Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1964 ggr
Lamina
0

Stereotypier...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är just vad mina flickor har. Jag kan inte förstå det, med den stora buren dom har (se bild), jord att gräva i, leksaker att leka med (har just inga på bilden, men dom brukar få små pappkartonger och toapappersrullar) och t.o.m. födosök (jag sprider ut lite fröer då och då). Och dom stressar ändå. Måne är värst, hon springer fram och tillbaka längs gallret hela nätterna. Sprider jag ut fröer eller annan mat så stoppar hon bara in det i kindpåsarna och fortsätter springa. Men Eris är inte så nöjd hon heller, fast hon klättrar "bara" i taket och gnager i gallret då och då. Det var "bättre" när dom hade ett Hjul, men jag känner att överdrivet springade i hjulet inte är särskilt bra det heller… Jag är rädd att detta beteende är väldigt stressande för dom, och det har blivit värre sen mamma Sahara dog. Måne har blivit väldigt slank på sista tiden. Inte mager, bara slank, och jag är rädd att det har att göra med att hon springer fram och tillbaka fram och tillbaka hela nätterna och snart hela dagarna också. Jag vet ärligt inte vad jag ska göra för att dom ska må bättre…

Jag funderar seriöst på att avliva Måne, hon mår uppenbarligen inte bra. Men det känns så fel, hon är ju så ung och fullt "frisk". Och Eris, vad ska jag göra med henne? Några fler hamstrar vill jag inte skaffa just nu, det börjar bli lite många gnagare. Men om hon nätt och jämt trivs som hon bor nu, hur ska jag kunna hitta ett hem som erbjuder något bättre? För ensam kan hon ju inte bo… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
0

Testa en annan Bur först innan du gör någonting mer. Bara under period och se om det ändrar sig. En del vantrivs i burar som man själv tycker är jättebra, men trivs bättre i någonting som man själv inte är lika förtjust i.

Hade två robbar som inte trivdes i en stor maxi-duna. Testade ett sätta ihop två safariburar istället. Blev ju mindre yta och jag gillar dem inte, men robbarna lugnade ner sig märkbart och gillar att springa upp och lägga sig på utkiksplatserna och busa runt istället.

Det är tydligen inte alltid "matte vet bäst".Flört

Kan vara värt ett försök iallafall.

Lamina
0

Har prövat i princip varenda hamsterbur jag har utan förbättring… Fast jag har ju iofs bara galler burar, kanske skulle dom trivas bättre i en duna där dom inte kan se ut..? Kanske värt att prova…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?