Hamster "hane" fick ungar! tips och råd behövs :(
Köpte två dvärghamster hanar från en djuraffär, dumt gjort inser jag nu. För såklart fick jag en hona och en hane istället för två hanar. Det konstiga var att jag frågade ordentligt om de var absolut säkra på att de var hane/hane, då jag själv aldrig haft hamster förut, dessa två är mina första. Då var de väldigt säkra på att det var två hanar…
Så nu har ena "hanen" fått ungar. De föddes natten till den 9e november, är alltså 6 dagar gamla nu. Jag såg dom väldigt kort och täckte för dom igen, av rädsla att jag förstörde boet haha.
Jag har ringt till djuraffären och de har sagt att det är sådant som händer, att det är väldigt svårt att se könen på dvärghamstrar osv. /inget de sade när jag skulle köpa dom!/
Iallafall har jag några frågor som står obesvarade:
*Kan pappan till ungarna bo med ev. han-ungar? Tänkte dela upp så att honorna bor med mamman, hanarna med pappan i separata burar…
*När får jag börja rensa buren? Det har nämligen börjat lukta väldigt illa här nu men jag har låtit bli då jag läst på nätet att man ska undvika att rensa buren första två veckorna osv.
*Kan man titta i boet/ försöka se hur många de är osv eller bör jag vänta med detta också? Vet inte hur många de är eller om det finns några döda i boet, har inte vågat titta alls i tron om att honan ska bli stressad. kan man kolla eller kommer hon döda dom då?
*När ska man dela på hanar och honor, och hur ser man vad som är vad? Är det verkligen så svårt som djuraffären säger?
*Har också hört att man inte ska ge färska grönsaker/frukt till hamstern just för att denne kan lägga det i boet och att det då kan ruttna, är detta sant?
- Vad för mat bör jag ge henne?
Mamman verkar ta hand om ungarna bra, lämnar dom bara för att äta/dricka, hon har till och med börjat äta på vitamin stenen en hel del ( hon rörde den inte innan)!
Hör också en hel del pip ifrån boet, så jag antar att de lever. har dock inte kollat och om ni tycker jag borde så säg till! jag är väldigt rädd att honska döda dom pga. störning eller liknande!
Har sökt en hel del på nätet också men känner att jag endå är osäker på hur jag ska hantera detta. Just nu ger jag endast mat/vatten och undviker att störa hamstern helt. Gör jag rätt? Vad kan jag göra annorlunda? Bör jag kolla till ungarna? :S
Alla tips och råd är välkomna! Jag behöver så mycket info som möjligt då det verkligen inte var avel jag planerade. Jag ville ju ha två hanar men har ju fäst mig vid de två så mycket att jag inte kan ge tillbaks dom till djuraffären!
Pappan kan bo men han ungarna, men om det blir väldigt många hanar skulle jag rekommendera att inte ha allihop hos han.
Två veckor stämmer.. Du kan nog kolla hur många det är imon, beroende på hur mamma hamster är. Om hon är jätte stressad skulle jag vänta.
Du delar på könen vid 4 veckor. Det änklaste är ju att du kollar könen vid 1-2 veckor för då ser du enklast ex bröstraderna på honorna. Hur svårt det är att kolla kön tycker jag beror på vilken ras det är och vilken färg.
Grönsaker och frukt går jätte bra att ge, och grönsaker ska ges varje dag. Nu bör hon få mycket mat, då hon ska orka ge di. ex på mat är ägg, rå köttfärs, fisk, kokt pasta, ris, potatis, grött, väling m.m.
Sen när ungarna blir stora nog att knata runt i boet så är det bra om dom får Färskmat 2 gånger/dag.
Du gör helt rätt att störa så lite som möjligt, och ge bara mat och vatten. Om du vill kolla till dom hur många och om någon är död, gör så att ta ut mamma hamster ur buren en kort stund (då vissa honor kan bli stressad om man är vid ungarna) och ta dina händer i spånet så att det blir en så neutral lukt som möjligt. Ta så lite som du kan i bomaterialet där ungarna ligger.
Vitaminsten är inget som behövs så den kan du ta bort från buren.
Sen hoppas jag att allt går bra.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Då dvärghamstrar inte riktigt är "min grej" (har mer koll på guldar), så överlåter jag dina frågor till någon annan.
Däremot tycker jag det är väldigt synd att det väldigt ofta verkar vara så att hamstrar (gäller även guldar) som köps från djuraffär tenderar att vara dräktiga eller vara av olika kön och sen får ungar efter ett tag.
Jag hoppas att det kommer gå bra med de små.
Du kan ju försöka locka upp mamman i din hand och lägga henne i en låda med sågspån.Och sedan kan du titta in på ungarna men rör dom ej!Ta något som legat i buren (tex en pinne) om du ej har det så gnid in händerna och putta undan pappret.Men försök att inte röra ungarna.Om det ligger nån död unge i boet ta en pinset eller nått smalt och ta upp den.Sedan puttar du tillbaka pappret(för att dom ska hålla värmen)och lägger ner mamman.
Och pappan ska ej vara i samma Bur som mamman och de små ungarna.Du ska börja sära på könen när dom är 4 veckor tror jag att det var:)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
När särade du på föräldrarna? Var hanen kvar tills efter födseln så är honan möjligen dräktig igen.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Måste iaf säga att du verkar ha läst på en del så jag tror du fixar detta superbra! Men det är alltid surt när sånt här händer oplanerat. Det är så fruktansvärt fult av djuraffärerna!
Men tur är ändå att dessa föddes hos dig och inte i djuraffären, eller ännuvärre hos något barn som troligtvis inte alls hade varit försiktig och heller inte varit ett dugg påläst.
Du har fått så bra råd och tips, jag nickar och håller med det som skrivits.
Stort lycka till! Det kommer gå kanon! :)
// Sofia
Tack för alla svar :)
Tycker också det är synd att djuraffärerna inte tar mer ansvar, har lärt mig en läxa nu så lär aldrig mer köpa djur från sådana ställen jag :/
Hoppas det ska gå bra med ungarna och kommer ta till mig utav alla tipsen från er och det jag läst tidigare, har jag tur överlever dom och mår bra också :) Får återkomma med det.
Just nu är honan väldigt stressad och bits när jag sätter ned händerna, så tror jag undviker att kolla i boet till nästa vecka när ungarna är större! Får se hur det går helt enkelt men hoppas på det bästa.
Väldigt surt dock att djuraffärer inte tycks ta mer ansvar, " jaha" säger dom, ber inte om ursäkt över sitt misstag heller utan utgår från att det är helt okej att göra fel "ibland" :o
Nej i fortsättningen köper jag från seriösa uppfödare, men nu ska det till att få de här små att må bra! :)