Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3995 ggr
Moas97
0

Orolig för hamster's bortgång!

Jag har en hamster som är 1½ år. Det är min första hamster, och är en guldhamster! Jag börjar bli orolig. Han är inte lika aktiv längre, men det är väl pågrund av att han börjar bli gammal och inte orkar mer som han gjorde som ung?

Hur märker man att han är död? Hemska tankar, men måste ju få svar. Han brukar vakna sent på kvällarna när jag har gått och lagt mig. Vill ju inte att det ska börja lukta unket utan att jag har märkt något…

Hjälp uppskattas!

/Moas97 :)

Novis10
0

Du kan ju väcka honom nån gång så att du ser om han lever?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Moas97
0

#1: Jo, det brukar jag…

goldenhamsters
0

Guldhamstrar brukar leva i 2,5-3,5 år. Så om du har tur så har din guldhamster inte ens levt halva sitt liv än Flört Han är medelålders, så så gammal är han faktikst inte Glad

När de är små är de väldigt livliga, sedan blir de lugnare i vuxen ålder och så blir de väl lite lugnare i gammal ålder.

Mvh Alicia.

Moas97
0

#3: Så jag kan para min hamster med en hona?

goldenhamsters
0

Om du skrev att han börjat bli slöare så kanske det inte är det bästa eftersom om en hane är över 1,5 års ålder kan han dö av den stora ansträngningen vid parning.

Mvh Alicia.

TildaH
1

#3 Nje, det är inte alls ovaligt att de dör vid 1,5-2år så jag skulle då inte räkna livlängden särskilt mkt högre än så.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Moas97
0

#6: Okej, har en klasskompis som hade en hamster som gick bort i höstas. Han blev 4 år. :o'

TildaH
0

#7 De kan leva "länge" men om en hamster dör vid 1,5 så är det inget man reagerar över då vissa blir gamla redan då. Det är individuellt helt enkelt.

--------------

Moas97
0

#7: Okej, men om man inte märker att hamstern är död precis.. Kommer det lukta då? Vill ju inte det.. :'s

TildaH
0

#9 Med tanke på att man ska se till sin hamster dagligen så ska det inte kunna vara ett problem. Men ja, dör den o du inte tar bort den så kommer den att börja ruttna, hur fort beror på miljön, men inte inom första dygnet oavsett.

--------------

UlrikaD
0

Om man har ute sin hamster varje dag, gosar, kelar, rastar den och går igenom den så kan man ju inte missa om den dör.

Utöver att ha ute mina dagligen så kollar jag igenom dem varje dag så man kan hitta eventuella cancertumörer, kollar klor, ser att ögon ser bra ut osv.

Moas97
0

#11: Eftersom att min hamster vägrar att bli buren även om han kan vara kelig och gillar att bli klappad osv, så går det tyvärr inte… Har försökt ge honom tid (hållt på nu ända sen han varit liten) att bli tämjd, men inte… Fast jag försöker låta honom springa i sin boll, och ibland kan man ju faktiskt väcka dem när dem sovit en hel dag och det börjar bli framåt 20.00-21.00 på kvällen. Det skadar ju heller inte!

TildaH
0

Min ena vill inte alls hanteras men för den skull får han självfallet vara ute o springa minst en timme per dag, de har inget med hantering att göra, utan är motion.

--------------

Moas97
0

#13: Jag kan inte påpeka att min hamster får dåligt med motion. Han springer nätterna långa på sitt Hjul samt med mycket bus i sin Bur där han stormtrivs! Han får även ibland springa en hel del i hamsterbollen där han också gillar att springa runt i…

UlrikaD
0

Ett Hjul eller boll kan aldrig ersätta rastning utanför buren. Det är en monoton rörelse  som är exakt likadan hela tiden. Medans om den är ute får röra musklerna på ett helt annat sätt.

Moas97
0

#15: Jo, jag vet det. Har tittat lite kort på en sån där hamsterhage. Men jag kan ju inte pyssla om honom när han vägrar bli lyft? o.o'