Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5908 ggr
wiggle
0

Problem med guldhamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har ett stort problem med min guldhamster på ca 4 månader.

Jag har haft honom i cirka tre månader nu och han är än inte tam utan är mycket aggressiv så att jag ej vet vad jag ska göra.

Jag försöker att väcka honom (genom att börja rota lite i buren eller knacka lätt på glaset till terrariet 15-60 min innan) innan jag ska börja fixa i buren eller försöka umgås med honom. Men ändå skriker han av rädsla eller aggression. Jag testar allt och har mat i handen som han älskar, han går runt och sniffar i runt fem minuter och sen ignorerar han och går och lägger sig.

Jag är van med hamster och gerbiler då jag haft tre dvärghamstrar tidigare som jag alltid fått mycket tama. Och senare skaffade jag två gerbiler som var svårare att få tama men det ändå funkade med, som det nu inte gör med min guldhamster Cappuccino.

Jag har också ett annat problem att han börjar gräva ner sig i ett hörn och gnaga på det som håller ihop terrariet. Så jag är nu rädd att hela terrariet ska falla samman.

Tacksam för svar snabbt!

Zvintos
0

En del få individer kan ta väldigt lång tid och man kan få kämpa mycket för att få de tama.
Är han ifrån uppfödare eller djuraffär?

Gällande att han gnager på det som håller ihop terrariet, så kan det tyvärr vara svårt att göra något åt mer än att byta till en Bur.
Har en hane som gnagde som en tok när han bodde i akvarium, men så fort han hamnade i en Bur slutade han med det.

wiggle
0

Jo för jag försöker verkligen att göra honom tam men börjar få slut på idéer och tålamod. Han är ifrån en djuraffär och redan där kunde jag klappa honom. Men det har hållt sig på det stadiet eftersom han blir rädd eller skriker så fort man rör något i hans Bur.

Jo problemet är att jag gav bort mina andra burar då jag skaffade gerbiler eftersom de gnagde sönder de burarna nästan. Eller den stora buren jag hade hittade jag på kvällen att de gnagt ett hål på ca 1 dm vid vattenflaskhålet runt ett på natten. Det var en rolig natt..

Vimsan98
0

#2 Oftast när de är köpta från djuraffärer så är det som om de är uppväxta med stress och därför blir de aggressiva,bits han?

Nästa gång du köper så satsa på en uppfödare istället :)

Jag kanske inte var till så mycket hjälp men det var iallafall ett litet tips :) Lycka till med din hamster :)

(min hamster ignorerar min hand på dagen oxå men på kvällen så springer hon direkt upp i handen)

wiggle
0

Nej jag har köpt mina tidigare hamstrar där och också praoat där så jag vet hur det är just på den affären. Han har attackerat en gång när jag ställde ner matskålen igen efter att ha fyllt på den. Men han har aldrig bitit mig utan bara attackerat eller "skrikit". Jo men min hamster går upp självmant runt elva på kvällen och då har jag inte alltid tid eftersom man ska upp till skolan och så Rynkar på näsan

Jo men då måste man hitta en också..

Vimsan98
0

Aa,jusste. Men testa stick ner handen och ha handen nere ett tag,på kvällen då,och se om han blir nyfiken och går upp i handen. Eller det kanske du redan har testat? Annars så sa den uppfödarn som jag köpte min guldhamster från att vill den inte upp i handen så försök tränga in den i ett hörn och ta upp den.

Fast om den är aggresiv vet jag inte hur det går.

Den kanske är sjuk eller skadad? Om det är därför den "skriker" Den kan ju kanske skadat ett ben.

Zvintos
0

#4: Att hitta uppfödare är inte särskilt svårt, finns lista på svenska hamsterföreningen över registrerade uppfödare.
Men det finns även flertalet som inte är registrerade.
Transport är inte heller någon omöjlighet, det kan bara ta lite längre tid ibland beroende på vart man bor.

wiggle
0

Jo jag har testat vid många tillfällen att hålla ner handen och då med mat i den. Och att tränga in den går inte den skriker till då.

Så nu har jag blivit rädd för att den ska bita mig tyvärr så jag vet inte hur jag ska göra detta..

Skadad är den inte, den klättrar på en anordning jag till vattenflaskan och också på hamsterhjulet (som den inte springer i längre)

wiggle
0

#6 Tack för det, då vet jag till senare tillfällen.Glad

Vimsan98
0

springer den inte i hjulet? Jag har inget Hjul , men om den inte springer i hjulet det kan hänt att den blivit förkyld eller så,om den känner sig nere,inte mår bra. Jag har ingen aning.

De som har Hjul, så brukar hamstern alltid springa i det ju…

wiggle
0

Jo jag vet, jag är lite förvirrad själv nu, för nu är allt den gör att gnaga sönder terrariet..

Vimsan98
0

Mystiskt. Du får nog försöka få kontakt med någon hamsterspeciallist om du inte lyckas få hjälp på denna sidan. jag vet inte mer om vad det kan vara faktiskt..

wiggle
0

Nej inte jag heller. Nu var han vaken ett tag och gick omkring runt min hand och granskade den väldigt noga. Men han varken nosade eller ryggade tillbaka.

Han har nyss fått ommöblerat i sin Bur och det kan ju vara orsaken till att han ignorerade handen..

Vimsan98
0

Aaa…

apache
0

Jag tror det bästa är att ha handen nere i buren varje dag för att hamstern ska vänja sig vid dig och din lukt.
Ha handen bara stilla och låt hamstern själv ta alla initiativ.
Så fort hamstern börjar känna sig lite trygg med att handen är där så tar du bort handen och låter den vara i fred = belöning.
Glöm inte att prata mycket med en lugn röst :) Lämna gärna en godisbit innan du går där ifrån.

Jag tror att om du tränger in den i en hörna kommer den bara att bli osäker och rädd. Att tränga ett djur är bland det värsta man kan göra, det är just då när djuret känner sig så hotat att det bits.

Amun-Ra
0

#9 Alla hamstrar springer inte i hjulet. Vissa föredrar att klättra och då försöker de klättra på hjulet vilket naturligt vis inte funkar. Till dessa hamstrar använder jag klätterställning. Till dessa klätter apor hör min underbara gamling Dubbel-Knut. Han har alltid föredragit att klättra än att springa i hjulet. Hamsterbollen går an men klätterställningen är ändå bäst tycker Knuten.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/