Hur höjdsäkra hög bur?
Jag har en Bur här hemma som är 38cm hög och jag tycker det är lite för hög, men samtidigt är det den också den Bur som har stört bottenyta här hemma.
Då Tutte här hemma växer som ogräs tycker jag han skulle behöva flytta till en större Bur, men samtidigt har han så mycket energi så jag bara föreställer mig hur han klättrar armgång och andra sattyg 
Ni som har höga burar, hur har ni gjort för att hamstersäkra dom? Ett problem som jag har är också att buren bara har en lucka i taket :/
Sätt upp hyllor och hängmattor, så att det inte blir så långt att falla. 
Har funderat lite på den här, men är lite rädd att den inte ska gå och fästa i en hamsterbur då mellanrummet i gallret brukar vara större hos marsvin och kaniner
Någon som har en sånt hyllplan som vet?
Har ju två hyllplan som ingick i buren, men dom är så små..
#2: Jag har haft en sådan och jag tvivlar starkt på att den går att fästa i en hamsterbur.
Det är ganska stora "skruvar" som ska igenom gallret.
Hur är buren 38? Alltså är det gallerhöjden eller totala höjden.
För är det totala höjden, då är det inte särkilt högt om du har ett tjockare lager av underlag.
Jag har burar som är över 60cm, men de är helt annan form så…
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#2 Dom där hyllplanen är gjorda för kaniner och marsvin ,har haft en sån själv och har för mej att skruvarna är för breda för en hamsterbur…Fixa till trähyllplan istället så kan du göra vilken mått du vill,sen skruva fast hyllan med nån skruv…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#4 Det är totala höjden, det är väl mest dom där sista 8 centimetrarna jag stör mig på :P Har sett någon som satt en handduk som fallskydd på en sån här Bur, men det jobbiga är att buren bara har en lucka i taket, det borde vara straffbart att tillverka burar med bara en öppning >_> :P
#3/5 Jo, det var det jag var rädd för, synd :/
#7 Är det en Bur med blå botten, för isåfall trooor jag att du hade samma Bur, den såg iaf vad jag kan minnas identisk ut (även samma hyllplan) men din hade två luckor och det har inte min O.o Jätteskumt och sjukt orättvist xD
Tyvärr har jag inte min externa hårddisk så jag kan inte visa bild på den.
Jag brukar köra med 3 kronors handdukarna från Ikea som jag fäster i lagom höjd så att dom tar upp mer lr mindre hela mitten delen. Gör ett litet hål i kanterna och sen fäster med stålgem eller nått.
Trots att handduken är hela vägen ut så brukar dom kunna klämma sig mellan gallret och handduken. Nederdelen av buren kan ju dock bli lite mörk men det har mina bara gillat. :)
läste det där med luckan nu.. Ja det borde helt klart vara straffbart! :P
Jag hade faktiskt köpt den buren med bara lucka upptill och sen strax efter så hittade jag buren som har två luckor,så då lämnade jag tillbaka den buren jag köpt och köpte den med lucka på sidan istället.Lite krångligt men det var det värt.
Du kan ju såga till två breda träbitar och skruva i nått på sidorna så dom hålls på plats, så ramlar hamstern iaf bara den biten som är ner till hyllan.Och sen göra två hål och sätta fast trästegar i hyllplanen så att hamstern kan komma upp på hyllorna.
Skickar med en bild på den buren jag tror du har.
Dessvärre är jag nog inte såpass händig + att vi inte har några verktyg eller sånt. Men jag tänkte kanske att man skulle kunna sätta upp en handduk som täcker iaf 75% av buren, så man fortfarande kan komma åt honom utan att behöva lyfta hela galleröverdelen, han brukar ju komma om man lockar på honom :)
Gah, såg en Bur som hade jättestor bottenyta idag, och som jag tror var lägre än den buren jag har, Men gud vilket hutlöst pris dom tog för den.. 1780kr!!!!! Förstår inte, en kaninbur med ungefär yta tog dom 675kr, så varför ska det vara över 1000 kr dyrare bara för att den har tätare galler, ett Hjul och ett plasthus?
Ja testa det…är ju lätt att göra och se om det funkar för just din hamster
Ja tätare galler brukar betyda mer pengar..kanske är dyrt med mer galler vad vet jag
#13/14 Kan man inte köpa en kaninbur och sen sätta ett tätare nät runt? (Förlåt för OTn)
#15 Det borde gå, har för mig att en hamsterägare i Norge hade gjort det :)
Det var denna Bur jag såg för 1780kr: http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/220_250/products_id/6315 (dock var den visst 38cm hög, såg väl bara lägre ut bara för att den hade högre låda 
#16 Det bästa vore nog att klippa av en fleecefilt ,då vanliga handukar har trådar som nog kan skada hamstern, om man har en gnagis hemma