalitet! Dvs inga oönskade sjukdomar. Samt du får en hamster med stamtavla så du vet lite mer om honom,vem föräldrarna är vilka färger hårlad morföräldrarna har mm.

Jag rekomenderar att inte köpa från djuraffär om dy har tänkt dig skaffa en orädd,lugn,harmonisk och kelen liten vän istället för en rädd och nervös hamster som har tendens att bitas.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Noriisen]
0

Okej då har jag bestämt mig för att ta det lugnt o hitta ngn uppföddare i min närhet. Men hittar jag inte så åker jag till djuraffären o kollar ifall jag hittar en snäll o lugn o gullig hamster Flört

#11 Har du guldhamster eller en dvärghamster? Hur stor Bur har du till den\dom? Bara kul att veta! :D

Ellenfyrkant
0

Jag tycker att den buren funkar, men som du sa själv desto större desto bättre!

Jag personligen skulle never, ever köpa djur hos djuraffär. Oseriös avel och man riske4rar att bidra till grossistavel vilken är förskräcklig. Köper du från djuraffär gör du det alltså i flera fall lönsamt för företag att föda upp djur som saker med inavel, okänd sjukdomshistorik, honor blir dräktiga för tidigt m.m.

En serils uppfödare tar god hänsyn till sina djur oich avlar enbart på friska individer med god fysisk och mental hälsa. Dessutom har du förhoppningsvid någon att vända dig till med funderingar eller om hamsern plötsligt skulle bli sjuk eller vad det nu kan gälla. Ännu en fördel av alla är att du har möjligheten att se till att få en hamster som redan är hanterad och kelig från att du köper den.

Mvh Ellenfyrkant

kaizoR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

13# Vart bor du? Det finns nästan alltid en uppfödare nära som har en kull på G eller hamstrar att sälja. Glad

Jag har tre guldar hemma nu, två bor i "Mary" burar, 80x50x38

alltså…

[Noriisen]
0

#14 Okej Men hur mkt inredning behövs? Ska man ha ett Hjul till guldhamstern? Ska man ha hamstervadd ?

kaizoR
0

och..

kaizoR
0

den tredje bor i en tio cm mindre Bur fast har hyllplan…

Ellenfyrkant
0

#16 Absolut inte vadd det har tagit död på flera hamstrar då de kan kvävas eller fastna i det (även om det kallas ätbart i vissa fall). Riven toapapper är uppskattat! Hjul är en smaksak men minst 20 cm i diameter till guldhamster och helst ej före hamstern uppnått 6 månaders ålder då den säkert ska vara färdigväxt för att förhindra onödiga ryggskador.

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
0

15# 17#18# Älskar verkligen burarna! Härliga storlekar!

Jack's Criceti 15 på 80x50cm

DwarfNome
0

Jack's igen

DwarfNome
0

Hehe, dubbelpost!

kaizoR
0

20# Om jag hade råd och plats skulle jag köpa större… Skäms Din Criceti ser också väldigt härlig ut! Glad

[Noriisen]
0

Jag bor i sollentuna ;)

kaizoR
0

24# Dåså Glad massor med uppfödare i närheten.

Ellenfyrkant
0

Somliga har det bra! Själv fick jag resa 26 mil för att komma hem med en stamtavle hamster! :P

Mvh Ellenfyrkant