Dramatisk viktnedgång
Puff har blivit super-pinnig, han väger bara 39 gram nu, innan vägde han 55. Han har blivit jätteskruttig och ser väldigt tanig ut :/
Varför då?
Hur gammal är han?
Har han ändrat beteende något?
Att han gått ner såpass mycket skulle jag faktiskt bli lite orolig över, för det är ändå 29% av kroppsvikten (om jag inte tänker helt galet).
1 år och 4 månader :(
Han äter och dricker och så, men sover mera och har blivit väldigt gammal, så att säga. Det märks på honom. Men alltid lika gosig som förr!
#1 :((
Du la till lite extra medan jag skrev c:
Ja, det är jag med :c
Ska jag ge honom extra mycket fet mat? Han älskar smör, det kanske är bra fett (inte xD)
Kolla tänderna så det inte är ngt med dem..
Diabetes?
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
# Nej smör är väl inte att rekommendera, ett bra basfoder brukar vara det bästa för dvärgar.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#5 Jag skämtade ju bara (:
Basfodret är bra, det har de haft flera månader.
Prova att ge Han/Hon kött 
De är inte vegitarianer och behöver kött. Det är både nyttigt och bra!
// Marie www.hamsterbladet.wordpress.com
#7 Det vet jag med, det får han ibland.
Jag tror inte att han lever så länge till, tyvärr. Känns som om slutet är nära.
Men han är inte så gammal 
#9 Jo, han är relativt gammal ändå.
Kollade tänderna, hittade inget.
Min förra hamster blev 4 :O
#11 Det är väldigt individuellt från djur till djur hur pass fort de åldras.. en del börjar bli gammal redan vid 1 års ålder medan andra kan hålla sig friska mycket längre.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Säg inte såå jag blir rädd!
Mandel är snart 1 år! Världens bästa hamster!!!!!!!!!
Nu blir det bara värre och värre för varje dag. 35 gram väger han nu, stackarn. Är så rädd för att förlora honom, vill verkligen inte det!
Äter & dricker han något ?
#15 Inte mycket längre.
Har du provat byta mat han tröttnar kanske ge mycket majs det är smaskens
#17 Har testat alla olika sorter, han äter inget.
Usch vad hemskt 
VETERINÄREN!!!
#20 Jag vet inte, jag avvaktar några dagar och ser.
bättre att inte vänta .. annars blir det nog bara värre.
#22 Jag tror att han bara är gammal, han dör nog tyvärr inom en vecka.
Men om han inte äter i stort sett nått, så betyder det att han håller på att svälta ihjäl. Är det helt rättvist mot honom då?
Alltså jag vet ju inte, har inte sett honom, bara en tanke.
Håller tummarna för de löser sig till de bästa
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Om han knappt äter och dricker, har total-rasat i vikt och sover för jämnan så skulle jag fundera på att ta bort honom. Djur är ordentligt sega och släpper inte alltid taget när de "borde".
Så för hans eget bästa kanske det är dags att boka en tid för avlivning.. inget liv för honom om han blivit så pass skruttig att han inte är samma hamster längre. Det är jobbigt, jag vet. Men det låter inte bra det där :(
Känn efter och fråga dig själv om han lever ett värdigt liv så som han har det idag- och ta ett beslut efter det. Man får inte vara egoistisk såna här gånger, att säga farväl hör ju tyvärr till 
Vet inte hur pass dålig han är och så, men det får du försöka avgöra själv.. så han inte behöver lida genom de sista dagarna..
Kram på dig.. :'(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#25 Jag vet att det egentligen är rätta metoden….men jag kan liksom inte.
Vill så gärna hitta en annan utväg… Kommer inte kunna klara mig utan honom, han betyder så mycket 
Jag håller med Odette.
Tyvärr måste man lära sig att släppa taget och tänka på djuret och dess livskvalitet.
Så länge vi har djur som husdjur, har vi också ansvaret att de får ett värdigt slut oavsett vad vi själva tycker.
Det är alltig jobbigt när någon man älskar är nära döden.
Men man måste som sagt se till deras livskvalitet.
Hade jag varit du, hade jag inte tvekat om att låta honom somna in, för hans skull.
Om du inte kan göra det rätta ska du inte ha något mer djur efter honom tyvärr…förstå hur hemskt att svälta ihjäl =(
#27 Japp jag vet. Nä att vara självisk lovade jag mig själv innan jag skaffade mina första marsvin att inte vara!
#28 Svälta ihjäl? Varför skulle jag låta honom göra det?
#29 Hon menar nog det som nämndes i inlägg #24 att om han praktiskt taget inte äter längre så är det ju nästan som att svälta ihjäl..
Det är bara du som kan avgöra när det är dags, ingen annan kan säga att du gör fel om du gör si eller så- för det är ju lite svårt för oss på forumet att avgöra tex. Men däremot så måste jag ändå säga att det spelar ingen roll hur jäkligt du kommer att må den dagen han är borta. För det enda som är värre- är att sedan tänka tillbaka å känna att man borde gjort något tidigare..
Har själv fortfarande dåligt samvete för att jag inte "fattade" snabbare, när jag hade en råtta för ett par år sedan som blev dålig.. Det tog på tok för lång tid innan jag verkligen tog bort honom. Hade väl hoppats att han skulle dö av sig själv när stunden var kommen, men djur är så viljestarka i grunden att de kan gå i månader trots att kroppen sagt ifrån för länge sen..
Å det är verkligen inte kul att känna det efteråt, att deras sista tid här på jorden var ett rent elände bara för att man själv hade svårt att släppa taget.
Hur du än väljer att göra (utifrån hur du ser på hans tillvaro och hur pass dålig han nu är), så hoppas jag att du tar det svåra beslutet att ta bort honom.
Om du hoppas så innerligt att han ska bli bättre och vägrar tänka andra tankar- ta honom till veterinären för råd och hjälp. Så får du väl höra vad de anser är bäst att göra.
Då har du ju gett honom en sista chans iaf!
_
#30 Klart att jag vill göra det bästa för mina djur, utan att de ska lida och så. Men jag tycker att det känns fel att avliva ett djur som inte har ont eller är skadat etc. Rådfrågade min kära mor och hon sa "Man blir ju mindre när man är gammal, och man rör sig inte lika mycket längre. Musklerna försvinner, man tappar matlusten eftersom man inte längre gör av med så mycket näring längre nät man knappt rör sig". Hon tyckte att vi skulle vänta några dagar.
Nu väger han 34 gram, men har faktiskt börjat äta mer efter att jag bytt Foder.
Så nej, slutet var nog inte nära ändå! 
Han fyllde precis 1½ år.
Det kan inte ha varit en "vinterdepression" eller nått? Vi människor blir ju i alla fall väldigt mycket segare på vinterhalvåret. 
Min guldhamsterhona har börjat bli mycket, mycket piggare nu när våren kommer. Hon är mycket mer aktiv. Förut sov hon större delen av dygnet.
#33 Vet faktiskt inte. Men han lever och mår bra!
Han började äta bättre när du bytte Foder? Är ju jätte bra om han kan hålla sig pigg ett tag till, det är ju sötaste hamstern nånsin tror jag 
_