Minimåtten måste vara 60*40*40cm
*= gånger
#1 Var har du hittat de måtten, har aldrig hört dessa som måste mått.
Inte för att jag säger att de var dåliga mått, vet bara att de inte är minimi måtten eller liknande.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
För det första har jag både läst olika hamsterböcker för att jag snart ska få hamster och dessutom har jag frågat i mycket erfaren djurraffär.
Vad tror du att mini måtten är då?
om du är osäker ring till djuraffärer eller någon med hamster eller veterinärer som har erfarenhet av hamstrar!
#3: Jag kan säga att dessa mått stämmer inte.
Läs L80, där står minsta mått.
Till trådskaparen:
Enligt lag (L80, sidan 41) måste en guldhamster ha en yta på 0,12 kvadratmeter, med minsta sida på 25cm och minsta höjd på 20cm.
Minsta mått kan alltså vara 35x35cm, vilket ger en yta på 0,1225 kvadratmeter.
Men den gyllene regeln är ju såklart ju större desto bättre.
Hmm… Tja, ingen veterinär häromkring vet ens vad som är fram o bak på en hamster. Djuraffären skulle jag inte ens rådfråga ang. en guldfisk.
Så då kollar vi på jordbruksverket, aha, minimått för guldhamster:
Minsta tillåtna yta: 0,12kvm
Minsta mått kortaste sidan: 0,25m
Minsta höjd 0,2m
Nu har jag inte sagt att detta var bra mått, ville bara påpeka att du inte hade rätt ang tillåtet minimi mått.
Däremot är reglerna vansinniga!
--------------
#4 Dumma Ninni, skriva när jag letar info
--------------
#6: Hehe. 
Det står lite olika mått och sådant på olika ställen men buren jag ska köpa är 70x40x40 cm, och kanske ska jag sätta ihop den med en annan Bur för att få en så stor bo yta som möjligt för min hamster men det tycker jag är en ganska bra burmått, man måste tänka på att en hamster springer flera km per dag därför behöver de en så stor Bur som möjligt
#8 Det lät som ett bra mått
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
ja det tycker jag också för då får man plats med fler saker än vad man får plats med i t ex 35x35x25 (inget illa menat)
och jag tycker att det ska vara typ minst 30 cm till taket då det förmodligen ( beror på om man har buröppning i taket) blir det svårare för hamstern att rymma och man får plats med Hjul och andra saker men buren jag ska köpa är det 40eller 45 cm till taket
Minsta mått är 35x35cm. Men ju större desto bättre, självklart.
// Sofia
men är du säker på att du tittar på guldhamstermått och inte dvärghamster?
#12: Kolla under länken jag skickade, så ser du att det är för guldhamster.
Minimåtten för dvärghamster är 0,09 kvadratmeter, med minsta sida och höjd på 20cm.
För dvärghamster i par gäller 0,045 kvadratmeter.
Vilket är 22x22cm/hamster.
ok. synd att det är så litet.
#14: Ja, det är ju inte direkt stora mått.
Men så tycker jag det verkar vara när det gäller många djur.

så 75x47x33 cm är inte för litet
lagar hit och lagar dit, jag tycker lagarna kan stoppa upp sig själva där solen inte skiner
är ju alldeles för litet!
köpte en "stor" duna Bur på 50*30 cm och höjd på 29 cm och gud va litet det var! man får ju inte ens plats med riktiga leksaker. =/
Sen är det ju dumt å köpa en hög Bur till en hamster, de är inte som råttor utan behöver stora ytor å springa på och inte höga burar…
Frågan borde inte vara hur stor buren måste vara enligt lag utan hur stor Bur man borde ha för en glad och frisk hamster. 
#17 Jag tycker buren är okej sålänge den är minst enligt rek.
Får hamstern komma ut och springa av sig, samt mysa och ha social kontakt, så behövs inte en stor Bur som är fullproppad med leksaker.
Jag har leksakerna i hagen till mina guldhamstrar. De flesta bor i antoniuslådor, och de trivs superbra. De får komma ut och springa dagligen och sover för det mesta i sina burar eftersom de har sina rutiner.
// Sofia
Oj vad konstigt formulerat det blev. Hoppas ni fattar min poäng :P
// Sofia
Jag ska inte ha så mycket leksaker, jag ska göra så att det kommer vara så mycket plats som möjligt i buren och inte en massa leksaker, de måste ju också ha plats att springa på

ja då och självklart att jag kommer att ta ut den varge dag
tack för alla svar
#19 jag fattar =) blir lite knäppt formulerat ibland när man skriver fort och mycket =)
Vi har köpt en duna-bur på nätet med måtten 55x39x27 alltså borde jag kunna ha både guld och dvärghamster i den.. Men den var kanske egentligen mer gjord för dvärgisar men tror jag ändå vill ha en guldhamster. Kommer dessutom att ha ute den ur buren supermycket och skaffa massa aktiveringsleksaker åt den, och på sommaren får den vara ute i en liten hage eller ev koppel om det fungerar… :) Tur att den buren ändå har bra mått…vill inte ha en för liten Bur direkt!
//Rebecka
Kan jag ha en abur som är 55
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
#24 tråden är från 2010
#24: som nellysofia12345 säger så är tråden från 2010, alltså tolv år gammal.
Ifall du har några funderingar, skapa en egen tråd 😊
#24: 55 vad? :)
Denna tråd kommer troligtvis att låsas.
Låser tråden.
Snälla kolla publiceringsdatum innan ni kommenterar och knuffar upp trådar som är begravda. Hamstervärlden utvecklas ständigt och sånt som står i såhär pass gamla trådar kan vara extremt inaktuellt idag.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck