Välkommen hem underbart söta DIEZEL?
Igår var jag och hämtade en guldhamsterhane från en djurbutik. Det rekommenderas inte men jo, jag ville verkligen ha honom. En långhårig sötnos på 4 månader, det är nog en hel del men ändå. Han var helt underbar och kärlek vid första ögonkastet. :D
En sak jag undrade över var att han kom från en Bur där han hade varit med 3-4 andra guldhamstrar, dessa var säkert kullsyskon, men de var ju ändå flera månader gamla! Konstigt..
Jag tog hem honom och han verkade så lugn och fin i sin transportbur, gick lite nyfiket runt och tittade men annars lugn av sig. Vi släppte ut honom i sin Bur och han gick först helt lugnt runt några varv, så åt han lite, stannade och slickade sig och sprang i hjulet en aning. Ingen stress alltså. Sen började han också bädda i sitt hus lite grann.
Jag har låtit honom vara förutom att titta på honom nu men enligt djurbutiken skulle han vara någorlunda tam. Idag försökte jag klappa honom lite med ett finger men han böjde sig direkt undan ordentligt så jag slutade. Har även försökt ge honom en matbit ur handen och han är väldigt försiktig av sig måste jag säga.
När och hur ska jag börja försöka få honom tam? Vill gärna kunna hålla i honom utan problem.
Och en sak till, brukar det göra väldigt ont när dessa biter?
Grattis! Jättefin liten kille du fått
Att han satt med sina bröder (hoppas jag att det var) är ju inte okej, djuraffärerna borde verkligen veta bättre.
Att få honom tam borde inte bli något problem. Börja med att hålla en bit mat mellan fingrarna och sträck fram den till honom. Om han utan tvekan går fram och tar den kan du fortsätta med att lägga maten i din handflata. Prata mycket med honom, så att han vänjer sig vid din röst. Om han inte vill ha maten du räcker fram till honom lägger du ner biten där du hade handen och låter honom vara. Fortsätt med det tills han inte verkar rädd för att äta det du ger honom.
Lycka till! 
TACK! :D Ja, visst är han gullig, lilla lurvisen
Japp, han bodde med sina bröder. Tyckte att det verkade konstigt och jag reagerade verkligen på det.
Tack för tipsen. Jag började faktiskt idag med godisgrejen eftersom han enligt djurbutiken skulle vara någorlunda tam. När han var i sitt hus höll jag en liten godis i handen där utanför, och till min stora glädje lyckades det på första försöket! :) Han stack ut nosen och snusade lite försiktigt först såklart, men gick sedan och tog biten ur min hand! Och inte ens att han direkt skulle ha rusat tillbaka efter det. ^^ På god väg, i alla fall.
Har också från djurbutiken, den ena är skygg och den andra gillar att vara i famnen =) dock dvärghamstrar.
det blir ju så när utbudet inte är så stort iallfall här i skåne.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

Supersöt kille! Djuraffärerna har ofta guldhamstrarna ihop pga platsbrist och struntar i att det är olagligt. En del delar dem inte ens när de börjar slåss utan avlivar de som blir skadade.
När det gäller tamhet så gäller sakta och säkert för de flesta djur. Köper man hos uppfödare så har ju förmodligen uppfödaren pysslat med bebisarna varje dag från att de öppnat ögonen. I djuraffären byter de oftast bara mat och vatten, de enda som brukar gosa med djuren är ju praktikanterna ifall de har några.
Så de hamstrarna är ju ovana vid händer. Så det som gäller för dig är att visa att händer är någonting bra. Låta killen nosa på dig, försöka hitta någonting oemotståndligt gott som du kan ge ur handen. Bara ta det lugnt och försiktigt.
Har han inga dåliga erfarenheter av händer så går det ganska snabbt, det är djur som har blivit illa behandlade som det tar längst tid att vänja. Men det tror jag ju inte här såklart.
Jag hämtade hem en zoo-hamster från en familj som precis köpt honom och satt honom i en safari-bur. Han fräste på mig och duckade när man satte in handen. Någon månad tog det och nu är han lika supergosig som resten av mina hamstrar. Står alltid på bakbenen när jag kommer och vill komma ut och leka,
Tror det kommer att bli exakt samma för din söta kille.
Gillar inte när man köper från djuraffär.
Men har även gjort det själv när jag råkade fastna för en lite guldis.
Åh det är helt galet vad tam han är och jag har inte ansträngt mig
så där överdrivet för det heller. Lät han mest vara i början för att han var så rädd och mest gjort dom vanliga sysslorna plockat lite i honom men inte för mkt. Men herregud han är nog socialaste djuret på hela jorden!
Och helt underbart vad söt din kille var 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
En djuraffäre jag kan rekommender är ArkenZoo dom väger hamstrarna har stamtavla på dem och dom är inte mer än 8 veckor och sitter oftast själva eller kanske med ett kullsyskon :) dom är även väldigt säkra på könen , och personalen har utbildning :)
Jätte söt grabb du har, jag skaffade min hamster i måndags, också från butik. Precis som med din hamster så är min rätt tam trots det. Det första hon gör när hon kommer till sitt nya hem var att nosa runt i buren, kollade in lite grejer, satt och åt lite ur en skål för att sen boa in sig i huset. Det tog dock ett tag innan hon upptäckte huset men väl då var hon snabbt inne på att fixa sitt bo.
Jag vet att man ska lämna dem ifred de första dagarna men hon är inte alls skrajsen så jag testade ge henne en jordnöt första dagen och det gick - hon tog den och stack iväg med den. Idag testade jag hålla fram en annan gobit, denna gång utan att föra fram den till henne utan bara hålla fram den och vänta. Oftast ignorerar hon mig och springer bara förbi men när hon var på genomfart upptäckte hon gobiten - stannade upp - och satt och åt direkt ur handen på mig en stund innan hon till slut tog biten och stack iväg med den. =D
Nu är jag lite osäker om jag går för fort fram. Jag pratar hela tiden med henne men jag kanske ska lämna henne ifred nån dag nu så hon får en paus från mig och sen återgå till mutor? I princip har jag gett henne mutor och pratat med henne från dag 1 (bara på kvällarna) men det var för att hon rusade hela tiden upp till gallret varje gång jag gick iväg och varje gång jag kom in i samma rum. Kändes som att hon var intresserad av kontakt då.
Klappa får jag inte än för henne, men du och jag kanske hade ändå tur som fått så sällskapliga hamstrar från butik. =)

#7 Visar de intresse och är framåt och nyfikna så behöver man ju inte lämna dem ifred. Jag rekommenderar ju mina köpare att prata och lära känna sin bebis redan från start för ifall ingen skulle prata med mina bebisar på en dag så skulle de känna sig ensamm och övergivna.
Man får anpassa sig efter hamstern helt enkelt. Vill den vara ifred så ska man låta den, men söker den kontakt så är det att bara att köra på.
TACK så jättemycket för alla tips som har varit till stor nytta :) Man blir så glad när det finns så snälla människor som vill hjälpa.
Ja, Diezel kom från en Bur där hamstrarna lär ska ha varit tama och jag tror jag har några bra förutsättningar att få honom tam. För det första är han så lugn och fin av sig. Inte nervös eller stressad från första början. Han är inte rädd för ens närvaro utan man kan sitta vid buren, gå förbi eller pyssla med t.ex. maten lite grann utan att han blir rädd. Och som sagt tog han en godisbit ur min hand igår. Så småning om bara jag fortsätter med vår "sociala träning" tror jag att han kommer att bli mer eller mindre tam :)
Det är bara lite synd att man inte än kan hantera honom (vill inte göra det utan att han vill att man rör honom än) för ha bor i en inte så värst stor Bur, en mini duna, och fast han har ett Hjul som används flitigt om nätterna känns det som att han har för lite plats och jag skulle gärna låta honom springa på en större yta. Men detta går ju inte före han har blivit tamare.
Och tack alla som har sagt att han är söt! :) Det är han också, han är verkligen oemotståndlig.
Man kan sitta och se på honom hur länge som helst om kvällarna och det är knappt att man kan låta honom vara haha, men såklart stör jag honom inte heller :D