Sömnig hamster!
Jag fick en vintervit hamsterflicka för 6 dagar sen som är drygt 3 mån. Vi lämnade henne ifred i 2 dagar som vi läst. Hon är nästan inte vaken någonting inte ens på natten det har vi kollat. Kommer ut och äter lite och dyker sen in i boet igen. Tror ni det är som hon är ovan och lite rädd? Det går bra att ta ner handen till henne och hon nosar fint och klättrar upp en bit. Så hon verkar ju inte rädd av sig egentligen? Sover de mer på vintern? Hon har en fin vinterpäls.
Tacksam för tips!
tror att det är normalt då buren är helt ny och så är hon nog vaken när ni sover.
Dvärghamstrar skall bo 2 och 2 lag på detta.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

#1 Hur länge har det varit lag på att dvärghamstrar ska bo två och två?
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
har läst av andra att det är lag från jorbruksverket.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
Aw, hon är nog bara trött. Mina dvärgar sover rätt mycket den här perioden också, så man får verkligen passa på när de väl är vakna ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 vissa säger att det är lag. men andra inte. ? 
#5 Det finns lag på det, enda ungantaget är ju om de börjar slåss så pass att de riskerar att skada varandra. Men ALLA flockdjur ska ges möjligheten att bo med minst en artfrände. ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
6 Det är ganska vanligt att dessa dvärghamstrar inte funkar ihop. Jag har ingen själv. Men svåger med familj skaffa 2 st dessa slogs så in i havet och ena fick avlivas pga skadorna. De har sen skaffat en till o sluta så illa att en av dom bet ihjäl den andre. Där gav dom upp med att ha 2 st ihop men de skaffa en till och har burarna så de kan se varandra. Jag har hört många där det slutar lika illa för. Men det ska visst finnas en lag på detta, tyvärr hitta jag den inte när jag googla lite snabbt.
Kanske nån annan kan hitta den?
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
Dvärghamstrar är inga direkta flockdjur utan lever tillsammans hane och hona vilt och ibland familjevis (förutom den kinesiska som är solitär). Man har även hittat att honor har flera olika gångsystem med olika hanar. Så det är kanske inte så konstigt att det ibland inte fungerar att ha dem ihop i fångenskap när de måste dela på utrymmet i en trång Bur.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

Ju större Bur man har desto större chans att de funkar ihop hela livet. Sätter man ihop två individer av vilket djurslag som helst så krävs det ju att de har tillräckligt stor plats att umgås på.
Har haft några par med vintervita och de har bott ihop hela livet, två pojkar åt gången.
Men gjorde misstaget en gång att ha en stor flock med robbar, 6 stycken i en för de för liten Bur. Men större Bur och delade upp dem 3 och 3 istället så funkade det perfekt.
9 bra tips, men min såger med familj hade ett stort akvarium med mycket plats att springa på och oxå mycket fint inredd. Tror någ den som var litet monster inte ville dela hem med någon annan alls, snäll o rar liten hamster annars :)
min förra hamster (som tyvärr avled för ett tag sen) var en dvärg och i början var hon jätte blyg eller "trött" ville inte alls komma ut men hon blev sedan mer och mer i liv och nyfiken.
Det borde gå över alltså. :)
Tack för tips och kommentarer!
Det går bättre nu men är fortfarande en sömnig dam!
För att överhuvudtaget träffa och lära känna henne väcker vi henne vi 19-20 tiden så lugnt vi kan. Tar vi då upp henne ett tag tycker hon att det är jätteskoj att leka i ett litet rum i toarullar mm. Favoriten är nog att klättra upp i byxbenen så långt hon kan! Om man inte vill det är det bäst att sätta sockarna öven byxkanten för det kittlas som bara den. Kanske blir det mer aktivt till våren? Hennes fina vintevita päls har mörknat betydligt nu. Jag har läst någonstans att reproduktionen går ner på vintern - kanske gör hela aktiviteten det för dem?
Min hona bet ihjäl sina burkompisar.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Min dvärgis på 4 månader är precis lika sömnig! Under jullovet var jag uppe till sent på nätterna (kl 4) och jag kan säga att han inte alls var aktiv då. Utan han sover typ 22 timmar om dagen… Är det verkligen normalt?? Jag vågar inte väcka honom för att leka, rädd att han blir arg. Men när han väl är vaken och jag tar ut honom så är han hur pigg o busig som helst.
Han har ett Hjul i buren men springer inte så mkt.