Nybörjare
Hej.
Idag köpte jag en hamster och är ny med hamstrar så skulle behöva lite tips.
Vad ger man för mat? vad får dom äta och inte äta?
Lite om vad dom ska ha i buren osv.
Kom med så många förslag som möjligt :)
Självklart ska du få tips och råd, men är det inte sånt man tar reda på INNAN man skaffar ett djur?
MAT:
Det ska alltid finnas tillgång till fröblandning i buren som fylls på efter behov, samt färskt vatten i vattenflaskan som byts varje dag.
Några gånger i veckan bör du ge grönsaker, barnmat på burk (upp till 6 mån), katt/hundmat, pasta, potatis, gröt, välling, pannkaka, kokt kyckling, ris, linser, rå nötfärs m.m.
Det får inte finnas några som helst kryddor. Inte lök och sånt heller.
Saltsten eller mineralsten ska en hamster INTE ha. Inte heller vitamindroppar i vattnet eftersom man ger frukt och grönsaker.
Citrusfrukter, stenfrukter och avokado är väldigt farligt för hamstern att äta.
INREDNING:
Buren bör ha så stor yta som möjligt, inte hög.
Det ska finnas något slags hus, helst i trä eller kartong. Plast bör undvikas.
Hjul kan man ha till guldhamstrar över 4 månader. Och det bör vara minst 20cm i diameter.
Det ska också finnas en skål med Sand som hamstern kan göra sina behov i.
// Sofia
JO visst tar man reda på sånt innan men fick den gratis idaag av min kompis =) blev så sugen. Har råttor sen innan så tänkte att de inte va så stor skillnad på skötseln o de va det inte heller. Tack för tipsen iallfall :) Har burar sen innan så nu bor han i en hamster Bur men jag tänkte varför bör man undvika plast?
Och sanden kan de vara parfymerad kattsand? jag kör nämligen på ever clean till katterna. Och i råttornas toa har jag toa-lätt pellets.
Sanden till en hamster ska ej vara parfymerad och heller inte så att den klumpar sig. Bästa är vanlig sandlådesand eller chinchillasand. Eller katt"grus" som inte klumpar sig. Exempelvis Miss cat (gul påse).
Plast bör undvikas främst för att hamstrar gärna gnager, och att få i sig plast är ju sällan bra. Men även för att det blir alldeles för tätt i ett plasthus. Trä och kartong ventileras ju.
// Sofia
Aa för jag har ett plast hus som tillhör buren men får väl ta ut de om han börjar gnaga
Han bör inte sova i huset heller, så bättre att du tar ut det nu, och ger honom massor med toapapper att boa med istället.
Ja just det, glömde nämna att man ej ska ha hamstervadd som bomaterial. Det har skett så många kvävningsolyckor och att det trasslat sig runt tassar och tår och orsakat blodstopp. Toa- eller hushållspapper är bäst :)
// Sofia
Nämen guud så söt!
// Sofia
haha han är jätte sööööt! =) okej han sover inte i huset han sover under i tidningspapper som jag rivit men tar ut huset ändå =)
Dock har huset massa små fönster så borde inte vara för tätt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Annars går det som det gjorde med en av mina hamstrar jag hade en gång. Han kvamnade till döds inne i plasthuset! Har alldrig använt plasthus eller hus över huvudtaget sedan dess. En massa fönster hade mitt gammla plasthus dit min ena hamster kvamnade till dötts. Vissa hamstrar har en tendens att laga ett vulkan bo,så det tecker alla fönster och dörrar i plasthuset! Resultatet blir en säker död till mötes genom att de kvamnar dit! Du bör nog ta det säkra förrän det osäkra tycker jag! Jag skulle alldrig använda ett plasthus,heldre dock ett trehus eftersom tre andas. det gör inte plast!
Det var en gullig hamster du fått.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Har bara en fråga till Sofia. Du skriver att man inte ska ha Hjul till guldhamster som är yngre än 4 mån. Detta har jag aldrig hört tidigare men jag kan kanske tänka mig att det finns bra anledningar til det om det nu är så? Vill du berätta hur du menar och om detta kanske även gäller dvärghamstrar också? Blev lite orolig nu att jag gör fel som har Hjul till min lille vän (6veckor gammal dvärgis)
(ursäkta avbrottet i er diskussion…) =)
Nej fy va hemskt nej då tar jag ut plast huset och tar en tur till djuraffären någon dag o köper ettt trä hus istället =)

Otroligt söt liten kille. Ser precis ut som en Ludde.
Hur stor är buren? En del burar som säljs som guldhamsterburar på zooaffärer är bäst lämpade till dvärgar. Speciellt de som kommer med små Hjul och plasthus.
De flesta zooaffärer har trähus. Köp ett som inte har någon botten. Då är det lättare att hålla rent och fräscht ifall hamstern skulle kissa i huset.
#12 anledningen till att man inte bör ha Hjul till hamstrar under 4 månader är eftersom de fortfarande växer då. En växande kropp ska inte ansträngas eller belastas mer än nödvändigt. Man kan nästan jämföra det med vargör det finns en åldersgräns på 16, ibland 18år, för att få gå på gym :)
// Sofia
Hamstrar är så söta! Tycker din är riktigt fin(:
#9 Men har hört att tidningspapper inte är så bra för djur..? De kanske börjar gnaga på det, biter eller råkar på något sätt svälja det och det är ju tryck på det? Kanske bättre med vanligt hushålls papper?:) Något mer som hört det? Säg till om jag har fel!;)

Vad gäller hamsterhjul kör jag på 6-månaders regel. Samma för guld och svärg så #12, du bör absolut plocka ut hjulet och vänta med det tills han är 6 månader skulle jag råda till!
Tidningspapper är ingen fara numera, det var "förr i tiden" det var giftigt med trycksvärta men nu används en nyare teknik, tidningspapper kan man alltså använda utan dåligt samvete.
Mvh Ellenfyrkant
#17 Okej ;) Det är ju bra… för de som använder det!
#18 Ja, för tillfället. Men tycker den ser RIKTIGT liten ut …
#18 En sådan har jag med, till en av mina guldar!
Så länge Ludde får komma ut och busa varje dag så tror jag knappt han bryr sig om den storleken. Har man inte tid så ofta att ha honom lös för bus eller så varje dag, då kan en större Bur vara något, med en del trevlig inredning som broar,gunga,stege, rör mm.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#21 Okej;)
#26 Neej, man får aldrig nog, haha ;) Ja, man beundrar sin hamster … hehe ;)
Gud så fin han är!
Välkommen hit! 
Supersöt hamster! 
Mvh Alicia.
Tack alla =)