Nybörjare
Har tänk köpa en guldhamter till mina barn (jag som vuxen har självklart ansvaret) men det var tre evigheter sen jag hade hamster och på den tiden så gjorde jag säkert en hel del fel även om hamstern levde närmare fyra år.
Så här kommer några frågor.
**Bur:
**Har förstått att minimimåttet för hamsterbur är 0,12 kvm med 25 cm på kortaste sida. Låter extremt litet i min smak. Jag funderar på en Duna Multy http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18535&prodid=6302&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18535 är det en bra Bur till hamster? Jag tycker det vekar smart med de höga sidorna för att slippa spån över hela golvet.Nån annan Bur som är bättre? Länka gärna.
Vad behövs det för inredning i buren. Hjul, rör, hus, stegar, grenar. Ja vad vill hamstrar ha i sin Bur egentligen? Nått speciellt att tänka på när man köper inredningen. Är kutterspån (storbal från granngården) ett lämpligt burströ? Hur mycket strö vill de ha? Bara lite på botten för att skydda fötterna eller djupt så de kan gräva?
Vad ska hamstern sova på. På den tiden jag hade hamster hade jag nått vitt fettvaddsliknande grejs som jag köpte i djuraffären. Vet inte om det är nått bra egentligen. Finns det nått annat hamstar vill boa med. Hur är det med tex halm, gillar hamstar halm?
Maten.
Vad äter en hamster? Finns det färdiga blandningar eller pellets som hamstrar äter. Hur är det med hö. Minns att jag i början gav min haster hö, men han åt aldrig av det så tillsist så slutade jag ge honom det.
Ska de ha grenar att gnaga på? Vilka grenar är lämpliga? Hur är det med salt och/eller mineralsten? Vatten i flaska känns självklart.
Grönsaker vill de ha, det minns jag. Nått speciellt som är bra eller mindre bra?
Hur mycket mat ska en hamster ha, fri tillgång eller ska det doserar.
Skötsel.
Ska hamstar kloklippas?
Att den ska få komma ut ur buren är ju självklart. Hur är det med dessa springbollar som säljs. Gillar hamstar dem, är de bra fär dem? Jag tycker det verkar lite taskigt att stoppa in en hamster i en boll som den inte kommer ut ur själv.
SÅg att det fanns smådjurshagar, det verkar ju smart iom att det är hyfast små barn som ska hålla på med hamstern, i hagen kan den inte smita och gömma sig bakom bokhyllan.
Hur är det med smitta mellan hamster och kanin? Kan de bära på nått som det andra djuret kan bli sjuk av? Parasiter eller liknande.
Hur ofta ska man rensa ut matförrådet? Grönsaker mm blir ju äckligt snabbt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker den buren ser jättebra ut, jag har en nästan likadan som fungerar fint. Minimimåttet är ju extremt litet, som på många djurarter, man får ha lite sunt förnuft där och tänka ju större desto bättre. =)
Jag tycker kutterpån är lite för dammigt och flygigt, jag använder toa-lätt som är en sorts kattströ, det är pelleterat papper. Men det är väl egentligen inget större fel på kutterspån, om man inte har en långhårig hane, det passar inte riktigt bra med deras päls.
Det man måste ha i inredningen är ju ett tillräckligt stort hus och någon gren att gnaga på i övrigt tycker jag man kan ha en hel del olika och byta lite mellan varje burstädning så att hamstern får uppleva nya saker. Det behöver inte vara avancerade saker, grejer från hemmet som en äggkartong går bra med.
Jag har ingen hamsterboll, utan en rasthage som jag tillverkat av en byro som hade en trasig låda, där har jag en massa grejer att utforska och gömmer även lite små grönsaker som aktivering.
Andra verkar dock nöjda med sina hamsterbollar.
Hö och halm ska helst inte hamstrar ha, det kan skada kindpåsarna.
Jag ger en foderblandning för hamster från djuraffären, i princip fri tillgång, ger någon matsked och fyller sedan på när skålen är tom, för att vara säker på att hamstern äter allt och inte bara det gottaste. Jag lägger till lite olika grönsaker varje dag (broccoli, ärtor, gruka, paprika mm), ett par-tre dagar i veckan lägger jag även till lite mer protein, brukar bli kattorrfoder eller lite tillagad, okryddad kyckling. Det finns jättebra artiklar här på sidan om hamstermat, där står vad som är bra och dåligt!
Saltsten ska de inte ha.
Jag kollar boet efter grönsaker lite snabbt varje dag, då är man säker på att inget ligger och blir dåligt.
Köp inte fetvadd eller liknande som bomaterial, hamstern kan tyvärr skada sig på det. Det går faktiskt jättebra med vanligt toapapper eller hushållspapper som bomaterial, antingen så strimlar man det åt hamstern, eller så får den pyssla till det själv som aktivering.
Kloklippning är om man märker att det behövs.
Smittor mellan hamster och kanin vet jag tyvärr ingenting om, annars så tror jag att jag fick med de flesta frågorna?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 Jag tror att lojs fick med alla frågor, och jag håller med det hon säger. Jag vet inte heller någonting med smittor mellan kanin och hamster..
Vad kul att ni ska skaffa hamster iaf! Guldhamster eller dvärghamster? 
Lycka till!
//Marie, www.hamsterbladet.wordpress.com
Jag tycker också Lojs fick med det allt 
Men smitta mellan kanin och hamster, där finns det ju Ringorm. Ringorm är en hudinfektion orsakad av hudsvampar (dermatofyter), behandlingstiden ligger på runt 5 veckor och svampinfektionen är tyvärr ganska svår att blir av med, i.o.m att sporerna är duktiga på att överleva där de trivs. Det är dessutom en zoonos, dvs den kan smitta från djur till människa, (eller människa - djur, om det är "rätt" sort) och mellan olika djur då. Finns olika varianter. Mer info finns här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm
Jag har själv haft detta på marsvin. (Har dock inga marsvin kvar längre). Saneringen och hela grejen var väldigt jobbig men allt slit lönade sig i slutändan när alla var friska. Tyvärr är det en ganska vanlig sjukdom på marsvin. Jag har dock aldrig hört om någon som har haft det på hamster? Verkar ju som det inte är så vanligt på dem, tack och lov. Kanin vet jag inte riktigt om det är så vanligt på.
#1 Tack för svar. :-)
Toa-lätt alltså, det låter ju smidigt framförallt om det är dammfritt. Hur djupt lager ska de ha? Ska de ha nått annat strö i sin toalett?
#2 Tänkte guldhamster, känns som det är lite mer att ta i än dvärghamstern.
Vilket kön är att föredra. Ska vara en kelkompis.

#¤ Vart bor du nånstans? Du kanske har någon uppfödare i närheten så du kan åka hem och klappa lite:)
Jag använder stl-strö till de flesta av mina. Och sen sandlådesand i toaletten.

Jag har chilla-sand i toaletten.
Hur djupt lager strö man vill ha är väl olika, jag har nog hellre lite mer än lite mindre, men man får nog känna vad man trivs med.
Som kelkompis tror jag inte könet spelar så stor roll, det är väldigt individuellt, men däremot var man köper hamstern. Man har mycket större chans att få en trevlig hamster om man köper från uppfödare än ifrån en djuraffär.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Alspån kan jag rekommendera! Det är lite dyrare, men det har en fantastisk uppsugningsförmåga (tycker jag) och tar bort en hel del lukt. Själv brukar jag ha ca 1 dm spån i bottnen som jag gömmer mat i, så hamstern får gräva. Det brukar dem gilla!
Smitta mellan kanin och hamster kan absolut förekomma, De har två helt olika bakteriefloror.
Annars, en liten grej bara, man ska aldrig bada en hamster. De blir väldigt lätt förkylda och är känsliga för drag.
Kön är helt olika från individ till individ. Om du köper hamster från uppfödare kan du ju gosa med alla ungar och sedan välja ut den som känns bäst 
Jag bor i Eskilstuna, Sörmland och tar gärna emot tips på uppfödare i närheten. Skulle inte ens drömma om att skaffa djur i djuraffären.tycker faktiskt att djurtillbehörsaffärena inte borde få sälja djur. Tycker synd om djuren som bor där i ett pyttelitet rum alla möjliga djur tillsammans. Eventuellt att de kunde få ha akvariefiskar.
Chincilla Sand låter spännande. Antar att det finns att köpa i djuraffären.
#8 Jag bor också i Sörmland, och det finns faktiskt ganska många uppfödare i Stockholmsområdet/södermanland :-) Kolla in på http://www.hamsterforeningen.se/ (SHF;s) hemsida, under uppfödare finns det länkar till registerade uppfödares hemsidor och mejl/kontakt/ adresser :-) Chinchilla Sand finns i djuraffärer ja :-)
Tycker också att det mest har besvarats, men lite tips kan jag ge.
Burmaterial
Burmaterial som dammar mycket kan ge problem med ögonen, så jag rekommenderar att man håller till något mindre dammigt.
Jag brukar använda spånpellets som burmaterial, blandat med röd-cederspån (kallas bara cederspån men läser man noga ser man att det är röd ceder). Jag rekommenderar det men det finns säkert fler sorters icke-dammande burmaterial som är bra.
Spånpellets är bra just av nyss ovannämnda anledningar - det är bra att det inte dammar då varken dina eller hamsterns ögon och luftvägar blir irriterade. Cederspån dammar heller inte så mycket, det luktar dessutom gott så vill man ge en varierande Bottenmaterial för hamstern är det ett bra alternativ att blanda i men inget måste. Min hamster störs inte av doften, men det kan säkert variera från individ till individ. Jag använder just blandat burmaterial för att göra grävningen roligare och för att dölja lukter som börjar bli starkare de sista dagarna innan städningen. Jag häller i "bara" 5-7cm djupt, men man kan gott göra det 1 dm djupt. Gör jag det djupare så blir det väldigt lite utrymme mellan bottematerialet och våningen (som i min Bur inte går att flytta i höjd, tyvärr).
Proportioneligt tar jag 5 liter spånpellets och 0,5 - 1 liter cederspån. Antalet liter varierar mellan burstorlekar, jag ville bara visa burmaterialens mängd i förhållande till varandra. Skulle jag använda 7-10 liter spånpellets så skulle jag fortfarande inte använda mycket mer än 1 liter ceder, det luktar och ger tillräckligt med volym. Men cederspån är helt alternativt som sagt, och det är kanske inte alla hamstrar som gillar det.
Bomaterial
Till bomaterial går vanligt hushållspapper utmärkt, toa funkar också men jag rekomenderar det förstnämnda. Hushåll är bättre än toa av den anledningen att hushåll har mindre "grejer" i sig (man kan ju t.ex "läska" fett och annat från sin vanliga matlagning med hushåll, vilket man inte bör göra med toapapper). Vitt hushåll utan mönster är bättre än återvunnen som kan innehålla en del trycksvärta.
River man det i bitar/stränger och pillar det mellan gallret så får de dessutom en sysselsättning när de hämtar papper. =)
För övrigt älskar min guldhamster sin boll. Det är ett bra komplement då det delvis ger motion och ger henne chansen att undersöka HELA lägenheten. När hon är "fri" så har jag henne i ett avgränsat område så hon inte tuggar i sig kablar och annat farligt -då är det kul för henne att kunna bestämma och komma åt de andra områden via bollen. Men jag stoppar aldrig in henne i bollen, hon får själv välja att kliva in i den vilket hon gör 90% av gångerna. Ibland känner hon inte för det och då är det helt ok.
Jag tycker det är bra också när jag ska städa buren. Istället för låta henne stressa ihjäl sig i en resebur eller hink medan jag städar ur buren, så kan jag låta henne springa omkring i bollen - lyckligt ovetande om vad som försegår med hennes Bur. Fast upptäcker hon vad jag sysslar med så bumpar hon in i mig med bollen och springer omkring mig för att övervaka arbetet. Men hon är i alla fall mindre stressad än vad hon hade varit i en hink. 
Bollarna är dock inte 100% rymningssäkra, bara varnar dig (har egna erfarenheter av två rymningar den senaste månaden).
Angående klo-klippning, läs denna artikel som jag skrev nyss: http://hamster.ifokus.se/discussions/4dfe7638d4ebea706b00b7f8-tips-vid-problem-med-langa-klor
Kortfattat från artikeln: Oftast slipas de ändå ner när hamstern gräver och klättrar, så det brukar inte vara ett problem. Men ibland kan man få problem med långa klor, särskilt de bakre. Då är det bättre att lägga in ett terakottafat med lite Sand i buren, ett sånt med grov yta och inte glaserad, än att klippa och riskera klippa av en tå när de sprattlar omkring. Terakottafatets yta slipar ner klorna när de gräver omkring i sanden.
Angående ringorm…det har jag haft. Men det smittar oftast bara från marsvin och kor tror jag.
#13 Tja, det smittar oftast (men alltså inte bara) från marsvin, kor och katter. Därför att Ringorm generellt sätt är vanligast på just kor, katter och marsvin, (de två sistnämnda kan nämligen också vara symptomfria smittbärare, och det gör ju inte direkt saken lättare, de kan då sprida smittan men det syns ej alltid på själva värdddjuret) och därav är det en högre risk att man kan råka ut för smittan om man har kontakt med väldigt många av det specifika djurslaget, t.ex vid regelbundna besök av utställningar. Däremot kan man även få ringorm från kaniner, igelkottar, och diverse olika smådjur.
Hoppas det blev rätt bild. 
Det ska i alla fall föreställa en Kriketi 15 som är köpt på Bromma zoo.
Både jag och min dotter har likadan till våra hamstrar och är jätte nöjda. Måttet är 75*54.
Bra att sätta in många olika saker för sysselsättning.
/Eva