Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1871 ggr
LinneaJohaanson
0

Trivs verkligen inte

Jag tog ju hem två hampisar från Ulrikas omplaceringar. 
Ena trivs riktigt bra, och är super kelen och mysig medan den andra vantrivs jätte mycket. Hon får aktivering av olika slag, har testat det mesta för att hitta det som hon tycker om. Har testat olika burar och att ha olika grejer i buren. Dock verkar hon inte trivas något alls ändå..
Vet inte vad jag ska göra, vill inte att hon ska leva sitt liv och inte trivas. Dom lever ju trotsallt inte så länge.. vad ska jag göra?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Roxie
0

På vilket sätt beter hon sig som får dig att tro att hon vantrivs? Alla hamstrar har ju olika personligheter. Vissa är mer aktiva medans andra hellre vill ta det lugnt. Hon kanske bara behöver lite lugn. Jag skulle också bli lite förvirrad om jag fick nymöblerst eller ny lägenhet allt för ofta :P Får hoppas att det bara är något tillfälligt :)

// Sofia

LinneaJohaanson
0

Hon försöker ta sig ur buren på alla möjliga sätt.
Hon är jätte tam i övrigt men rymma är hennes första tanke,
hon har blivit lite bättre med om möbleringar men man märker på
henne jätte mycket att hon inte trivs helt enkelt. Hon äter dåligt
också och dricker dåligt. Hon struntar totalt i maten utan vill bara ut..
Jag går rätt så mycket i skolan och kan inte ge henne mer tid än vad jag har just nu! Dom andra är jätte nöjda med hur det är och tiden
dom får men hon verkar helt jätte frustrerad över allt. Har inte rört något i hennes Bur på en vecka och hon håller nästan på att krypa ur skinnet!

[Memris]
0

Låter nästan som en av mina hamstrar.
Hon är helt rabiat o välter omkull ALLT, kan inte ha toalett eller hus eller nånting till henne, hon kastar runt allt, hugger om man stoppar ned handen, gnager frekvent på samtliga burar jag testat samt allt innehåll.
Hjul är uteslutet, hon välter dem o gnager sönder dem eller gömmer dem som är av helt stål under spån o bomaterial o sover då i en helt kal plats i en hörna Rynkar på näsan
Det var min första rashamster jag köpte så jag blev lite chockad att en hamster kunde vara såhär hysterisk.
Hon ignorerar mesta maten oxå o det enda hon verkar gilla lite är att springa i boll.
Men efter 10min så tröttnar hon o stannar o börjar gnaga inifrån.
Tror helt seriöst det är nåt fel i skallen på henne, men sånt är ju svårt att veta i förväg.
Hörde dock att hennes mormor varit liknande, men att mamman var tvärlugn.

UlrikaD
0

Vem av dem är det?

Jag har en del som kräver extra mycket aktivering. De tar jag ut i kortare perioder fast flera gånger under kvällen istället, beroende på hur de beter sig. Ibland får de vara ute kanske två timmar i sträck, då sover de länge efteråt. Men ibland så kör vi intervaller med flera halvtimmar istället.

En stor säker hamsterhage kan vara en idé, då kan hon röja omkring även om du sitter och pluggar och du behöver inte kolla till henne hela tiden.

LinneaJohaanson
0

Låter lite som henne..dock bits hon inte utan är världens snällaste!
Men din lät inte alls rolig Obestämd

Det är Hallongrotta.
Hon har varit ute nu flera kvällar i sträck i timmar och sprungit på golvet när jag har haft koll på henne. Hon verkar ha haft roligt och så då. Så fort man släpper in henne i buren blir hon tokig igen och ska bara ut ut ut ut! Vandaliserar buren som bara den och har sönder det mest när man sedan tar ut henne igen blir hon lugn och glad igen!
Visst om det var en kanin, då kan man ju ha den som frigående men det går ju inte riktigt med en hamster!

[Memris]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är Embla, min lh skp.
Söt som en nallebjörn, men inte ett dugg hanterbar.
Vi har försökt att min man ger henne mat o så men hon blir lika vansinnig då med.
Har kämpat med henne i flera månader på olika vis, men det enda positiva framsteget är att hon gillar springbollen men då bara 10min, så det gäller o vara kvick när hon ska få rent Tungan ute
Har aldrig tidigare stött på en så ilsken hamster o då är hon ändå privatuppfödd rashamster, så man kan inte skylla på sönderavling direkt.
O som sagt, mamman är visst jättemysig medan mormorn är åt det knasiga hållet med.

Linda3046
0

Hur länge har du haft henne? Kan ju vara så att hon bara blev extra stressad vid transporten och om man då håller på och ta upp henne och byter burar kanske hon blir mer stressad. Skulle nog försöka låta henne boa in sig en vecka och verkar hon fortarande vantrivas försöka fixa någon hage och mycker berikning i buren.

[Memris]
0

Sen december 2010 Flört så jag börjar känna att hoppet är ute.
Har testat 4 olika burar, varav en var hon farligt nära att bita sig ur (tuggat på plasten hela natten).
Testat flertal Hjul, hon tuggar ner allt i plast och trä, det hjulet i helt stål välte hon o gömde i spån o bomaterial.
Ibland kan man inte ens gå förbi hennes Bur utan att hon kastar sig fram o fräser.
Testat gallerhage, men dem tar hon sig ur på sekunden, haft henne lös i badkaret men då stod hon bara vid en kant o hoppade o struntade i aktiveringssakerna där i.

En period la jag ned mkt kartonger för hon malde ned dem jättesnabbt o verkade roas utav det, men sen tröttna hon på det med o föste dem bara åt sidan.
Har alltid minst 5 olika tuggpinnar från fruktträd till henne o dem biter hon ofta på o sliter runt o flyttar på osv.
Sandskålar o toaletter måste va i porslin för att hon inte ska välta omkull o putta till hörnet för "förbrukade inredningsartiklar".
O ändå så gräver hon alltid ur all Sand på en minut o sen ignorerar skålen, så jag har testat att bara ha Sand i en hörna men hon skvätter bara runt det så det verkar inte va nån idé för det uppfyller ingen funktion för henne.

En stor tung trädbrygga klämmer hon sig under o står o dunkar upp o ned, hon verkar bara bli arg på allt som kommer ned i buren?
Har testat stora tunga papprör, dem tuggar hon ner, allt i plast o trä o givetvis papp, tuggas sönder.
Känns väldigt frustrerande att inte kunna ha nåt annat än en porslinsmatskål för marsvin (annars flyttar hon runt den) o en hängande drickflaska lämnar hon märkligt nog ifred, men den får inte hänga på utsidan för då får hon flipp på drickshålet.

Vi hade en gästhamster som skulle paras, hon stod på golvet bredvid min bokhylla där flesta av hamstrarna står i.
Jag var inte hemma utan SMSar min man att ta hamstern i röd Bur på golvet o testa o para henne, han tar FEL o tar Embla som oxå har röd Bur men som stod längst ned i bokhyllan…
Hon blev gravid o jag tänkte att hjälp nu kommer det gå åt skogen :( men faktum är att under graviditetens slut blev hon betydligt lugnare, även första veckan med bebisarna var hon lugn o tittade bara upp när man böt vatten o fyllde matskål.
Dock lyfte jag lite på hennes "tak" av bäddmaterial i boet för o räkna ungarna, 16st, varpå hon slaktade 10 direkt o nån vecka senare 2 till, så bara 4 blev kvar.
En av de 4a hade tendenser att vara som Embla medan resten verkade fått temperamentet av sin far.
Tyvärr var hon dessutom 2veckor ifrån att vara 5 månader så hon var för ung o det kan ju ha orsakat just slakten på bebisarna, men jag vet inte, hon verkar allmänt rabiat.

LinneaJohaanson
0

Antog att du menade mig?
Har haft henne i några veckor högst.
24 mars fick jag henne..

Grejen med henne förstår jag inte riktigt.
Jag kan knappt sova på nätterna, hon gnager på allt!
Galler, plast, matskål, hus allt!  
Jag vet inte vad jag ska göra, jag har jätte mycket problem
med att sova så som hon håller på..minsta chansen hon får rymmer hon. Känns inge kul med henne alls.. Jag har inte tid att inte kunna sova känner jag.. vet inte vad jag ska göra med henne?
Söka nytt hem?

UlrikaD
0

#9 Märkligt att hon beter sig på det sättet. Hon bodde ju här en vecka och hon hann aldrig bli sådan här. Det kanske blev för mycket för henne med att flytta runt så mycket och hon protesterar.

Djur säger till när de får nog. Hon var ju ute här i hagen och sprang men när jag satte in henne så gick hon och lade sig.

Och jag hade ju henne i en sådan provisorisk plastlåda. Visserligen lagliga mått, men inte större än så.

Kan du inte sätta buren någon annanstans när du ska sova? Vardagsrummet, badrummet eller var som helst.

MaaariaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också en hamster från omplaceringarna från Ulrika och hon betedde sej också väldigt "stressat" när hon kom hit.Gnagde på allt ,ville inte lugna sej alls och hon undvek mej totalt.Men nu  börjar hon lugna ner sej lite och tycker om när man stoppar ner handen och älskar att ligga nära hjärtat och ha mina händer kupade runt sej(känns väl tryggt)

Tror att precis som min tjej att det blev för mycket för din tjej att flytta och bli transporterad och det är nog jättehemskt om man är en liten hamster som inte haft det så lätt i livet och dom vet ju inte varför saker händer ,utan bara att det händer och reagerar på det enda sättet dom kan för att säga att nått inte är som det ska.

Jag tror att din tjej bara behöver ha lugn och ro ett litet extra tag, så att hon vet att där hon bor nu, är hemma.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

LinneaJohaanson
0

Jag kan tyvärr inte ha hamstrarna i någotannat rum än mitt ådmin mamma inte vill ha djur i huset egentligen förrutom hunden då.
Sedan är hunden på hamstrarna om dom inte är mitt mitt rum.

Den andra jag fick från ulrika är genom lugn och genom snäll medan hon som tråden gäller om här helt galen rent ut sagt!

MaaariaS
0

En sak jag kom på med aktivering om du inte redan gör det, är att slänga ut mat(torr) på golvet i spånet så att hon själv kan leta upp maten.Då har hon inte tid att gnaga medans hon letar(om det är nått hon gillar att göra förstås)GladFunkar super på alla mina hamstrar!!!

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[nadvard]
0

Jag hade nog inte ställt in och bytt ut så mycket saker. Låt henne känna sig hemma med de gamla. När du byter blir allt nytt och läskigt igen. :)

TildaH
0

Ser att du satt henne på blocket, tråkigt att de inte funkadeRynkar på näsan, själv har jag inga tips

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[nadvard]
0

Oj då finns det ingen här som skulle vilja ha henne då?

[nadvard]
0

Jätte tråkigt att hallongrotta ska behöva flytta ännu en gång =(
Kan du transportera till stockholm så kan jag gärna köpa henne utav dig. Har funderat länge på att skaffa mig en hamster. Är relativt nybörjare, men är säker på att det finns gott om människor här som är villiga att ge mig råd!

LinneaJohaanson
0

Jo jag har lagt ut henne tillsalu och har även medelat Ulrika om detta. 

Det beror på nr om jag kan transportera henne, skulle ev kunna det!

Skicka mig ett PM

[nadvard]
0

Tänkte bara meddela att hallon är väldigt mycket lugnare nuförtiden :)
Hon har inte förstört en enda grej sedan hon flyttade hit. Hon välter sitt sovhus ibland baraTungan ute.
Hon har inte gnagt på något i buren förutom grenar och kartong saker.
Jag har henne i samma rum som jag sover i och jag kan sova om nätterna xD
Visst hon är en väldigt aktiv hamster som älskar att komma ut ur buren men hon trivs bra inne i buren med Glad

Hon är väldigt ordningsam dessutom, allt har sin platsTungan ute