Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1954 ggr
[YlvaP]
0

Hur vet man?

Jag tycker inte att min Pepsi dricker så bra men han har ju överlevt ett år så han borde ju få i sig vätska på nåt sätt. Genom frukten och grönsakerna ja men är det verkligen tillräckligt?

Han ser inte så fin ut längre kan tilläggas. Pälsen är oglansig och börjar se ovårdad ut.

T.o.m mössen dricker mycket mera än vad han gör. Dom har samma storlek på vattenflaskorna nämligen.

Roxie
0

Kolla så vattenflaskan fungerar? Ibland kan nåt skräp fastna i så det blir stopp.

Annars varför pälsen är oglansig kan bero på att kosten inte är tillräcklig varierad. Färskmaten alltså. Men även torrfodret/fröblandningen.

Sen kanske det kan vara något i bottenströet som hamstern inte tål?

// Sofia

[YlvaP]
0

Vi har vanligt burspån köpt i matbutik.

Han får färska grönsaker och fruker varje dag. Just nu har vi en gnagarblandning utan dessa grönsa och orangea pluttarna i till honom. Han äter dåligt med torrfoder och har alltid gjort sen vi skaffade honom.

Han kissar (inte så ofta), bajsar och samlar mat i sitt bo.

Vad mer?

Roxie
0

Ger ni honom någon form av annan Färskmat nångång? Typ Barnmat? Eller blöt hund/kattmat?

// Sofia

[YlvaP]
0

Ibland köper jag Barnmat och ger till honom. Färskmaten som  vi ger är gurka, morot, sallad, ärtor, majs, paprika och äpple. Ibland lite ost och ibland lite leverpastej. Inte så mycket av det "goda" alltså.

TildaH
0

Här är en bra artikel med mat man kan ge, kan ju vara skoj med lite mera variationGlad

Mat

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Roxie
0

Leverpastej är alldeles för kryddig för att ge till hamster. Barnmat eller annat ska ges några gånger i veckan då de behöver protein :)

// Sofia

[YlvaP]
0

jo jag har hört det med leverpastej så han får inte alls så mycket och väldigt sällan.

Roxie
0

Bäst är ju att inte ge det alls, med tanke på att det gör mer skada än nytta :)

// Sofia