Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 5281 ggr
Roxie
0

Robbe - slagsmål..

Jahapp.. Nu har det varit bråk här tydligen.

En av honorna i min flock (3st) har stora skorvar på rumpan, och några öppna småsår så detta måste ha hänt väldigt nyligen (någon dag).

Har inte sett eller hört något som tyder på bråk alls, men jag antar att det bara är att ta bort henne ur gruppen?
De sover ju tillsammans och springer tillsammans i hjulet, så varför nu helt plötsligt? Obestämd

// Sofia

NathalieT
0

Synd ! Rynkar på näsan

Nicolina
0

Det är just detta som jag tycker är så läskigt med dvärgar i allmänhet, och varför jag inte alla gånger tycker det är klokt att ha dem i par/grupp. För helt plötsligt så smället det, ibland riktigt illa men oftast så börjar det med smågnabb med småsår och fortsätter sen med värre situationer. Det kan funka kalas i början i några månader eller tom i år men så en dag…. icke! Många orsaker kan ju finnas, könsmognad, humör, platsbrist, matbrist (behöver inte vara för lite mat, men rivalitet om matplatsen) eller rivalitet om sovplats, sandband osv.

Hur som helst, börja med att se över buren. Behöver de mer utrymme? Är buren för liten? Finns det varsin sovplats, varsitt Hjul, varsin matskålar osv. Kan den som är hackkycklingen komma undan eller är den ständigt i skottlinjen utan att ha något gömställe? Håll stenhård koll på dem, titta ut vem som är den dominanta av dem och se om förändringar i miljön gör att de fortsätter att fungera ihop. Men var noga med att se över så inga allvarliga skador uppstår.

Roxie
0

Buren/terrariet är inte för litet. 65x40cm, bottenyta.
Det är mamma med sina två döttrar, och det är en av döttrarna som är lite skadad. Mamman är 1 år, döttrarna är nästan 6 månader gamla.

De har jättemycket gömställen, trots det sover de alltid tillsammans, de har ett stort Hjul, en stor sandskål och två matskålar. 
Vet inte riktigt vart problemet skulle sitta..

// Sofia

Roxie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en snabb bild på hur inredningen ser ut just nu.
Den andra matskålen syns inte på bilden, står bredvid hjulet.

// Sofia

MaaariaS
0

Verkar helt ok inredning iaf ….du kanske ska ta och byta plats på sakerna så att det blir nått nytt och spännande för dom att göra.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Nicolina
0

Då är det nog så att de har börjat kivas… kanske någon av döttrarna börjat visa tendenser på oönskad dominans mot mamman? Honor är ju säkerligen svårare att hålla i grupp också kan jag tänka mig… du får hålla koll och se om det går över. Hoppas på det!

Roxie
0

#5 ja jag byter både plats och inredning varje gång jag städar buren. Dvs varannan vecka ungefär :)

// Sofia

Odette
0

Va trist! Ingen erfarenhet av det själv så jag har nog inga vettiga råd att komma med ;(

Men det är skit rent ut sagt, man vill ju så gärna att de ska hålla sams!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
0

Nä, jag är tvungen att sätta henne själv nu. Såret på rumpan läker inte, och nu har de tydligen nafsat henne ytterligare så det är riktigt illa. Har tvättat av ordentligt och ska nu sätta över henne i egen Bur. Hon får dock ingen Sand.

Så om det är någon som har plats för en ensam robbeflicka så finns hon här Rynkar på näsan

Stackars liten..

// Sofia

Roxie
0

Men jag har funderat lite..

Kan det inte vara typ "mys-sår"..? Alltså, de brukar ju tugga på varandras morrhår, så de blir superkorta. Kan det inte vara något liknande i detta fall? Tex att hon skadat sig och de andra försökt tvätta och hjälpa och det bara blivit värre?

Har som sagt inte sett eller hört nåt slagsmål och jag har varit supernoga och kollat till dem med jämna mellanrum just för att se om nåt är annorlunda. Men nej, de sover tillsammans, på varandra. Jämt. De delar Hjul och pysslar om varandra. Så jag vet inte..

Ska jag låta såret läka och sen försöka sätta ihop dem igen?

// Sofia

UlrikaD
0

När mina tre satt ihop så blev det ju bråk och en blev "hackkyckling". Det blev sår i rumpan för han blev jagad och biten just där. Jag hade honom ensam ett tag och försökte sätta ihop igen, men det blev samma sak.

Däremot kunde han hur lätt som helst flytta ihop med en annan pojke i samma ålder, och de bor tillsammans nu.

Oftast ser man ju om de bråkar eller piper. Efter första bråket så var det två som gjorde allt tillsammans och en som var ensam, det syntes tydligt.

Nu bor de två och två förutom en som bor ensam vars sambo dog för ett tag sedan.

Roxie
0

Jo men det är det jag menar, jag har varken sett eller hört något som tyder på bråk. Det är så knepigt.. Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga :/

// Sofia

HamsterMarie
0

Vad tråkigt! Gick inte att sätta ihop mina damer heller. Rynkar på näsan

Roxie
0

Satte den mobbade dottern i en egen Bur. Och igår kollade jag till de andra två. Såg nu att även den andra dottern fått hacksår på rumpan. Så troligtvis så är det mamman som tappat intresset för sina döttrar. Nu bor döttrarna tillsammans igen, så får vi se hur det artar sig.

Så trist när de inte kommer överens :(

// Sofia