Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1368 ggr
DwarfNome
0

Sätta ihop två honor?

Ganska kort och rakt på sak. Min tjej sitter ensam för tillfället, går det att sätt ihop en yngre hona med en äldre? (Nu snackar vi dvärgar alltså, inte guld)

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

NathalieT
0

Är inte så bra på dvrgar, men det borde väl funka.

Hur gammal är den äldre? Och hur länge har hon levt ensam?

HamsterMarie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En 5-6 mån. och en äldre, det brukar gå bra.. :)

UlrikaD
0

Det som rekommenderas är väl en bebis isåfall. Runt 4-5 veckor gammal. Äldre kan bli bråk om revir.

Lättast är ju om man köper från en uppfödare, säger att den ska vara som sällskap så man kan lämna tillbaka om det inte skulle fungera och prova någon annan istället.

DwarfNome
0

Min hona är runt 3 månader nu, och hon var även ensam i djuraffären när jag hämta henne då hon var 5-6 veckor. Om det inte funkar mellan dem så kan jag behålla den yngre i alla fall, har pengar och utrymme nog. Tack för svar!

NathalieT
0

Okej men om hon bara är 3 månader bordee det ju fungera!

UlrikaD
0

#4 Då är det ju jättebra. Vet att många drar sig för att sätta ihop ifall det inte funkar och de blir sittandes med en Bur till. Så verkligen kanonbra.

Är hon dessutom bara 3 månader så finns det ju alla chanser att det ska fungera. Håller tassarna för det här hemma iallafall.Skrattande

DwarfNome
0

#6 Hoppas de kommer överens Glad

Tycker ni att jag ska ha den yngre separat ett tag, eller ska jag genast sätta ner henne i den äldres Bur när jag kommer hem?

UlrikaD
0

#7 Du ska inte sätta ner henne i den äldres Bur. Då kommer den äldre att försvara sitt revir.

Antingen så har du en helt ny Bur som ingen har varit i tidigare, eller så gör du ren den buren du har ordentligt så den inte luktar någonting längre.

Låt den minsta undersöka buren först så hon vet var gömställen, hus, mat och vatten finns. Och sen sätter nu ner den äldre i buren.

Sätt gärna ner massa nya saker som den äldre inte har sett innan så det är mycket nytt att utforska. Inte bara att den nya hamstern är spännande utan allt annat också.

DwarfNome
0

#8 Tack så mycket! de hade jag aldrig tänkt på själv. Tur att jag fråga Skrattande

En till fråga. Den äldres Bur är i två delar, en mini duna och en stor plastback ihopkopplade. Jag vet att par kan börja slåss om revir om man inte har en enda stor Bur. Kan detta bli ett större problem?

UlrikaD
0

#9 Jag tror inte det, men om du ser att det blir bråk så kan du ju testa med att bara ha mini-dunan t.ex. Och om det då lugnar ner sig sätta ihop burarna igen och testa.

Nånting som är bra i början är också att ha två av allting. Två hus, två matskålar, två vattenflaskor osv.

Så de inte behöver vara precis på varandra ifall de känner sig osäkra i början. Blir de kompisar så behövs ju inte dubbelt av allt sen längre, men det kan vara bra i början.

DwarfNome
0

Jadå, de vet jag Glad Tänkte sätta in ett lite billigare Hjul istället för att köpa ett helt nytt fint wonderland dock, behöver ju inte skada min plånbok för mycket i onödan.