Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 4322 ggr
Emmy
0

Hamsteruppfödning

Om man har hamsteruppfödning, fungerar det då att välta en Expedit bokhylla från Ikea med 8 fack och ha en hamster i varje fack? :) Har lite fler frågor också, vad spenderar man på en hamsterkull tills de flyttar? Alltså hur mycket pengar och så vidare. Tack till er som svarar!

Imasy
0

Vet inte hur bokhyllan ser ut och hur pass stora varje fack är, men se till att ha något nät över så de inte kan klättra in till varandra.

har ingen aning om vad mina kullar har kostat, men man får väl räkna med att både spån och matåtgången ökar lite.

Blir du sedan "inte av" med ungarna när de är leveransklara får du kanske extra kostnader ockspå i form av fler burar osv, utöver spån/matkostnaden.

Sedan får man nog också ha i beräkningen att det kan ske tråkiga saker och veterinär måste uppsökas, och där kan det ju bli dyrt beroende på vad som felas osv.

UlrikaD
0

Vet inte hur stora facken i en sådan hylla är. Men det finns ju ingen botten och inget tak så man måste ju fixa båda delarna isåfall.

DwarfNome
0

Kan du mäta hyllans fack så vi vet vilken storlek? Jag tycker det låter på tok för litet för en hamster, har själv en expedit och jag kan tänka mig 4 fack för en hamster skulle vara bra storlek.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Be-Bopz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En hylla i expedithyllan på Ikea är alldeles för litet, kan inte ens tänka mig att det är lagliga mått på dessa.

[Memris]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du däremot tar bort mellanhyllan då den är i uppstående läge, så det blir som en vanlig bokhylla utan fack o istället med hyllplan, så är det bra utrymme per hamster för det motsvarar ungefär en MiniDuna, fast lite större.
(detta vet jag eftersom det är så jag förvarar största delen av mina Minidunor)
Då kommer du få plats för 4 hamstrar per bokhylla.
Innan du välter den måste du spika fast ex, golvmatta på ena sidan och när den är vält måste du göra gallertak för varje hyllplan, annars kommer de rymma.

UlrikaD
0

#5 Om man titar på bilden så är då alltså ett fack lite större än en halv miniduna. Och det är ju på tok för litet.

[Memris]
0

Precis.
O då får man ändå ha i åtanke att jag använder mellanplan på mina Minidunor (bilden är rätt gammal, nu är samtliga försedda med detta) och rastar alla hamstrar ute antingen med boll eller i lekhage varje dag då jag anser att utrymmet är på tok för litet för att spendera all sin tid där!

Emel
0

Nej, man kan inte ha en hamster i varje fack… Hyllfacken är 33x33cm vilket är 0,1089 m2, en Guldhamster får inte bo på en mindre yta än 0,12 m2

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[nadvard]
0

Där hade jag velat leka om jag va en hamster :D

[Memris]
0

#9 Ja det är mkt uppskattat o då jag har ändrat om så blir det väldigt spännande om igen :)
Jag byter ut leksakerna o ibland gömmer jag små gobitar åt dem.

Emmy
0

Okej, jag tänkte inte på att facken var SÅ små. :) Men som Memris säger verkar ju rimligt och bra. :) Någon som har tips på var man hittar massor av rör till hamstern?

Emmy
0

Utan att köpa en hel Bur vill säga.

[Memris]
0

Rör kan du köpa löst i antingen via zoobutiker (rekommenderar isf Eldorado's storpack) elr så kan du använda dig av hushålls- toapappersrör som du klippt upp så de kan krypa i dem men inte fastna.
Längre rör kräver oxå lite små håll (stick till med kanten på en sax) ifall de ligger fler där i.

Viktigast är att du ser till att du har sandbad/toa, matskål, vattenflaska med antingen hänge upptill elr sugproppar samt att de får rivet ofärgat hushåll- toapapp som bäddmaterial.
Hus, leksaker, Hjul o rör är det inte alla som använder sig utav.
Och Hjul ska du ta bort några dagar innan din hamster får sina bebisar så hon kan varva ned o satsa på bobygget o ordna sitt skafferi.
Själv sätter jag inte tillbaka hjulet förrän ungarna är utflugna.

Smidigast kan annars vara att du struntar i bokhylleidén och kör på IKEAs näst största SAMLA lådor med lock.
Jag skar ur mitten på locken för lufttillströmning men jag vet att vissa oxå borrar små hål på sidorna av själva lådorna.
Här är två gravida hamstrar med extra stora matskålar och hjulen borttagna.

Emmy
0

Tack för infon. :) Eldorados storpack har jag hittat på Bromma Zoobutik, men det finns ingen bild så ska leta upp det någon annan stans.