Har min hamster allergi?
Hej!
Har nu skapat ett konto för jag behöver er andra hamster ägares hjälp!
Jag har en guldhamster hona, 9 månader som i januari 2011, började jag märka att hon kliade sig lite väl mycket, hon är även lite röd o irriterad på magen. Eftersom det är min första hamster visste jag inte om det är ett beteende de har eller om det var lite väl överdrivet. Jag sökte på nätet o läste att bur-material kan vara en orsak, bytte då ifrån spån till TOA-lätt, hjälpte inte mycket, o nu har jag Cat´s best universal, ngn form av trä pellets (gogglar ni det namnet på bild ser ni hur förp. ser ut) När problemet kvarstått har jag hört av mig till veterinär, då trode de att det var ngn form av parasit, Elsa fick 2 droppar av Stronghold tre fredagar framöver, problemet kvarstod… Vi åkte till veterinär igen o han fick dra slutsattsen att det måste vara Demodex. Förövrigt har Elsa fin päls, men är som sagt röd på magen. Som eksem.. Inte torrt eller fnasigt, men rött (rodnad) Vi besökte läkaren tre gånger då hon fick spruta i nackskinnet.. Nu har det gått snart 2 veckor o Elsa kliar sig inte frenetiskt, men magen är o förblir röd, o hon lägger ner alltför mkt tid på att exempelvis, när hon sitter på sitt favo ställe ute i hallen, så drar hon ryggen emot kanten …
Jag har haft kattsand i en låda där hon ska göra sina behov, o vanlig badsand i en annan. När vi bytte till en större Bur slutade hon gå på lådan o göra sina behov i ett hörn o i stället bada sig i kattsanden.. Det har hon gjort i några månader nu,. Möjligtvis kan det vara den som får henne att reagera? (trodde djuraffären) Den är nu borttagen o jag har bara vanlig badsand till henne. Djuraffären sa att det är lätt att få en allergi, men när du väl tagit bort det djuret möjligtvis är allergisk emot kan det ta 1-2 månader innan allergin försvinner…
Jag skulle bara behöva era synpunkter vad ni tror hennes allergi kan bero på, ifall det nu inte är kattsanden. Hon får frukt/grönsaker varje dag samt vanlig foderblandning… Min nästa teori är ju förstås foderblandningen, men vad ska jag ge hennes isåfall istället när jag tar bort blandningen för o se om hon är allergisk för den?
Ursäkta mitt långa mail, men börjar ge upp hoppet nu, o vill verkligen inte avliva min lilla älskling för en sån här sak!
Tacksam för alla svar! Mvh Jessica
svårt att säga såhär på rak arm vad det kan bero på, iom att hon fått behandling för parasiter och även blivit behandlad med Dermocan.
Har hon tappat hår på magen/kliar sig där? Eller är det mest de att hon ser röd ut i huden?
En annan grej jag reflekterade över var den här meningen _"när hon sitter på sitt favo ställe ute i hallen, så drar hon ryggen emot kanten …"
_Många honor stryker sig mot väggar och liknande under brunsten exempelvis, helt enkelt för att sprida sin doft. Deras doftkörtlar sitter på sidan av ryggen/vid höfterna ungefär. Så det är ett helt naturligt beteende. En del gör det mer än andra men alltså inget konstigt.
Kan det vara de du har sett henne göra?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du provat asp spån eller pappers pellets som bomaterial? hon blir nog bättre skall du se! Det är bara att hålla modet uppe.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Började fundera om hon möjligtvis kunde ha torr hud! Torr hud kan börja irritera med att det börjar klia. Då börjar man klia som en galning. Jag lider av torr hud just nu och jag håller på att nästan klia sönder min hud så jag blir aldeles röd. försöker använda perfymfri fuktighets cremer men känns hopplöst.
Men om läkaren fick bukt med hennes klianden så hon inte kliar sig så mycket mera så kan du se det som en positiv sak. hon blir nog bättre då skall du se.
Testa att köpa aloe vera i spray form och spruta på magen och där hon är röd…kan vara så att hon bara har torr hy som kliar
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Hon är mest ljusröd på magen när hon just vaknat vid 6 snåret på kvällen, sen börjar hon ju tvätta sig o klia sig, o senare på kvällen när man tittar igen på magen så är hon mer röd då.. Har kollat under magen på två st till guldhamstrar (grannen), o de har mkt tät o fin päls. Elsa har rätt gles päls (men inget tomt område alltså) o sen är hon irriterad, som om man kliat på samma ställe länge helt enkelt.. Hon ser röd ut i huden som du säger "Odette"..
Okej, men då förstår jag varför hon drar ryggen så! :) Hon springer till sitt hörn nämligen o så drar hon runt med ryggen, eller sidan o sen får hon ett ryck o börjar tvätta sig, tyvärr tvättar hon sig inte så mkt utan kliar sig rätt mkt tycker jag, med benet på ryggen osv.. Drar jag fingret genom pälsen på rumpan s¨å ser man ju även där att hon är lite röd i hyn…
Hon är väldigt pigg för övrigt, springer runt i lägenheten o klättrar o far, älskar mat men väger dock bara 113 gram. Jag kan inte säga hur mkt hon "lider" av det här, kanske är mest jag som går o funderar o är orolig hela tiden! Sen vet jag ju inte heller hur mycket tid hon lägger ner på att klia sig på nätterna, då hon är vaken från 18 på kvällen o framåt o sover på dagarna..
Tack för alla svar, tar gärna tacksamt emot fler!!
Tycker du hon är lite spinking så kan du börja ge henne baby mat för 4-5 månaders bebisar. Dessa Barnmat på burk innehåller fett (oljor) som är bra samt att det kommer att göra så hamstern går upp lite i vikt till en lite bättre vikt.
Tycker du att det blir för dyrt kan man laga bebymaten själv så länge man skippar salt,kryddor, lök,stenfrukter som citrusfrukter och svamp. Sedan är det bara att lägga i en mixer. Man kan blanda med halv tsk matolja (solrosolja,rapsolja eller olivolja) i mixern tillsamman med ingredienserna du väljer att laga Barnmat av. Matolja är bra om man har torr hud samt att det hjälper till att få hamstern att öka i vikt om det behövs.
Du kan även testa med att stryka lite vanlig matolja på de torra ställerna på hamstern. Matolja är inte skadligt för hamstern eftersom det endast innehåller oljor från vexter som vi använder till matlagning. Fettet sugs snabt upp på de torra områderna i huden. Vilket skall göra irriterad torr hud lite lugnare och inte klia så förfärligt.
Det är mitt tipps som du kan prova med när det gäller hud irritation som torr hud och att få hamstern att gå upp i vikt.
Zvullo hade en gång lite problem med torr hud och när jag strök lite matolja på de torrs ställerna så blev det bättre med tiden eftersom det inte irriterade honom så mycket då så han slapp klia sig lika ofta som han gjorde innan.
Tycker att det låter som det kan vara foderallergi.
Isf är det torrfodret, men det är relativt ovanligt om jag förstått rätt.
Jag hade en hamsterhona för 20 år sedan som blev allergisk o det slutade med att hon hade ett stort sår på magen en morgon
för hon bitit o kliat sig så mkt.
MEN då berodde detta på att jag köpt en kartong hamsterfoder.
Numer säljs de sällan i kartong, fast på den tiden så frystes kartongerna o när de tinades upp så blev det nåt vajsing på maten som orsakade just foderallergi hos endel.
Nuförtiden köper jag alltid basfodret i säck och blandar sedan själv med det jag tycker är bra o förvarar det sedan i frysen tills 1-2 tim innan påfyllning av matskålarna.
Jag köper ju vanlig foderblandning i djuraffären, i o med att jag bor i ett litet samhälle har jag inte tillgång till att få tag i olika Foder så när man åker till stan blir det att man går in o köper på sig en full påse med färdigblandat foder…
Barnmat skulle jag gärna vilja prova att ge henne! spelar det någon roll vilken smak jag tar eller kan man välja o vraka bland maten till 4-5 månaders bebisar? eller finns det någon man helst inte ska ge, vilken brukar ni använda o hur ofta o i vilken mängd ger ni i veckan?
Vanlig matolja borde kanske lindra irritationen´lite, men hon är ju som sagt inte torr.. men kanske lindrar det röda? Men jag har ju badsand till henne, o ifall hon har olja på sig o samtidigt rullar sig i badsanden så fastnar det väl då? :/
Sen har jag gått o funderat på en annan sak, vanliga allergitester man gör på katter o hundar, kan inte veterinären göra något sådant på en hamster? kanske är väldigt ovanligt såklart, men finns möjligheten kanske det är värt att försöka?
Mvh Jessica
#8 Tycker det var en bra ide som du nämde angående allergitest. Tycker du bra kan ta upp detta med veterinären och fråga honom/henne om de evetuellt kan ta ett allergitest på din hamster om de går!
Jo badsanden skulle jag avlägsna en tid som ex en vecka så länge du stryker lite matolja på det irriterade stället (det röda). Matolja svider inte vilka cremer kan göra. Dessutom är ju matolja fri från ohälsosamma kemikalier samt parfymer som det kan förekomma i cremer och visa naturprodukter som är gjorda för huden. Jag använder själv matolja på min röda torra irriterade hud och tack vare den så kliar det inte eller svider i min hud. Så att testa med att stryka lite matolja på dett röda stället som är irriterat av att hon kliat sig kan vara en god ide.
Din fråga angående barnmaten så rekomenderar jag att du skippar Barnmat gjord av frukter och bär eftersom dessa kan innehålla socker. Men alla andra varianter av rotfrukter och grönsaker kan du ge till dem. Även de som innehåller kött. Kött inehåller proteiner vilket är viktigt för hamsterns uppbygande av muskler samt hamstern allmänna välbefinnande. Men skippa barnmaten som innehåller lök. Vissa sorter kan inehålla lök. Men det är bara att kolla på bilden på burken om där visar lök tillsammans med de övriga ingredienserna. Gör det de så kan du skippa den och ta en annan istället. Din hamster kommer att gilla barnmaten med stor förtjusning. Det kan jag lova dig.