Börjar hon bli för tjock?
Funderar på om min lilla flicka börjar bli ohälsosamt tjock, eller om det bara är att hon håller på att bli vuxen i kroppen och att jag helt enkelt inte är van vid det 
Kan tillägga att jag inte har haft en hamsterhona på många år, utan bara hanar som har varit mer långsmala.
Hon är nu 9 veckor gammal, och börjar både bli stor i kroppen och lite rund om magen.
Funderar på om hon får för mycket/fel mat?
Hon får dagligen en hamsterblandning som jag köpt på en djuraffär. Det är både fröer och torkade grönsaker i den. Har även blandat i lite osockrad müsli i maten, så hon får då även torkad frukt och nötter i kosten.
Färsk mat får hon några gånger i veckan. På sistone har det blivit pasta, pannkaka, köttbulle och ost. Har inte haft så mycket färska grönsaker hemma. 
Funderar på om det är boven i dramat?
Hon är inte heller så förstjust i att vara ute och springa. Hon springer i stitt Hjul om nätterna och har ett ganska stort akvarium att bo i. Men när jag släpper ut henne på golvet sätter hon sig bara i ett hörn. Hon är mer för att ligga i famnen och kela när man tar ut henne, än att springa runt och busa.
Hamstrar får ej äta köttbullar!
Dom är för salta och har kryddor:O
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Du kan ju bygga laburinter och lägga lite gott lite här och där så kommer hon kanke tycka att det är roligare att röra på sig.
lycka till i alla fall
Novis: Det var hemmagjorda köttbullar som jag upptäckte knappt smakade nånting (jag hade saltat alldels för dåligt, det smakade bara stekt köttfärs).
Har byggt en labyrint. Hon kryper bara in och sätter sig i ett hörn och vägrar komma ut ;)
hehe ojdå, hon kanske tycker att motion är tråkigt.
Gillar hon mat? i så fall kan du ju gömma tex godis eller mat eller grönsaker i en t ex toarulle och låta henne försöka få tag på det.
Ja men det spelar ingen roll du skrev nu ju att du hade saltat och då får dom ej äta det.Så då vet du till nästa gång dom får inte äta nått man har saltat eller sockrat.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Jag hade kanske en halv tesked salt utrört i 2 kg köttfärs.. Jag tror inte hon tog nån skada av det
På samma sätt som att det är en halv tesked salt i en pannkakssmet..
(förmodligen är det väl salt även i ost?)
Vet inte hur det är med hemlagade köttbullar, men tror inte att man ska ge stekt mat. :) Fast som sagt, jag är ju ingen expert , men så har jag fattat det…
Vissa hamstrar tycker ju bättre om att sitta stilla i ens knä. :) Men hon kanske känner sig osäker?
Prova en mindre yta med många krypin. tunnlar och sånt där skoj. Hon kanske bara behöver tid? :) Sen kan du ska sitta och prata med henne, plocka upp henne då och då och kela bara för att hon ska känna sig trygg. :) Kanske ställa in hjulet en stund, strö ut lite god Färskmat här och där, så hon har något gott. :) Eller kanske sätta dig i rasthagen om det går, så hon kan klättra över dig. :)
Det var allt jag kommer på just nu, lycka till. :)
Ops, långt det blev… 
#8 Det är bland annat därför man inte får ge ost särskilt ofta eller i stor mängd.
All mat du räknade upp är mat som gör en hamster fet. Köp hem grönsaker åt henne o dra ner på "tjockismaten"
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#8 Hehe, misstänkte att det kunde vara så 
Hon har dock inte fått sån mat jätteofta under de 5 veckor hon bott här, nångång ibland. De första veckorna blev det mer grönsaker, är mest de senaste 2 veckorna jag inte haft så mycket av den varan hemma.Får gå och handla helt enkelt 
Gör så, för grönsaker ska hon få helst varje dag. De andra ngn gng/v.
Ha inte för mkt nötter i blandningen de är oxå fettbildande
--------------
Men är hon verkligen tjock då? En guldhamster skall ju ha en fast kraftig kropp och inte vara långsmal eller ha midja.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#14 Haha, tur att någon påpekade det, jag har ju helt glömt bort den tanken
Men som sagt, maten bör ändå ändras, eller bli mera balanserad s.a.s.
Jag kräver förresten bild på bebisen, det är ett krav här på hif
--------------
Ska väl försöka undvika att göda henne mer nu..
Men hon är ju så himla matglad..
Hon låg säkert en halvtimme i min famn och bara myste häromdagen, men så när min sambo kom in i rummet med en limpa hemmabakat grekiskt lantbröd så reste hon sig upp och vädrade i luften
Hon fick smaka lite hårda kanter från limpan, och det var mumma det..
Har tyvärr inga bra bilder ännu, måste ladda kamerabatterierna. Men det kommer 
Går hur bra som hälst med köttbullar så länge du gör köttbullar som ändast är för hamstrar. Alltså köttbullar utan salt och övriga kryddör. Samma sak gäller maten du kokar. Kokt potatis och brönsaker utan salt och kryddor (Kall) brukar jag ge till mina små skruttar. Färsk nötmaletkött är mycket omtyckt här..
Samt broccoli och majs…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/